• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ulri skrev 2018-11-23 11:02:16 följande:

Jag kan med erfarenhet säga att jag blir nästan som full när jag tar utrogestan oralt. Pa min Klinik  (i Österrike) far men utrogestan vaginalt och en extra oralt pa kvällen (just av den anledningen). Att de även ger oralt är att det har ett litet annat verksamhet pa det sättet och min Klinik vill att man ska ha Progesteron även systematiskt i kroppen och inte bara lokalt vaginalt.

Sen jag blev gravid den här gangen beslutade jag mig för att öka den orala dosen till även den tre ganger per dag. Just för att progesteronet pa det sättet har mer bra inflytande över immunsystemet. Men jag har nu lagt ner den orala dosen mitt pa dagen för jag blir sa yr och trött att jag inte kan fungera.

Man kan ställa väckarklockan lite tidigare, ta Utrogestan oralt och sen somna om och sova genom yrseln.

Sen ta Utrogestan vaginalt mitt på dan

och sen oralt till kvällen när man ska sova.

Då kan du ta Utrogestan både vaginalt och oralt utan alltför mycket besvär med yrsel.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-22 17:57:05 följande:

Aha ok men det går inte att få tag på i Sverige?

Har ett strå kvar i frysen i Danmark.. men ska komma ihåg det om jag inte kan få tag på det ändå på nåt sätt..

Är det lika effektivt att ta oralt?

Om du vill testa Utrogestan 100mg eller 200mg så kan du ju fråga om nån här itråden har något över att sälja som de inte kommer behöva själva ?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-24 21:42:57 följande:

Bra förslag! Tack! Men hur vet man vilken dos man behöver?

Fråga din läkare i Danmark hur mycket (dosen) progesteron du ska ta, och hur många gånger per dag?

Den vanligaste ordinationen i Sverige är 100mg 3ggr/dag, dvs 100mg frukost, 100mg lunch och 100mg kväll.

Utomlands är det vanligt med 200mg 3ggr/dag.

Utrogestan finns som 100mg och 200mg. Ska man ta 200mg så kan man endera ta 2st 100mg per gång eller 1st 200mg.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-25 12:00:05 följande:

Inte varit inne på ett tag pga sjukdom men är det någon som har fått kortare cycel med IL dropp?

Denna cykeln blev kort 29 dagar istället för 33 och jag har blött i 7 dagar varav de va mensmängd 4 som jag brukar men på dag 2 bloade jag igenom menskoppen väldigt mycket vilket jag aldrig gör över natten.

Från dag 5 till dag 7 som är idag har jag haft små blod flytningar och fått ljus rött/brunt när jag har torkat mig. Känns jätte konstigt. Har tagit de vanliga som Dr.D har skrivit ut.

Kommer såklart fråga han också men förväntar mig inget svar för jag får ju aldrig ett papper på vad de är exakt jag ska ta för blodprover efter ägglossning som jag kan visa vårdcentralen.

Vissa har tidigare sagt itråden att IL balanserat deras menscykel, den kan då bli några dagar kortare eller längre. Att man blöder mer och längre kan bero på att man använder Trombyl och Fragmin, det gör att man blir mer lättblödande även vid mensen.

Jag hoppas även du får svar från Dr D ang detta.

Lycka till med behandlingen.
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2018-11-25 18:11:48 följande:

En fundering runt tid för förlossning. Vet att i Beers bok skriver han om att kvinnor med immunoproblematik som till slut får barn, ofta föder några veckor före BF. Och även då att han förespråkar snitt som jag förstått det. När vi träffade Dr.D i juni har min sambo minnet av att han stolt berättade att bland hans patienter brukar barnen inte födas för tidigt (sen kan det ju ändå ofta ligga runt v.37-38 tänker jag, men att han menade att de inte brukar födas innan v.37). Ville bara kolla med er i tråden som fött barn eller ni som varit med ett tag och läst om andras historia; när har kvinnorna i tråden fött? Innan BF? Eller har många haft planerade snitt?

Jag rekommenderar dig att gå i i Redan 47s tråd "Redan47s samlade pärlor" och läsa där. Tråden är ej aktiv längre, men man kan läsa deras gamla inlägg. Där samlades många gravida genom ÄD och immunbeh fram till förlossning för några år sen. Många var också kvar efter förlossningen och berättade efteråt hur allt gått.

Sen är det olika i olika Landsting, i vissa landsting sätter man tex alltid igång kvinnor som gjort ÄD i v.38 i andra landsting i v.41.

Redan47 fick enäggstvillingflickor men fick havandeskapsförgiftning så för henne blev det akut snitt. Jag kommer tyvärr inte ihåg nu i vilken vecka det var.

Men läs i Redan47s tråd, det är mitt bästa tips !
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-25 22:22:19 följande:

Okej tack, jag har tagit de innan men aldrig blött så många dagar efter. Är på dag 7 idag och kommer ljus rosa när jag torkar mig.

