• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-27 15:30:50 följande:

Dr.D vill bara ge mig en behandling i 1-2 månader till trots att jag bara har gjort 2 IL behandlingar o ska göra min tredje snart. För jag har inte fått ett plus om jag känner inga graviditets symptom. Gjorde jag inte med tösen heller förrän i v 5 när jag åt oftare.

Ändå blev min cycel till dag 29 denna månaden vilket han tycker att cyceln stabiliserar sig. Någon som varit med om samma?

Tycker de är så tråkigt att de fortfarande inte vill ta sig, skulle inte förvåna mig om jag har fått mer ärrvävnader igen.

Har du frågat vad Dr D tycker ni ska fortsätta med sen istället för naturliga förök? ivf eller ÄD? eller insem med spermadonator?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-27 17:19:22 följande:
    För att det inte finns någon forskning?
    Nej, inte det, Läs dokumentet, det är 8 sidor bara.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-27 17:28:07 följande:
    Jag läste men förstår inte vad du menar?
    Dessa riktlinjer är från 2017 alltså rätt nya. De svenska läkarna som skrivit detta (lång lista på slutet vilka de är) räknar upp en mängd mediciner/behandlingar och avfärdar dem sen som verkningslösa eller inte bevisad effekt och säger att man ska inte ge det till patienterna etc

De har inte förstått att man kan inte göra randomiserade dubbelblinda studier på gravida eller kvinnor som lider av upprepade missfall, eftersom varje individ är så unik och det finns ingen EN medicin som fungerar på alla eftersom våra immunproblem skiljer sig.

IL fungerar inte på alla, men på vissa, Pred fungerar inte på alla etc men de svenska läkarna verkar tro/hoppas att man kan hitta EN medicin som funkar på alla, men de har missförstått problematiken. 

På grund av såna här riktlinjer så kommer kvinnor med upprepade missfall att nekas den hjälp de behöver i Sverige, för att svenska läkare "inte tror på det".
    Så vi måste fortsätta söka hjälp på privata kliniker utomlands i fortsättningen också tyvärr.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-11-27 18:17:33 följande:

Någon som vet vart jag får tag på dhea?

Det finns 3 alternativ som jag känner till:
    Köp här:  www.dhea.com/
    Eller om du hittar någon svensk läkare som vill skriva ut Prasteron åt dig.
    Du kan också be Dr D om ett EU-recept på Prasteron (dhea).
    1 burk med 100kapslar kostar 835:53 kr med EU-recept enligt Fass.se

www.fass.se/LIF/product;jsessionid=HfJW1RL6JIcR_Eva2vAKWQyaKmvZqtjsTHO5ioAEpyrBHLUIPt-5!1029458168&nplId=20080501000307&docType=30&docTypeDynTab=30
  • UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2018-11-27 21:05:18 följande:
    Är denna artikel från 2003? Känns skrämmande att det inte hänt mer i Sverige sedan dess. Jag födde en pojk och har imunologiska problem redan innan, könns ju dödsdömt att föda ett till barn....
    Ge inte upp, för vissa, som t ex Missne här i tråden, har det ju gått bra att få två pojkar på raken trots immunproblem. Hon var tvungen att göra hysto och ÄD innan det lyckades med Dr Ds behandling, men son nr 2 föddes februari 2018.

Om det inte lyckas med en immunläkare så kan man ibland få söka en ny immunläkare. Mom2012 försökte både hos Serum, Dr D och Dr Gorgy innan hon bytte till ÄD och fick en dotter nr 2. Så ge inte upp !

Ja, artikeln av Dr Christiansen är från 2003, han är en dansk forskare och läkare.

Men dessa är riktlinjerna vid upprepade missfall är från Sverige 2017
    www.sfog.se/media/334257/text_riktlinje_upprep_missfall_170328.pdf

Nej, tyvärr har inte mycket hänt i Sverige sen dess tyvärr. Men utomlands händer det ju iallafall saker.

Här kan du läsa mer om läkaren som skrev artikeln. Tumvante här i tråden går hos honom och ska få barn nu i december 2018 tack vare ivig-behandling hos honom.

vitanova.dk/sv/recurrentmiscarriage/
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-28 10:26:57 följande:

Nej jag har inte ens svarat på hans mejl då han skrev att vi skulle höras av om 1-2 mån. Därför jag undrade om fler varit med om samma för har hört här i gruppen att han envisas med att prova länge och i mitt fall är de inte länge med 2 gånger innan hans en ändrar sig o skrev så.

