• Linthe

Vi med explosiva barn!

Åh vad skönt att hitta denna tråd. Har en dotter på 5,5 år som är en bestämd liten tjej med mycket explosivt humör. Många utbrott och svordomar och dumma mamma. Som liten var hon väldigt lugn och ett ganska "lätt" barn om man nu kan sätta såna etiketter. På senare år har det dock inte varit lika lätt. Hon har alltid varit mammig och det är jag som är tryggheten och alltså jag som får ut för allt också. Hennes pappa är hårdare och tror att hon visar honom respekt men jag försöker förklara att rädsla inte är detsamma dom respekt och han måste ändra sitt sätt så hon kan känna sig trygg med oss båda, tror det skulle underlätta för oss alla.

Har boken explosiva barn som många tipsat om men inte läst den än, känner nu att jag ska göra det så fort jag kan.

Har en underbar tjej som också gärna vill bli behandlad som lite äldre än vad hon är. Blyg och försiktig bland folk (kan skrika rakt ut om nån okänd tittar på henne eller tilltalar henne). På förskolan funkar det bra och de ser att hon har ett helt annat beteende när jag kommer och hämtar. Blir ofta ett utbrott i hallen eller när vi kommer ut i bilen.

Börjar ta på mina krafter men skönt ändå att hitta fler i samma sits. Det är kanske inte jag som gjort allt fel och skapat detta, jag kanske inte är världens sämsta mamma ändå.

• Linthe

Någon mer som har en liten som slåss när de blir arga? Hur ska man hantera det? Jag brukar värja mig mor slagen och säga att det är okej att vara arg men inte att slåss. Hjälper inte särskilt bra. Har bara varit mig hon slagit tidigare men igår slog hon även sin mormor och det kändes inte alls okej.

Börjar nästan längta efter vardag och jobb igen nu efter en lång ledighet. Många strider har det blivit och jag har inte sovit särskilt bra på nätterna senaste veckan. Börjar fundera om det är stress över alla strider och hennes humör.

• Linthe
    GosisMamman skrev 2013-01-04 10:54:38 följande:
    Vi ligger steget före. Förutser och berömmer mer. Mindre tjat och kritik och mer kärlek.

Ofta kan man se det komma om man är med.

Vi har nu börjat erbjuda en plats som vår son får slå på. Man måste ge dem ett komplement för att få ur sig ilskan tänker jag.

Alla nej gör iaf vår hemmiljö ohållbar så vi korrigerar väldigt lite utan bannar oss själva i tysthet för att vi inte var med.

Sen är det ju helt upp till hur ungt barnet är givetvis.
    Bra ide, kanske en kudde eller nåt som är tillåtet att slå på. Försöker också ligga steget före men ibland så tänder det till helt oväntat. Är inte helt lätt efter att ha sovit 4-5 timmar/natt i en vecka men jag försöker så gott jag kan.

Dottern är 5,5 år. 
  • Linthe

Jag har en make som också har ganska explosivt humör. Han kan dock hantera det ganska bra. Vet dock inte hur han var som liten. Själv var jag nog ganska lugn vad jag vet.

Vår flicka var ganska lugn som liten, är senaste 2-3 åren detta humör har visat sig mer. Har inte varit i kontakt med varken BVC eller något annat men funderat på det ett tag. Håller på att läsa explosiva barn och den verkar jättebra, ska även kolla upp det andra boktipset.

• Linthe

Hon som håller i sidan har lite kämpigt med sjukdom och annat just nu men du får nog vara med snart.

Svar på tråden Vi med explosiva barn!