• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ulri skrev 2018-11-05 16:16:49 följande:

Som jag förstått det på flera studier rekommenderar det det vecka 16 dels pga att de inte vill att kvinnor ska ha dåligt samvete om de får missfall innan vecka 12 även om det inte ska påverka detta på något sätt. Oxh även att vaccinet ska va aktivt när influensan kommer under den delen som är mest kritisk. Får fråga hur de gör om man nu blir gravid den hör tiden på året. Vecka 16 är ju alldeles för sent om inte influensan kommer ganska sent. Får fråga Dr D och läkare här om för- oxh nackdelar.

Jag vet inte när influensan brukar dyka upp i Österrike (det var där du bor eller hur?)

Här i Sverige brukar influensan dyka upp nån gång mellan nyår och februari (kallas även vabb-ruari numera, för alla barn blir sjuka då så föräldrarna måste vabba).
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-11-05 16:36:29 följande:

Tjejer har ni nagra bra tips pa hotell i Aten? Mina föräldrar aker dit i Helgen. De skulle ju bott hos mig i min AirBnB lägenhet ett par dagar och hallt mig sällskap under min ivf. De ville itne avboka alla flyg sa tänkte aka ner ända, men behöver ett schysst hotell.

Jag tror finee sa hon hade bott på Athens Diamond och tyckte det var bra. Jag vet andra bott på Elektra Hotel (båda hotellen ligger crntralt nära Syntagma torget i Aten).

Du kan ju passa på att be dina föräldrar handla på sig mediciner åt dig när de ändå är i Aten.
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-11-05 17:29:57 följande:

Tack.

Tack för tipset, tänkte pa det men tyvärr reser de med handbagage. Jag hade Velat att de köpte med intralipidpasar eftersom de är mycket billigare där, men funkar ju tyvärr inte. De andra medicinern kan jag lätt fa tag pa här, förutom progesteronsprutor, men verkar inte som att det är aktuellt för Dr. D med mig.

Nej, det är Serum som använder Prontogestsprutor. Dr D använde Gestonesprutor förr (runt 2012), men numera använder han Utrogestan 200mg istället.

Enligt vad andra sa i början av tråden slutade Dr D med progesteronsprutor för att många patienter inte ville använda dem pgr av många biverkningar.

Hoppas dina föräldrar hittar något hotell de vill bo på, vill de bo ståndsmässigt så är det Hotel Bretagne som gäller. Det ligger vid Syntagma med fin utsikt över torget och det fd Kungliga Grekiska slottet (numera Parliamentet).

Du kanske kan be någon av dina föräldrar att lägga till 1 st väska som de checkar in? En låda med 10st 250ml IL-påsar väger 3.0kg, så man kan lätt på plats med flera lådor i en incheckningsbar resväska.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-05 20:57:12 följande:

Ok jag vet inte om Danmark testar pgs?

Jag tror inte Danmark sysslar med PGS, men fråga dem. Vi har använt PGS på Avaclinic i Riga, Lettland.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-05 20:58:34 följande:

Vilken dag brukar man börja med Albyl minor? Funderar igen på om jag ska testa det.. Kan det vara en nackdel? Kan det leda till missfall?

Enda gången Albyl Minor inte är bra är om man skulle vara allergisk mot innehållet (acetylsalicylsyra).

Nej, det leder inte till missfall, men kan förhindra ev blodproppar som kan bildas när embryot försöker fästa.

Kom bara ihåg att dela varje Albyl Minor 250mg i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. Går det inte att dela i 3 så dela i 4 delar. Du måste komma under 100mg per dag. När jag försökte naturligt ville Dr D att jag skulle börja med Albyl minor/Trombyl/Baby Aspirin på CD20.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-06 06:56:07 följande:

Ok tack!

Du kan ta Albyl Minor tillsammans med mat om du vill så blir det snällare mot magen. Försök ta medicinen vid samma tid varje dag.

Apoteken säljer flera olika sorters dosetter som kan göra det enklare att komma ihåg att ta tabletten om man är rädd att glömma bort det.

Ett annat tips kan vara att ställa ett alarm på mobilen som påminner när det är dags att ta sin medicin.

Apotea.se och de lokala Apoteken säljer också Tablettdelare och de kan vara praktiskt att ha en sådan hemma, så slipper man dela tabletterna med en kniv. Kan vara bra med Tablettdelare både för Albyl Minor och även för Prednisolon 5mg (man behöver trappa upp och trappa ner dosen och dela tabletterna när man tar kortison).

Om det skulle visa sig att det inte skulle räcka med Albyl Minor och Prednisolon, så finns det också Fragmin och Intralipiddropp som man kan fortsätta försöka med. Dr D använder alla 4 av dessa mediciner.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-11-06 18:34:04 följande:

Vill bara meddela att rabattkoden ?Louise? verkar ge 10% rabatt på werlabs. Bifogar också bild på 2st rabattkoder á 300kr för nya kunder om nån är intresserad.

Det var bra att den koden fortfarande funkar iaf.

Tyvärr kom det inte med någon bild på några koder för nya kunder.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-06 17:07:33 följande:

Någon som har varit inne på att mejla Serum ang deras surrogat ifall att det inte skulle gå att bli gravid igen?

Serum tyckte vi skulle göra IVF till våren om vi ej blir gravida själva o vi kan använda våra egna spermier o ägg men jag känner sen jag läste på om stressade spermier att de kanske finns ett problem där?

