• Anonym

Vi med explosiva barn!

Jag skriver detta i känsliga rummet då det inte alla gånger är roligt med "dessa barn" och man kanske behöver ventilera sig utan att någon vet vem man är och dömer!

Är det fler här som har s.k "explosiva barn"??
    Barn som direkt reagerar med ilska och utbrott istället för på andra sätt (med eller utan diagnos...långt ifrån alla dessa barn har diagnos!) och det är både tärande för föräldrarna och barnet men det är även jobbigt att ha utomstående som hela tiden tolkar det som man har ett "ouppfostrat barn" eller "adhd-barn".

Kan vi samlas här och ge varandra ork och tips/råd?? Någon som vill hänga på?

• Svar på tråden Vi med explosiva barn!
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (gravid) skrev 2012-10-10 20:56:50 följande:
    Här har ni en till med ett explosivt barn. Håller helt med om att utbrotts-hotet är helt galet energikrävande. Har en son på 3 år och 4 månader och han har alltid varit explosiv. Sen blir det ju alltid värre när han är trött och hungrig. Men det känns som att han ofta är i... obalans, det är nog rätt ord. Och så är det gnälligt och grinigt och så pang så blir det explosion. Och efter ett utbrott är man totalt energilös.

Hur vet man om ens barn bara har en explosiv personlighet eller om det faktiskt är en diagnos bakom?
    Det vet man inte förrän de utreds! Tyvärr är den svenska barnvården väldigt tillåtande (är väl bra också!) så det kan ta väldigt läng tid innan de reagerar. Allt är "normalt" väldigt länge sas. Som förälder måste man stå på sig och gå på magkänslan.
  • Anonym (slutkörd)
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-10-19 08:24:59 följande:
    Det är väl jättebra att gnälla av sig i en sån här tråd!! Omgivningen tröttnar rätt fort... 

Det jag belv nyfiken på är det du skriver om din andra son, att han har Aspergers. Har han varit utåtagerande någongång? Jag undrar för min yngste visar tydliga tecken på ADD (han är som en sengångare men väldigt oorganiserad och har svårt med övegångar etc). Men ibland tror jag han kan ha Aspergers också. Han är otroligt lillgammal, pratar hela tiden om de mest avancerade saker och med ett fantastiskt språk. Han läser bäst när han läser upp och ner (!) och han är så bokstavlig i sina tolkningar att det blir hur kul som helst ibland.

Min äldre kille är hyperaktiv. Både skolsköterskan och hans fröken har flaggat för att han har svårt att sitta still, och stör på lektionerna. Det är det enda vi kan koppla till någon slags diagnos, hyperaktiviteten (ev ADHD då) men resten stämmer inte in: han är högpresterande i skolan, social, har inga problem med övergångar/motgångar, m.m.

Det där med att plocka upp saker från golvet är klockrent! När gossen ska städa sitt rum måste jag vara med (inte pappa) och säga exakt VAD han ska plocka upp: gula legobitar, gossedjur, böcker, blå legobitar, etc. En sak i taget. Sen kollar han hela tiden om han gör rätt, så jag fattar ju att han inte KAN organisera en städning. På förskolan och i förskoleklassen är det ju ofta lite mer organiserat från början. De har ju sakerna på speciella platser och i speciella lådor. Hemma blir det väl för rörigt.  

Är det stressigt på jobbet blir jag sjuk direkt och mår skit. Då märker jag också att gossen får fler utbrott och mer ångest sas. Det är som att de här barnen är väldigt beroende av sin mammor!!

Nja, han har aldrig varit utåtagerande direkt, inte mer än barn i allmänhet. 
    Ja, det låter som att det skulle kunna vara AS, låter mycket som min pojke. Läser upp och ner, fantastiskt! Glad

Min lillkille, den explosiva, har börjat ettan i år. Hans fröken säger att han har svårt att vara tyst och att han stör de andra. Tyvärr är fröken i fråga ungefär 350 år och har noll förståelse för barn som han. Vi har för övrigt börjat ifrågasätta hennes lämplighet som lärare av många anledningar, men det är en annan historia. Hur som helst så gör det oss väldigt oroliga att han ska ha henne i tre år, hur mycket kan hon inte hinna förstöra på den tiden? På utvecklingssamtalet vi hade fokuserade hon bara på allt negativt och nämnde liksom i förbifarten att pojken är jätteduktig på att både läsa, skriva och räkna och ligger långt före de flesta andra i klassen. Men det var liksom inte lika viktigt som att han inte lyssnar och att han är slarvig (har alltid väldigt bråttom). 
    Vi har bestämt oss för att göra en utredning, mest för att om han får en diagnos så kan de kanske få en resursperson till klassen och då behöver han inte ha lika mycket med kärringen (ursäkta!) att göra. Tycker så synd om min lille skrutt när han kommer hem och säger "idag har jag inte skött mig, idag har *** skällt på mig" Rynkar på näsan

Det är inte lätt att ha ett barn som våra, men det är ännu värre för barnen att ha vuxna omkring dem som inte förstår dem!  

• Anonym (Dynamitungar)

Det finns en Facebookgrupp där man kan utbyta tankar och ge stöd i just detta ämne.

Den är sluten så ingen kan se vad som skrivs men den blir lättare att söka.

Är någon intresserad så sök på Dynamitungar, gruppen är nystartad så ha tålamod innan den kommer igång.