Hur många månader har du försökt nu med Dr Ds mediciner och blodprover? Eller har du bara försökt med mediciner och inga blodprover?

Om du inte lyckas ta några blodprover så har nog Dr D mycket svårt att kunna hjälpa dig eftersom han styr hela behandlingen utifrån provsvaren.

Det är många som provat naturligt hemma med hans behandling och blodprover i 6 månader, men sen om det inte gått, då har de bytt till ivf eller äggdonation eller något annat och fortsatt med hans behandling.

Jag prövade i 6 månader med hans behandling och blodprover, men det blev missfall, så då åkte vi till Riga och gjorde donation istället för att bara fortsätta naturligt.

Maila gärna Dr D och fråga hur han tycker ni ska gå vidare om 1-2 månader?
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-11-28 09:26:15 följande:

Tack!

Dr D hade skrivit ut ett recept men det var på just DHEA och det gick inte att hämta ut på vårt apotek. Har beställt fast från biovea.se, hoppas att det fungerar med.

Tack för hjälpen!

Ok, hoppas det går bra.

Prasteron är Dhea, och det är under det märket det finns receptbelagt på svenska apotek.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-28 16:50:22 följande:
    De tråkigaste är när man väl mejlar honom så får man bara svar att vi kan om vi vill efter att jag frågade om ÄD/Donerade spermier eller naturligt med donerade spermier att ja vi kan ta äd eller donerade spermier men inte båda samtidigt.

Inget svar om varför han tror att mina ägg ev kan va ett problem och att de kan ändras då jag fortfarande är ung. Alla prover ser ju ut att inte ha några fel på ägg men nu verkar jag ha ev problem?

Sen skrev han att han kan hjälpa oss med de vi vill.

Känner verkligen inte att jag vill slänga bort pengar på Life utan de får bli en klinik med garantipaket isåfall.

IVF med äggdonation med egna spermier fungerar det ens i Sverige?
    Ja, ivf med ÄD och egna spermier kan man göra i Umeå och i Uppsala tror jag i Sverige nu 2018.

Vill du ha en klinik med garantipaket så får du nog kolla på olika kliniker utomlands. AvaPeter i Ryssland och Reprofit i Tjeckien är 2 kliniker som sysslar med ÄD och garantipaket. Men allt står inte på hemsidorna, så du måste kontakta klinikerna och fråga.

Hoppas du hittar någon väg framåt som passar er.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-28 18:44:52 följande:
    Ja jag får se, skall kika på de Serum vill ju göra IVF med egna ägg. Ska se vad Sankt Petersburg hade velat göra.

De hade lite seminarier Sverige runt som vi tänkte åka till.

Är rena djungeln därför hade de underlättat om Life sa vad han rekommenderar än att fråga vad jag vill. Jag vill ju bli gravid omgående med egna ägg o spermier sen kanske de inte går då vill jag ha en läkares utlåtande att de behövs gå vidare för att lyckas tex.

Men ska försöka beställs en hysterskopi i Sverige iaf via gynekologen.
    Serum har tyvärr inget garantipaket vad jag vet. 

AvaPeter ska till Köpenhamn 8 dec, och Göteborg 15 dec för föreläsningar. Kom ihåg att anmäla dig om du är intresserad.

Ja, det är nog upp till dig att bestämma vad du vill göra, och när det är dags att gå vidare till nästa klinik. Dr D tyckte att jag skulle fortsätta naturligt efter mitt missfall (det 5e, men första med immunmediciner) men då hade jag redan givit upp om egna ägg och bokat tid för oss i Riga för spermatest.

Ja, detta är en djungel, och du måste själv bli din egen läkare/detektiv, och lista ut vad som funkar bäst för dig. Så har jag blivit tvungen att göra. Läs min presentation så får du se: www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare

Så harva inte runt för länge med Dr Ds behandling och naturliga försök, blir du inte gravid snart, så kontakta nån annan klinik ang ivf eller ÄD alternativt testa med spermiedonation, och se om det fungerar bättre. Spermier för heminsem kan man ju köpa själv via Cryos, eller åka till nån klinik i Danmark för inseminering.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!