• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Emma30 skrev 2018-11-06 21:18:12 följande:
    Så troligtvis större chans med Ivig?

Jag har bara två strån kvar så funderar på om det är bättre att ta det dyra Ivig till sista stråt om inte Prednisolon o Albyl minor hjälper..
    Det vet jag inte hur chanserna ser ut för dig om du svarar bättre på IL eller på IVIG.

När man gör immunutredning hos Dr D i Aten eller Dr Gorgy i London så skickas prover till USA och på dessa provsvar kan man se vilket av IL eller IVIG som man svarar bäst på (i labbet iallafall). Vissa svarar bättre på IVIG och andra bättre på IL.

Jag skulle enligt mina provsvar svara bättre på IVIG men Dr D använder ju bara IL, så då blev det IL. För många kan ju IL fungera också. Men vad som däremot inte framgår av testerna var ju hur IL skulle fungera på min slemhinna, det fungerar som P-piller på min slemhinna. Om jag tar IL kan jag inte bli gravid den månaden, och tar jag inte IL så blir jag gravid men missfall. Jag frågade Dr D varför flera gånger men han vägrade svara, endera visste han inte varför, eller så ville han inte tala om för mig hur det låg till.

Jag tog då ett samtal med Penny på Serum som förklarade att det måste finnas viss "inflammation" i livmodern för att embryot ska kunna fästa, men IL tryckte ner allt sånt i botten på mig så inga embryon kunde fästa alls.

Dr Gorgy i London tittade på mina USA-provsvar från Dr Ds utredning när jag var i London för ny större utredning, och sa då att jag borde ta IVIG. Men liksom du är jag tveksam med tanke på att det är en jättedyr kostnad. Det skulle kosta 20.000kr varje gång och bli en himla massa resor till London för varje IVIG eftersom ingen jag känner till i Sverige vill sätta IVIG-dropp.

Men du kan ju göra som du tänker att testa först med pred och Albyl och sen testa nästa gång med IVIG. Tumvante här itråden lyckades ju tack vare antibiotikakur efter Mensblodtest och IVIG. Hon använde inte prednisolon.

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-06 21:50:19 följande:
    Men hade Tumvante lågt MBL? Kommer inte ihåg vad som var hennes "problem"..

Jag har för mig att jag fick till svar från Marie i Stockholm att hon ev skulle kunna sätta Ivig. Jag räknade iaf ut att det skulle blir flera tusen billigare att åka till Stockholm o få det gjort där än att åka till Danmark. Den dosen jag skulle ha kostat 14-15 tusen på apoteket här i Sverige.
    Jag vet inte vad Tumvantes utredning i Danmark visade, jag tror inte hon har berättat det.

Har du kontaktat Marie på Fertilitetplus ang IVIG? Sa hon ja till att fixa IVIGrecept och sätta det? Jag har för mig du sa att hon inte kunde hjälpa med det?

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-06 23:20:04 följande:

Okej, tack för förklaringen. Äggledarspolning har jag gjort innan i Sverige och de hittades inga fel där.

Men visst de har ju missat annat som tex all min ärrvävnad. Jag gjorde de via sjukhusets gynekolog, får nog vända mig dit o höra.

Känns bara jobbigt om man gör IVF utomlands, tänka på tar de inte sig direkt o jag vill gärna att de ökar chanserna o ger mig två embryo har för mig Peny sa de på kliniken att de va öppna för det. Samt man vill ju komma hem o få ett plus och inte behöva åka tillbaka flera gånger. :( Samt ingen garanti att de ska fungera heller. Men vi ska mejla dom, se vad de säger. För mig kvittar de vems embryo mm de är men jag vill gärna bära på de igen.

Man känner sig så ensam i kampen o som att ens vänner inte förstår.

Jo, det är lätt att känna sig ensam i detta. Tyvärr kan nog ingen förstå detta fullt ut, som inte själv kämpat mot barnlöshet. Så vänner som lätt fått barn har ingen aning tyvärr hur vår situation är och kan ha mycket svårt att förstå.

Men alla vi här sitter i samma båt, vi som kämpat eller fortfarande kämpar, så vi förstår.

