Anonym (slutkörd) skrev 2012-08-26 12:43:39 följande:
Hej!
Här är en till med ett explosivt barn. Han är sju år och driver mig till vansinne! Sitter just nu helt urlakad efter hans senaste utbrott, som utlöstes av att han var tvungen att plocka upp sina saker från golvet eftersom vi snart ska åka iväg.
Att den andra sonen har Aspergers med allt vad det innebär, att det just nu är tokstressigt på jobbet och att sambon jobbar jämt jämt jämt och inte orkar med nåt annat gör inte saken enklare. Håller på att bryta ihop.
Har precis lånat boken Explosiva barn och hoppas att den ska hjälpa oss en aning.
Nej, nu ska jag sätta fart, laga lunch och sedan till jobbet. Var bara tvungen att gnälla av mig lite.
Det är väl jättebra att gnälla av sig i en sån här tråd!!
Omgivningen tröttnar rätt fort...
Det jag belv nyfiken på är det du skriver om din andra son, att han har Aspergers. Har han varit utåtagerande någongång? Jag undrar för min yngste visar tydliga tecken på ADD (han är som en sengångare men väldigt oorganiserad och har svårt med övegångar etc). Men ibland tror jag han kan ha Aspergers också. Han är otroligt lillgammal, pratar hela tiden om de mest avancerade saker och med ett fantastiskt språk. Han läser bäst när han läser upp och ner (!) och han är så bokstavlig i sina tolkningar att det blir hur kul som helst ibland.
Min äldre kille är hyperaktiv. Både skolsköterskan och hans fröken har flaggat för att han har svårt att sitta still, och stör på lektionerna. Det är det enda vi kan koppla till någon slags diagnos, hyperaktiviteten (ev ADHD då) men resten stämmer inte in: han är högpresterande i skolan, social, har inga problem med övergångar/motgångar, m.m.
Det där med att plocka upp saker från golvet är klockrent! När gossen ska städa sitt rum måste jag vara med (inte pappa) och säga exakt VAD han ska plocka upp: gula legobitar, gossedjur, böcker, blå legobitar, etc. En sak i taget. Sen kollar han hela tiden om han gör rätt, så jag fattar ju att han inte KAN organisera en städning. På förskolan och i förskoleklassen är det ju ofta lite mer organiserat från början. De har ju sakerna på speciella platser och i speciella lådor. Hemma blir det väl för rörigt.
Är det stressigt på jobbet blir jag sjuk direkt och mår skit. Då märker jag också att gossen får fler utbrott och mer ångest sas. Det är som att de här barnen är väldigt beroende av sin mammor!!