• Anonym

Vi med explosiva barn!

Jag skriver detta i känsliga rummet då det inte alla gånger är roligt med "dessa barn" och man kanske behöver ventilera sig utan att någon vet vem man är och dömer!

Är det fler här som har s.k "explosiva barn"??
    Barn som direkt reagerar med ilska och utbrott istället för på andra sätt (med eller utan diagnos...långt ifrån alla dessa barn har diagnos!) och det är både tärande för föräldrarna och barnet men det är även jobbigt att ha utomstående som hela tiden tolkar det som man har ett "ouppfostrat barn" eller "adhd-barn".

Kan vi samlas här och ge varandra ork och tips/råd?? Någon som vill hänga på?

• Svar på tråden Vi med explosiva barn!
  • Anonym (höjer handen)

En till! 2 år gammal dotter, kan slå en rak höger i ansiktet, knuffas, sparkas, skriker, you name it, går inte att tala förnuft till och slår gärna sitt huvud i väggen eller rullar runt som en hund så hon kan skada sig.
    Ingen diagnos.
    Jag var likadan som barn och min mamma gav mig ett enda råd, rid ut stormen, se till så hon inte skadar sig.
    Jag klöste t.o.m på väggar och kraschade sönder en fönsterruta när jag var 6 år gammal, jag har inga diagnoser, bara rejäl humör som tyvärr jag har än idag men jag kan hantera det, tack o lov!
    Men är inte kul att dottern är likadan och alla blickar man får, usch!

• GosisMamman
    Anonym (höjer handen) skrev 2012-11-29 19:46:07 följande:
    En till! 2 år gammal dotter, kan slå en rak höger i ansiktet, knuffas, sparkas, skriker, you name it, går inte att tala förnuft till och slår gärna sitt huvud i väggen eller rullar runt som en hund så hon kan skada sig.
    Ingen diagnos.
    Jag var likadan som barn och min mamma gav mig ett enda råd, rid ut stormen, se till så hon inte skadar sig.
    Jag klöste t.o.m på väggar och kraschade sönder en fönsterruta när jag var 6 år gammal, jag har inga diagnoser, bara rejäl humör som tyvärr jag har än idag men jag kan hantera det, tack o lov!
    Men är inte kul att dottern är likadan och alla blickar man får, usch!
    Och den åldern är det ju nästan som jävligast för de förstår ju inte som ett äldre barn.

2 år är väl tidigt att sätta diagnos men om det inte blir bättre så få henne utredd längre fram
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • Trolletroll

Hej!! 
    Jag vill hemskt gärna vara med i den här tråden. Har en explosiv liten grabb som håller på att utbilda mig i föräldrarskap som håller för vad som helst. Utmaningarna löser av varandra och samtidigt kärleken till detta barn, humorn, upptågen...
    Våra barn är unika!!
    Vilken bra tråd!  

• Anonym (höjer handen)

Det värsta jag vet är att klä på dessa barn när de är lite trötta eller på trots humör.
    Jag är så rädd att göra henne illa, för det känns som det blir en brottningsmatch.
    Igår var i på besök hos mina föräldrar, de vela klä på henne så jag fick gå ut med bajsblöjan, de kom under den tiden på den fina iden att påbörja påklädning, blev som vanligt trots, då valde de att ge godis och få se på tv så att hon är still, jag blev rosenrasande, jag vill inte lära henne så, jag försöker lära henne att jag är bestämd och kan ta striderna, hon ska inte belönas!
    Jag blir så trött! De tyckte så synd om henne som vrålade, de var rädda grannarna skulle klaga, de struntade totalt i konsekvenserna och de vet mycket väl att det är inte en lösning.
    Föräldrar!

• Trolletroll

(höjer handen) Sådär var jag mot mitt barn också. Han skulle lära sej... Men en 2:åring lär sej bara att mamma är arg när hon ska klä på sej. Hon är för liten  Är det inte bättre att sikta in sej på små utmaningar i taget?  Att ta på sej kläderna verkar vara jättejobbigt för henne just nu? 