Annars om man känner att man vill prata med någon utbildad, så kan man förhoppningsvis hitta någon kurator eller liknande som har egen erfarenhet av att kämpa mot barnlöshet som kan förstå.
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-11-05 16:16:49 följande:

Som jag förstått det på flera studier rekommenderar det det vecka 16 dels pga att de inte vill att kvinnor ska ha dåligt samvete om de får missfall innan vecka 12 även om det inte ska påverka detta på något sätt. Oxh även att vaccinet ska va aktivt när influensan kommer under den delen som är mest kritisk. Får fråga hur de gör om man nu blir gravid den hör tiden på året. Vecka 16 är ju alldeles för sent om inte influensan kommer ganska sent. Får fråga Dr D och läkare här om för- oxh nackdelar.

Ulri är du riskgrupp för influensan? Jag har läst på nu, och när det gäller friska gravida är rekommendationen efter v.16, men är man riskgrupp så rekommenderas influensavacvination innan vecka 16 också i Sverige. Men kolla gärna upp hur rekommendationerna ser ut i Österrike och vilka som räknas som riskgrupp där.

Det står på www.1177.se vilka som räknas som riskgrupp här.

I Sverige säger de att man ska inte vaccinera sig om man är förkyld, vilket jag är nu, så alltså måste jag vänta med vaccinationen tills jag blir frisk igen.

Effekten av vaccinet börjar verka fullt ut efter ca 10dagar och håller i sig under 10månader har jag läst.
  • UndrandeSökare

finee-inför syskonförsök skulle jag absolut rekommendera att du gör som Missne gjorde inför syskonförsök.

Hon tog kontakt igen med Dr D, och han krävde då att hon skulle ta om USA-proverna och ha ett Skypesamtal med honom för 1000kr.

Så det gjorde hon, första gången hade hon rest till Aten för provtagningen. Men inför syskonförsök, tog hon istället proverna i Sverige och skickade med Fedex till USA med hjälp av Dr Ds remisser.

Som jag fattade hade hennes kropp förändats efter första barnet, vet inte riktigt hur eller vilka värden, men hon fick en son nr 2 på andra syskonförsöket.

Om du ändå reser till Aten och gör provtagningen där skulle jag göra en Aqua scan eller hysto hos Penny för att kolla upp läget i livmodern också eftersom det krävdes hysto för att lyckas förra gången. Så det kan behövas en ny hysto för att lyckas med syskon också.

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-07 10:15:06 följande:

Jag skulle aldrig ta influensavaccinet. De flesta som har tagit den får just influensa, sen fick ju så många narkolepsi så jag hade verkligen inte tagit något sånt vaccin..

Jag vaccinerar mig varje år mot influensan, jag är riskgrupp så det är gratis, och har aldrig fått influensan de år jag vaccinerat mig.

Däremot hoppade jag över att vaccinera mig ett år och då fick jag influensan och blev jättedålig, ont i leder etc

Så jag vet att vaccinet fungerar för mig och jag slipper få influensan, så därför tar jag vaccinerar jag mig.

Dessutom tog jag 2 sprutor mot Svininfluensan men jag fick inte narkolepsi för det. Så vaccinet är absolut bra att ta om man är riskgrupp eller gravid efter v.16.

Men nu var det Ulri frågade om influensavaccin och tidig graviditet. Men jag hoppas du Ulri får svar av Dr D om det.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-11-07 14:58:13 följande:

Då var det dax igen, störtblödning på jobbet, precis som i somras. Sitter på akuten och väntar nu, men vet att det är över. Blödningen är för stor, även om jag påbörjat blödningsbehandling á la Ryssland, för att ens våga hoppas på att det inte är nån fara. Jag har inte sån tur. Molvärk för första gången igår, vilket jag tolkade som positivt men inser nu att det var förberedelse för att börja stöta ut fostret.

