• Anonym

Vi med explosiva barn!

Jag skriver detta i känsliga rummet då det inte alla gånger är roligt med "dessa barn" och man kanske behöver ventilera sig utan att någon vet vem man är och dömer!

Är det fler här som har s.k "explosiva barn"??
    Barn som direkt reagerar med ilska och utbrott istället för på andra sätt (med eller utan diagnos...långt ifrån alla dessa barn har diagnos!) och det är både tärande för föräldrarna och barnet men det är även jobbigt att ha utomstående som hela tiden tolkar det som man har ett "ouppfostrat barn" eller "adhd-barn".

Kan vi samlas här och ge varandra ork och tips/råd?? Någon som vill hänga på?

• Svar på tråden Vi med explosiva barn!
  • Anonym

Har läst tråden men är för trött för att skriva mer om oss själva just nu, kan bara säga att jag känner igen mig till fullo, så skönt att få läsa av sig lite och se att det finns andra. 

Det jag tycker är så jobbigt är när man försöker få stöd från andra och de jämför med sina egna, sk jobbiga barn, som är helt normala...

• Anonym (Dynamitungar)
    Anonym skrev 2012-12-27 00:00:45 följande:
    Har läst tråden men är för trött för att skriva mer om oss själva just nu, kan bara säga att jag känner igen mig till fullo, så skönt att få läsa av sig lite och se att det finns andra. 

Det jag tycker är så jobbigt är när man försöker få stöd från andra och de jämför med sina egna, sk jobbiga barn, som är helt normala...
    Känner igen det, gå med i vår facebookgrupp vettja =)

När folk klagar på trots så kan jag bara tycka synd om dem, så lite nästan knäcker dem..
  • Linthe

Någon mer som har en liten som slåss när de blir arga? Hur ska man hantera det? Jag brukar värja mig mor slagen och säga att det är okej att vara arg men inte att slåss. Hjälper inte särskilt bra. Har bara varit mig hon slagit tidigare men igår slog hon även sin mormor och det kändes inte alls okej.

Börjar nästan längta efter vardag och jobb igen nu efter en lång ledighet. Många strider har det blivit och jag har inte sovit särskilt bra på nätterna senaste veckan. Börjar fundera om det är stress över alla strider och hennes humör.

• GosisMamman
    Linthe skrev 2013-01-04 09:50:43 följande:
    Någon mer som har en liten som slåss när de blir arga? Hur ska man hantera det? Jag brukar värja mig mor slagen och säga att det är okej att vara arg men inte att slåss. Hjälper inte särskilt bra. Har bara varit mig hon slagit tidigare men igår slog hon även sin mormor och det kändes inte alls okej.

Börjar nästan längta efter vardag och jobb igen nu efter en lång ledighet. Många strider har det blivit och jag har inte sovit särskilt bra på nätterna senaste veckan. Börjar fundera om det är stress över alla strider och hennes humör.
    Vi ligger steget före. Förutser och berömmer mer. Mindre tjat och kritik och mer kärlek.

Ofta kan man se det komma om man är med.

Vi har nu börjat erbjuda en plats som vår son får slå på. Man måste ge dem ett komplement för att få ur sig ilskan tänker jag.

Alla nej gör iaf vår hemmiljö ohållbar så vi korrigerar väldigt lite utan bannar oss själva i tysthet för att vi inte var med.

Sen är det ju helt upp till hur ungt barnet är givetvis.
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • Linthe
    GosisMamman skrev 2013-01-04 10:54:38 följande:
    Vi ligger steget före. Förutser och berömmer mer. Mindre tjat och kritik och mer kärlek.

Ofta kan man se det komma om man är med.

Vi har nu börjat erbjuda en plats som vår son får slå på. Man måste ge dem ett komplement för att få ur sig ilskan tänker jag.

Alla nej gör iaf vår hemmiljö ohållbar så vi korrigerar väldigt lite utan bannar oss själva i tysthet för att vi inte var med.

Sen är det ju helt upp till hur ungt barnet är givetvis.
    Bra ide, kanske en kudde eller nåt som är tillåtet att slå på. Försöker också ligga steget före men ibland så tänder det till helt oväntat. Är inte helt lätt efter att ha sovit 4-5 timmar/natt i en vecka men jag försöker så gott jag kan.

Dottern är 5,5 år. 
  • GosisMamman
    Linthe skrev 2013-01-04 12:02:12 följande:
    Bra ide, kanske en kudde eller nåt som är tillåtet att slå på. Försöker också ligga steget före men ibland så tänder det till helt oväntat. Är inte helt lätt efter att ha sovit 4-5 timmar/natt i en vecka men jag försöker så gott jag kan.

Dottern är 5,5 år. 
    Japp, kom på i veckan här att vår bänk i hallen med en sittdyna på är bra. Den är ändå lite sliten så ah.. Hellre det än fönsterrutor osv.

Då förstår hon ju lite mer, men när det börjar eskalera så låser det sig. Och till sist så är det omöjligt att nå dem.

Har du läst "Explosiva barn"? Den har hjälpt oss en del samt boken jag rekommenderar nedan även om den just inte vänder sig till barn med superkrafter.
  • Anonym (Mamma)

¨VAD HETER ER GRUPP??   Har en son med adhd , hade varit skönt och prata med andra!

• GosisMamman
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-04 12:07:39 följande:
    ¨VAD HETER ER GRUPP??   Har en son med adhd , hade varit skönt och prata med andra!
    Dynamitungar
  • Anonym (Mamma)

Oj tack så snabbt jag kom in!!

Svar på tråden Vi med explosiva barn!