vi har 2 barn, varav det yngsta är "explosivt" så som ni beskriver det, han blir 2år om några veckor!!!
det längsta utbrottet han har haft varade i 50min och han vill vara för sig själv och bara vråla, banka huvudet i golvet, slå sig själv i huvudet, drar sig i håret, sparkar i golvet, ligger och rullar på golvet.. och vrålar allt vad han kan såklart då..
om man så mycket ens tittar på honom så blir han om möjligt, ännu värre!!!!
att ta i honom är inget alternativ, han är fruktansvärt stark för sin unga ålder!! och han slåss, rivs, nyps, skallas och bits om man försöker hålla fast honom så att han inte kan dunka huvudet i golvet..!
han kan bli arg för helt triviala saker, det kan va allt från att han inte får bre mackan själv till att man satte ner honom på golvet, eller tog upp honom, eller klär av/på honom.....
jag märker ju att han har mitt humör..! helt klart!
han har en sjukt stark integritet, ingen ska komma och komma om vi säger så! INGEN få¨r röra honom eller närma sig honom utan hans tillstånd - det ska vara helt på hans villkor.
det ska Mycket till för att någon ska få en kram från honom om vi säger så..
och såhär har han varit sedan födseln!! det började med att modersmjölksersättningen var lite för sval, då ligger vår lilla 2mån bebis och HULKAR ...!!! han ville ha den VARM minsann! ;)
bestämd, envis, stor integritet, tidig språkutveckling&förståelse!
han kanske inte talar helt rent, men han talar i långa väl sammansatta meningar, han är nogrann med att verkligen artikulera orden och tänker efter noga innan han pratar. :)
läser vi böcker så vill han prata om bilderna och det vi läser upp... =))
han och storebror är som natt och dag verkligen!!!
så häftigt att se! visst kan storebror bli arg, men ALDRIG i närheten av sin lillebrors ilska, någonsin!
(han blir mest ledsen liksom, sen går det över fort)..
Vår lillebror är dessutom långsint!! Ibland om jag lämnat honom på förskolan och han blivit ledsen vid lämningen så kan han VÄGRA att se mig i ögonen när jag hämtar honom..!
(och så var det även när han skolades in vid 16mån ålder!!) Så ni kanske förstår hur pass integritetsfull vår lille gosse kan tänkas vara?!
Jag vet inte riktigt hur man ska hantera hans utbrott och ilska, eftersom man inte får ta i honom än mindre ens se på honom! det går definitivt inte att ens försöka tala med honom....
men det kanske kommer ju äldre han blir?