• Anonym (höjer handen)
    Trolletroll skrev 2012-12-20 08:43:24 följande:
    (höjer handen) Sådär var jag mot mitt barn också. Han skulle lära sej... Men en 2:åring lär sej bara att mamma är arg när hon ska klä på sej. Hon är för liten  Är det inte bättre att sikta in sej på små utmaningar i taget?  Att ta på sej kläderna verkar vara jättejobbigt för henne just nu? 

Jag visar aldrig att jag är arg eller höjer rösten, det hjälper inte, jag försöker istället låta henne välja vad vi börjar med, eller kanske har två mössor som båda är godkända att ha ute, vi kan sjunga, med mera, avleder på något sätt och gör det roligt, men mat och godis och sånt som belöning, är fel!
  • Trolletroll

Åh vad skönt att läsa. Jag misstolkade dej.  Man kanske får tänka att deras metod var iaf bättre än att de blev arga eller gav upp på ngt annat sätt. Många hade kanske reagerat negativt på hennes starka vilja och det är ju inte så bra. =) 

• GosisMamman
    Anonym (höjer handen) skrev 2012-12-19 21:45:25 följande:
    Det värsta jag vet är att klä på dessa barn när de är lite trötta eller på trots humör.
    Jag är så rädd att göra henne illa, för det känns som det blir en brottningsmatch.
    Igår var i på besök hos mina föräldrar, de vela klä på henne så jag fick gå ut med bajsblöjan, de kom under den tiden på den fina iden att påbörja påklädning, blev som vanligt trots, då valde de att ge godis och få se på tv så att hon är still, jag blev rosenrasande, jag vill inte lära henne så, jag försöker lära henne att jag är bestämd och kan ta striderna, hon ska inte belönas!
    Jag blir så trött! De tyckte så synd om henne som vrålade, de var rädda grannarna skulle klaga, de struntade totalt i konsekvenserna och de vet mycket väl att det är inte en lösning.
    Föräldrar!
    Men..
    Varför måste du vinna några strider?

Varför inte angripa det åt andra hållet? Lirka lite?

Om barnet flippar ur så så har DU gjort fel. Då får man backa bandet lite ist.

Här hemma har vi skattjakt varje morgon, då letar vi upp skor och overall och övriga kläder som är gömda. Mycket roligare och vi slipper 99% av alla bråk.
    Tycker man inte att man har tid med det får man stiga upp tidigare helt enkelt.

Att ligga steget före och förutse är A och O.

Jag vet inte men jag uppfattar det som att du inte har ett eget barn som är på detta vis?
    Det är skrämmande vilken bild du har av hur man ska behandla våra barn.

Jösses! Nä, Att leva med barn innebär inte att de ska lyda.
  • GosisMamman
    Anonym (höjer handen) skrev 2012-12-19 21:45:25 följande:
    Föräldrar!
    Undrar också varför du blandar in trots i det hela. Trots är något helt annan. Detta handlar om oflexibla barn av något slag. Trots är bra, men detta är något annat.
  • HäckHäxan
    GosisMamman skrev 2012-11-29 19:42:35 följande:
    Måste bara fråga.. Hjälper det om hon får utlopp för energin tex på dagis?
    Här är det lika oavsett..
    Vågade inte låta henne vara där första veckan, läkaren sa att de gick men att de kunde gå illa om hon ramlade, så benet gled ut, nu var det ju av med låg rätt om hon ramlade så kunde de flytta på sig så de fick operera det rätt. Nåja nu är hon bra. Blev bättre veckan efter när hon kunde gå på dagis, helt klart.

Men nu har hon tydligen en helt överjävlig period, vi krigar dagligen, drar så in i bombens med energi och det är just energi som är en bristvara hos mig :-S

Ibland önskar jag att jag hade ett ljudisolerat rum med madresserade väggar, kan bara inte komma på vem av oss jag skall låsa in där
    Skämt om dvärgar bör vara korta!
Svar på tråden Vi med explosiva barn!