• fingerborg

Hej!
    Har precis förökt att söka på dynamitungar på fb. Men inget kommer fram.
    Hur gör jag för att hitta er?

• Anonym (Dynamitungar)
    fingerborg skrev 2012-11-25 11:38:53 följande:
    Hej!
    Har precis förökt att söka på dynamitungar på fb. Men inget kommer fram.
    Hur gör jag för att hitta er?
    www.facebook.com/groups/189419261182889/&fref=ts

Kan denna funka?

Är precis i starten så inte många men om vi sprider det så kan vi bli fler och kan vara lite mer personliga som sluten grupp =)
  • Linthe

Åh vad skönt att hitta denna tråd. Har en dotter på 5,5 år som är en bestämd liten tjej med mycket explosivt humör. Många utbrott och svordomar och dumma mamma. Som liten var hon väldigt lugn och ett ganska "lätt" barn om man nu kan sätta såna etiketter. På senare år har det dock inte varit lika lätt. Hon har alltid varit mammig och det är jag som är tryggheten och alltså jag som får ut för allt också. Hennes pappa är hårdare och tror att hon visar honom respekt men jag försöker förklara att rädsla inte är detsamma dom respekt och han måste ändra sitt sätt så hon kan känna sig trygg med oss båda, tror det skulle underlätta för oss alla.

Har boken explosiva barn som många tipsat om men inte läst den än, känner nu att jag ska göra det så fort jag kan.

Har en underbar tjej som också gärna vill bli behandlad som lite äldre än vad hon är. Blyg och försiktig bland folk (kan skrika rakt ut om nån okänd tittar på henne eller tilltalar henne). På förskolan funkar det bra och de ser att hon har ett helt annat beteende när jag kommer och hämtar. Blir ofta ett utbrott i hallen eller när vi kommer ut i bilen.

Börjar ta på mina krafter men skönt ändå att hitta fler i samma sits. Det är kanske inte jag som gjort allt fel och skapat detta, jag kanske inte är världens sämsta mamma ändå.

• HäckHäxan

Tja, orkar inte försöka läsa ikapp...

Men jag kan informera om att det är intressant att vara hemma med ett explosivt barn som har ett brutet nyckelben i vart fall och för säkerhets skull det högra. Noll möjlighet för utlopp av energi kan man säga Nå nu är hon på dagis igen, men var hemma förra veckan och tja den var tuff och ansträngande för oss både är jag säker på. Stackaren så ont hon haft

Skämt om dvärgar bör vara korta!
  • Nattyrock

Alltså min unge är bara 14 mån men han har ett fruktansvärt humör. Hade kolik i sju månader och vi trodde det skulle vända då men icke, han är ju inte skrikig på samma sätt som då men han är mer missnöjd än glad. På dagis säger dom att han är det gladaste barnet men varför är han så arg hemma? Säger man nej eller går emot honom så kastar han sig bakåt och bara skriker rakt ut, spelar ingen roll om han ramlar in i ett skåp eller på asfalt han bara vräker sig bakåt. Han står och drar i benen att han ska upp i famnen, skriker och ålar sig neråt, då ska han upp igen, skriker och ska ner, så går det runt. Vid matbordet börjar han kasta sig bakåt i stolen om maten inte passade och det är många gånger han är nära att ramla. Kan knappt lämna honom utom synhåll alls. Vi förstår inte varför detta hetsiga humör hemma men aldrig på dagis?

• GosisMamman
    Nattyrock skrev 2012-11-28 19:01:56 följande:
    Alltså min unge är bara 14 mån men han har ett fruktansvärt humör. Hade kolik i sju månader och vi trodde det skulle vända då men icke, han är ju inte skrikig på samma sätt som då men han är mer missnöjd än glad. På dagis säger dom att han är det gladaste barnet men varför är han så arg hemma? Säger man nej eller går emot honom så kastar han sig bakåt och bara skriker rakt ut, spelar ingen roll om han ramlar in i ett skåp eller på asfalt han bara vräker sig bakåt. Han står och drar i benen att han ska upp i famnen, skriker och ålar sig neråt, då ska han upp igen, skriker och ska ner, så går det runt. Vid matbordet börjar han kasta sig bakåt i stolen om maten inte passade och det är många gånger han är nära att ramla. Kan knappt lämna honom utom synhåll alls. Vi förstår inte varför detta hetsiga humör hemma men aldrig på dagis?
    Jag vet inte om detta kan klassas som explosivt, men för all del, ha det i åtanke när du senare söker hjälp för det =)
    Det låter ju som ni oavsett borde få stöttning av BVC redan nu.

Att en del barn är lugna borta men inte hemma kan ju bero på att de känner sig tryggare hemma.
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • GosisMamman
    HäckHäxan skrev 2012-11-28 18:51:58 följande:
    Tja, orkar inte försöka läsa ikapp...

Men jag kan informera om att det är intressant att vara hemma med ett explosivt barn som har ett brutet nyckelben i vart fall och för säkerhets skull det högra. Noll möjlighet för utlopp av energi kan man säga Nå nu är hon på dagis igen, men var hemma förra veckan och tja den var tuff och ansträngande för oss både är jag säker på. Stackaren så ont hon haft
    Måste bara fråga.. Hjälper det om hon får utlopp för energin tex på dagis?
    Här är det lika oavsett..
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
Svar på tråden Vi med explosiva barn!