Cherish skrev 2012-04-19 09:22:56 följande:
Vi har oxå satt upp sängen och till och med bäddat men det var mest för att se hur slutresultatet skulle bli :) Ska ta och tvätta sängkläderna oxå de är helt nya så de är lite stela. Har monterat ihop en byrå till den lilla full med små söta kläder :) En del är efter stora tjejen så det är tvättat sen jag packade upp det men kläderna som är nya är inte tvättade ännu. Gör det ca 1-2 v innan BF. Vagn är införskaffad, den står i vardagsrummet just nu :) vi ska göra plats för den i hallen men först måste en del möbler bort. Väskan packar vi inte förrän senare, men den kommer väl innehålla kläder till den lilla, nappar, kläder till mig och sambon, tofflor, smink, hygienartiklar, tandborstar till mig och sambon, hårborste, laddare till telefon, mobil med kamera, större bindor, amninginlägg/kuddar eller vad de nu än heter ;) Hur är det med handdukar? Minns inte om det är nåt man behöver ta med?? Frukt, godis och festisar fick jag tips om förra gången av min BM. Har jag glömt nåt tjejer??? (babyskyddet får stå i bilen tills precis innan vi åker hem) Usch jag börjar faktiskt bli lite nervös inför förlossningen nu. Slutade med akut snitt förra gången vilket jag helst inte vill gå igenom igen, men samtidigt så skrämmer det mig lite hur det kommer att vara att klämma ut barnet normal väg...Ni som fött normalt innan...Hur känns det på ett ungefär när den lilla är på väg ut? När den är halvvägs ut? Är det läskigt? Hur sjutton får bebisen plats att komma ut?? För att vara öppen 10 cm känns ju inte som så mkt :S
Det låter som att du har bra koll på bb-väskan. Jag har packat ner handdukar alla gånger förut men sen har det ju ändå funnits på patienthotellet. Filt till den lille kan också vara bra och lite blöjor. Kanske några tidningar att fördriva tiden med alt. att mannen får springa och köpa.
Jag har fött på "normal" väg tre gånger hittills och det känns ju såklart rejält men efteråt är man väldigt tacksam ändå för man återhämtar sig väldigt snabbt och jag har alltid varit pigg och uppe på benen nästan direkt. Det är svårt att beskriva känslan av hur det känns att krysta ut ett barn men lite kan jag försöka. Först och främst så är det ett jäkla tryck neråt, det känns som man ska bajsa på sig för barnets huvud tar ju upp stor plats i bäckenet och det blir ett enormt tryck emot ändtarmen, sen blir det en töjande och brännande känsla när huvudet står och trycker och man blir strechad till max men sen när huvudet är ute så följer kroppen med väldigt lätt. Det gör ju väldigt ont såklart men det går ju galant för de allra flesta och jag skulle aldrig föredra t.ex kejsarsnitt nu framför vaginal förlossning just för att du återhämtar dig så snabbt efteråt.
Läskigt vet jag inte om jag ska beskriva det som, det är mer som en befriande känsla att få krysta på efter att ha gått med värkar så länge. Sen så glömmer du smärtan direkt när barnet är framfött för att några minuter menare bli påmind igen när moderkakan ska ut men det är ju också det allra sista som sker och brukar gå väldigt fort.