Ja jag hoppas jag kan få ett papper från honom om vad jag ska ta prov på för vc godkänner inte att jag kommer dit och bara tar utan läkares ordination dvs med papper.

Har köpt ett clearblue fertilitetes monitor så får hoppas den kan hjälpa mig lite extra utöver flytningar så vi inte missar ägglossning nu när det verkar ni i balans. Känns som de va bra att ta IL dropp på dag 19 när de ökar som de visade på proverna i Grekland.

Har du testat att boka en tid med chefen på vårdcentralen och visa upp alla dina papper från Dr D inkl behandlingsplanen och fråga om du kan få betala privat för blodproven ? Jag tror några löst det på så sätt.

Låter bra att du köpt fertilitetsmonitor. Jag brukar själv använda Clearblues digitala ägglossningstest, den lila sorten.

Annars kan det också vara ett alternativ att skaffa en termometer med 2 decimaler och ta sin temp varje morgon i munnen innan man kliver upp ur sängen för att hålla koll på ägglossningen.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-25 22:35:48 följande:

Fick ni papper från Dr D eller tog er VC emot er utan papper när ni skulle ta prover på FBC och Progesterone?

Dr D tjatar och jag har bett om papper varje gång men får 0 respons.

Dr D skriver tyvärr inte ut några pappersremisser eftersom han vill inte betala för någons blodprover i Sverige, så det måste man ordna själv via Werlabs.se eller Blodkollen.se

Eller genom att boka en tid med chefen på vårdcentralen, visa upp alla sina papper och komma överens med dem att betala privat. Inte alla Vc går med på detta, men man får ringa runt tills man hittar nån hjälpsam. Man kan byta Vc och lista sig på den som lovar hjälpa.
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2018-11-25 18:11:48 följande:

En fundering runt tid för förlossning. Vet att i Beers bok skriver han om att kvinnor med immunoproblematik som till slut får barn, ofta föder några veckor före BF. Och även då att han förespråkar snitt som jag förstått det. När vi träffade Dr.D i juni har min sambo minnet av att han stolt berättade att bland hans patienter brukar barnen inte födas för tidigt (sen kan det ju ändå ofta ligga runt v.37-38 tänker jag, men att han menade att de inte brukar födas innan v.37). Ville bara kolla med er i tråden som fött barn eller ni som varit med ett tag och läst om andras historia; när har kvinnorna i tråden fött? Innan BF? Eller har många haft planerade snitt?

Vilken graviditetsvecka är du i nu? Och när är BF?
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2018-11-26 12:23:24 följande:

Jag är i v.14 så det är just nu beräknat till slutet av maj. Om allt går väl så är det långt kvar med andra ord men är självklart väldigt lycklig för att vara där jag är idag.

Var är er planering nu i höst nu när hyston är gjord?

Har gjort hysto i november och planerar att göra nästa insättning av en blasto i Riga i januari.
  • UndrandeSökare
    Missfall vanligare för kvinnor som fött
    pojkar
    RELATIONERons 02 jul 2003

Forskaren: Det finns en effektiv behandling mot upprepade missfall

Kvinnor vars första barn är en pojke löper större risk att få missfall vid kommande graviditeter menar forskare. Men det finns en enkel injektion som tar ner missfallsrisken till normal nivå.
    ånga kvinnor får upprepade missfall och nu tror forskare att orsaken kan vara en överreaktion hos immunsystemet. När kvinnor väntar pojkar bildar deras immunförsvar antikroppar mot ett protein som bara finns i manliga foster.

Den danska forskaren Ole Christiansen studerade 200 kvinnor som haft minst tre missfall efter sitt första barn. Betydligt fler av kvinnorna hade fött pojkar än flickor tidigare. Studien visade att de kvinnor som fått söner hade drygt 30 procent mindre chans till en lyckad graviditet än de som fått döttrar.

- Det finns patienter i båda grupperna som aldrig kommer att få ett andra barn, men risken är större bland kvinnor vars första barn är en pojke, säger Ole Christiansen till BBC.

Injektion

Det är möjligt att det redan finns en lösning på problemet. Studier har visat att kvinnor som får upprepade missfall kan få en injektion immunglobulin för att minska missfallsrisken. Injektionen hjälper inte mot missfall om kvinnan aldrig har fått barn, något som stödjer tesen om att första barnet är av stor vikt vad gäller immunförsvarets reaktion.

- Våra försök har visat att vår behandling är effektiv, säger Ole Christiansen.

www.aftonbladet.se/relationer/a/L0lMex/missfall-vanligare-for-kvinnor-som-fott-pojkar

Tumvante- Du går ju hos Dr Christiansen, har du hört något om detta? Är det IVIG han menar då? 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!