Ska vara på dom igen och kolla upp vad IVF kostar där samt surrogat. Dessutom har jag läst att man från o med 2019 kommer att kunna få ha donerade embryo i Sverige. :)

BusigaSyrran skrev 2018-11-06 13:14:32 följande:

Någon här vars man har haft stressade spermier?

Lyckades ni bli gravida med hans spermier?

Min man ligger på medel, vi har ett barn sen innan som är 7år och är vårt enda plus.

Din man är den första jag hört talas om som gjort det testet för stressade spermier. Alla andra jag hört talas om har gjort Sperm dna fragmentationstest.
    Så jag vet tyvärr inget om prognoser när spermierna är stressade. Men Serum kan nog hjälpa er med svar på såna frågor.

Jag mailade Serum och frågade dem om Surrogat, men man måste själv hitta en person som vill bli surrogatmoder,  Serum ordnar inget sådant, de kan bara ordna själva ivf-delen.

Det bästa är om man gör detta i ett land utomlands där det är lagligt, och att barnet också föds utomlands, eftersom i Sverige finns inga lagar som tillåter eller reglerar surrogat. Det innebär att om barnet skulle födas i Sverige och surrogatmodern vill behålla barnet, så har hon full rätt till det om det föds i Sverige, eftersom i Sverige räknas den födande kvinnan automatiskt som moder och man kan inte förhandla bort det.

Men det finns surrogatförmedlingar utomlands och i Sverige som gör surrogat i tex Ukraina, Ryssland och USA. Så ett tips kan vara att kontakta en sådan förmedling om du vill veta mer. Det här är en surrogatförmedling som finns i Sverige: www.nordicsurrogacy.se/

Ja, från och med 1 januari 2019 så kommer de ändra lagen i Sverige och tillåta dubbeldonation. Men det kommer troligtvis att bli väntetider och det är inte klart vilka sjukhus eller kliniker som kommer få utföra det. Mer info kommer säkert komma efter att lagen trätt i kraft.  Läs mer i denna artikel:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-06 19:21:39 följande:
    Ok det är CD 3 idag så är ett tag kvar tills jag börjar med Albyl minor och då har jag ätit klart antibiotikan så det blir lite färre tabletter att ta. Nu har jag tagit antibiotikan direkt när jag gått upp o sedan Prednisolon och Progynon efter 30-60 min. Ätit vid Prednisolon o Progynon typ..

Jag vet inte riktigt hur Ivig och Intralipid skiljer sig? Intralipid funkar inte på alla har jag läst. Är det större chans att Ivig funkar? (Dr Christiansen rådde mig till att ta Ivig. Men han arbetar inte alls med Intralipid)
    Jag ska försöka förklara skillnaden mellan Intralipid och IVIG.
    Intralipid är gjort av ägg, soja, vatten etc och det är därför billigare, men fungerar inte på alla. Om man är allergisk mot något av innehållsämnena t ex soja så ska man inte använda Intralipid.

IVIG är gjort från blod från människor. IVIG innehåller därför vissa antikroppar som man kan behöva, dessa antikroppar finns endast i blod och finns alltså inte i Intralipid. Eftersom IVIG är gjort av blod så är det mycket dyrare.

En förpackning Intralipid kostar ca 100kr, en förpackning IVIG kostar ca 20.000kr.

Dr Alan E Beer använde IVIG när han behandlade sina patienter med fertilitetsproblem i USA på 1990-talet. Men numera använder vissa läkare oftare Intralipid eftersom det är billigare.

Läs mer om Intralipid här:
    www.fass.se/LIF/product&nplId=19640224000035

Läs mer om ivig här:
    adefolarin.ileraloro.com/vad-ar-ivig/
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-06 19:58:38 följande:
    Okej, ja de föreslog vi skulle göra vissa tester på min man in vi ville göra IVF hos dom så vi gjorde de dom föreslog. Därför har min man tagit de testerna för han litade inte på den svenska vården även om de sa att de fanns inga fel på honom enligt Sverige.

Ja Peny skrev såhär men jag ville höra med andra om deras erfarenheter, As a next step in case you will not be successful in the coming months you should consider IVF in order to increase successful chances. You stand a great chance to try an own egg-own sperm IVF cycle.

In terms of preparation you should arrange to do an aqua scan combined with a mild endometrial scratch in order to ensure optimum uterine conditions.

You should contact me nearer in time in order to advice you further regarding IVF treatment and send you the needed prescription for medication.

Så dåligt, hoppas på att de blir öppet för donerade embryo. Tråkigt att man ska hitta en egen surrogat i Grekland, det känns ju inte så lätt. Men de lät bra att vi som föräldrar räknas direkt och inte surrogaten.

Jag tycker bara de känns så hopplöst när alla tycker att vi har bra chanser men inget händer.
    Penny föreslår att du ska göra Aqua scan och LEI som jag tolkar henne.
    Vet du vad det är?  Aqua scan är det vi i Sverige kallar Livmodersköljning/livmoderspolning/äggledarspolning. och LEI är när man rispar slemhinnan. Båda kan göras i Sverige hos t ex sjukhus eller privat gyn tror jag.
    Jag har aldrig gjort LEI men det finns förhoppningsvis andra här i tråden som gjort det och kan berätta för dig.

Jag förstår om det kan kännas hopplöst ibland,  men ge inte upp, jag tror Serum kan hjälpa er om ni gör ivf hos dem.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!