Hej!
Ville bara ingjuta hopp i er.
Min dotter R är idag 19 år. Ska plugga till förskollärare till hösten och praktiserar just nu på en förskola samt jobbar extra på McDonald´s.
Jag har varit ensam med henne ändå från början och hennes pappa har inte brytt sig särskilt. Hon har aldrig sovit hos honom, t ex. Kontakten har varit väldigt sporadisk och ju äldre hon blev desto mer förstod hon ju själv.
När hon var 5 år började hon på lekis. Där gick det hyfsat, men några små incidenter då hon känt sig orättvist anklagad. Bl a hade R sparkat mot en fröken - när R satt ner och utan att träffa - men ändå. Hon gick samtidigt hos dagmamma där det var ordentliga bråk mellan R och en av de andra flickorna (sammanlagt 5 barn och bara bråk med en av de andra - en flicka som också "kunde"). Lekiset gjorde att hon kunde ta en paus från dagmamman och sen "skolades in igen". Då gick det bra igen.
När hon var nästan 6 år började hon på sexårs. Där gick det snabbt dåligt. Hemma hade hon under sommaren börjat få utbrott, men jag hade hittat sätt att lugna henne och under hösten fick hon färre och färre utbrott hemma. Sista var i januari. På sexårs var de 35 barn som var tvungna att sitta stilla i ett klassrum förutom de få stunder de var utomhus (de fick inte vara ute särskilt ofta för då ville skolbarnen också ut och det klarade tydligen inte lärarna av att hantera!!!). Det skaffades en assistent till gruppen. Assistenten, liksom alla kommande assistenter, hade ingen som helst utbildning. Dessutom var hela barngruppen stökig och assistenten satt mest hela tiden med vår grannpojke i knät så att han inte skulle springa runt, runt , runt och störa.
När hon började i ettan blev det bättre. Det var visserligen en storklass med 65 barn indelade i tre klassrum, men hon fick en lärare som lyckades hålla koll på klassen väldigt bra och då ettorna i huvudsak skulle ha sina lektioner i sitt eget klassrum (dvs 2 av fem dagar per vecka - tvåor och treor gick bara enstaka lektioner i eget klassrum, som t ex när de åt mat - vilket de gjorde vid sina bänkar) så blev det rätt lugnt för henne. I tvåan blev det däremot stökigare igen, men de lektioner hon hade sin egen lärare gick det bra - de hade hittat ett bra sätt att kommunicera med varandra och förmodligen kände min dotter att läraren ville hennes bästa.
När trean började hade helt plötsligt denna lärare slutat och ersatts av en outbildad vikarie. En person som för övrigt en annan förälder kände till sen tidigare genom jobbet (kontorsjobb) och som hon hade väldigt dålig erfarenhet av. En person som alltid skulle ha rätt.
Denna vikarie var totalt värdelös och blev rätt snabbt avskedad. Innan dess hade hon hotat barnen att släppa bänklocken på deras fingrar, barn fick stå i skamvrån, de tvingades äta upp all mat på tallriken, de fick hånfulla kommentarer om de svarade fel, etc, etc. Dessutom hade hon hotat att döda min dotter!!! Detta erkände hon, men verkade inte ångra sig.
Nya läraren var visserligen utbildad, men kom direkt från skolan, var ca 155 cm lång och såg, ärligt talat, lätt utvecklingsstörd ut (ständigt gapande mun, alltid samma ansiktsuttryck, etc) OBS! Jag menar absolut INTE att kränka utvecklingsstörda. Att sätta en sån lärare i en problemklass visar bara på hur dålig rektorn var.
För att göra en lång historia något kortare så blev min dotter avstängd från skolan efter att jag hotat att polisanmäla dem varje gång min dotter hade ett blåmärke som hon sa kom från att någon lärare hade tagit i henne för hårt, släpat henne, etc. Skolan hade dessförinnan polisanmält mig för barnmisshandel och enligt rektorn var det pga att hon "visste" att min dotters uppförande var pga att jag var en dålig mamma!!! (Jag blev förstås friad då anmälan bara var påhitt från rektorns sida)
Vi fick då kontakt med soc och hade ju kontakt med BUP sen tidigare. Vi fick genom soc reda på vad det fanns för alternativa skolplaceringar (detta hade rektorn inte nämnt ett ljud om, vilket jag fick reda på i efterhand var helt fel av henne).
Min dotter fick en placering i en liten klass, 5 elever, på en liten skola med bara totalt 13 elever. Funkade alldeles utmärkt i 4:an, men i 5:an fick hon först flytta upp till den äldre klassen, men vi märkte att hon mådde sämre och sämre. Hon var enda flickan på skolan och tydde sig mer och mer enbart till de vuxna på raster, etc. Hon fick psykosomatiska problem som huvudvärk och magont.
Vi sökte till en klass för barn med högfungerande autism men kom inte in först. Detta ändrade sig dock då jag pratat med Skolverket och de var mycket intresserade av att jag skulle anmäla kommunen igen (fick kommunen=rektorn på lågstadiet "kritiserad"=fälld på en rad punkter för det som hänt på lågstadiet). När jag ringde ansvarige person för skolorna i kommunen så blev det fart på honom och redan nästa fm hade en mötestid tagits fram för ett "förutsättningslöst" möte, dvs då förstod jag att hon kommit in, men kommunen var ju tvungna att rädda ansiktet
Hon gick i den klassen i 4 år och det var en del problem där, men inte med dotterns humör utan med nivån på undervisningen. Inför gymnasiet fick vi hjälp med att få skolplacering i en vanlig klass (vi fick hjälp så att skolplaceringen var klar redan innan betyg etc).
Hela gymnasiet har varit som en DRÖM. Vi har inte haft ett enda möte om hennes autism eller andra svårigheter. Hon har fungerat perfekt. I princip obefintlig frånvaro, i princip aldrig kommit för sent, alltid lämnat in sina uppgifter i tid, etc. Tog studenten i somras med 1 MVG och resten var hälften VG och hälften G, men hade undervisningen på högstadiet varit av bättre kvalitet så hade hon nog inte haft några G alls. Hon kommer dock in på förskollärarlinjen på både betyg och högskolepoäng, så det är inga problem.
Min dotter var verkligen hysteriskt aggressiv och vi fick mycket hjälp av boken "Explosiva Barn", som på den tiden inte var känd av BUP. Jag har jobbat oerhört mycket med henne och ibland har det känts meningslöst, men nu i efterhand känns det så obeskrivligt skönt att jag aldrig gav upp.
Så - kämpa på. Älska era barn - de behöver det mer än "vanliga" barn, och ge aldrig upp.
Styrkekramar till er alla.