Oh nej Zwillinge! Jag som hade hoppats alla blödningar skulle hålla sig borta nu när du gjort hysto innan insättningen.. Vilken dag i graviditeten är du på idag? Har du fått träffa någon läkare och gjort vul på akuten? Hoppas du får träffa en läkare snart. Ta hand om dig. Tänker på dig !
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-11-07 16:17:56 följande:

Är i v 5+6 så det är några dagar tidigare än senaste gången. De ville skicka hem mig från akuten men jourläkare på Gyn lät mig göra Vul pga alla tidigare missfall. De ser en blödning från livmodern samt en fin hinnsäck men inget foster. Kan således vara en ofostrig graviditet eller med väldigt mycket tur precis snäppet för tidigt för att se fostret. Blev hemskickad med bedömningen hotande missfall. Ingen uppföljning men rekommendation att på egen hand ordna ett Vul om 1-2 veckor. Vilken jävla ironi, jag ringde och meddelade plusset först idag och vågade då säga att jag hade en bra magkänsla.

Bra att gynläkaren på akuten lät dig göra vul. I v.5+6 kanske är lite för tidigt att se ett foster? Jag hoppas blödningen slutar och att allt går bra. Vi är många här som tänker på dig !
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-11-08 08:32:24 följande:
    Tack, men jag är inte patient hos D längre. Har dock kvar hans svar från när jag blödde under sonens graviditet. Nu kör jag efter S:t Peters blödningsplan och det stoppar blödningen men löser tyvärr inte orsaken till dem. Förr blödde jag nog mkt pga av för låga hormoner, men med högre doser östrogen och progesteron så har jag sluppit spottings inför och efter ET/FET. Nu är istället mitt problem att jag börjar störtblöda precis runt v6, det forsar verkligen ur mig, och då måste orsaken vara en annan. antagligen fel på fostren, eftersom jag nu vet att livmodern ser bra ut efter hyston, och immunmediciner tar jag och äggen är ju donerade så kvar blir väl sperman att skylla på. Om vi nu inte har oturen att det även skulle vara fel på donatorns ägg.
    Jag håller med dig Zwillinge, eftersom du gjort Mensblodtest och ni tagit antibiotikakuren, och du gjort hysto hos Serum så borde livmodern vara i bra skick, Dessutom har du ju nu tagit höga doser östrogen och progesteron och dessutom täta IL.

Jag hoppas fortfarande på denna graviditet och att det går vägen för dig. Men om det inte går så måste det finnas fler nycklar att hitta.

Det som återstår då är endera problem med äggen, problem med spermierna eller något mer immunproblem som ännu ej upptäckts.

Det jag misstänker i första hand, om det rör sig om fler immunproblem, är låga LAD-nivåer, som både mom2012, Blåvingen, Lattemaja och jag har/haft som problem. Men skulle kunna vara något annat. Jag har tyvärr inte läst på så mycket om KIR-problem t ex men jag vet att mom2012 hade det problemet och fick Neupogen mot det av Serum. Om du vill och orkar läsa så finns det ju en hel del info här: 

www.fertilitetsguiden.com/wp/

www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

Annars kanske du skulle kunna ta ett nytt samtal med Penny på Serum? och prata igenom situationen med henne och höra vad hon har för teorier? Serum har julstängt/Christmas Vacation  mellan 22 december 2018 till 7 januari 2019 har jag sett på deras hemsida. Men innan dess hinner du ju säkert prata med dem.

www.ivfserum.com/

Ytterligare ett alternativ kan vara att göra en gratis konsultation med Dr. Panagiotis Venieratos MSc, PhD. Han är läkare och jobbar på Locus Medicus
    ( Det är företaget som analyserar hidden chlamydiatestet). Jag har pratat med honom på telefon tidigare, och han är vettig. Man mailar honom alla sina papper först, och sen går han igenom det och man har ett samtal via skype eller telefon eller likande på den tiden man bokat. All info hittar du här:
    www.locus-medicus.com/consultation
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2018-11-09 11:24:14 följande:

Ni som följt Dr.Ds ordination under graviditet, ungefär hur länge ville han att ni tog Fragmin? Förstår att det beror på hur det ser ut men har det varit aktuellt att ta dem till nära förlossning?

Jag har konstaterad koagulationssjukdom och ska ta Fragminsprutor till 6 veckor efter förlossningen.

Vet ej hur det är för de som inte har koagulationssjukdom.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!