BusigaSyrran skrev 2018-11-06 17:07:33 följande:
Någon som har varit inne på att mejla Serum ang deras surrogat ifall att det inte skulle gå att bli gravid igen?
Serum tyckte vi skulle göra IVF till våren om vi ej blir gravida själva o vi kan använda våra egna spermier o ägg men jag känner sen jag läste på om stressade spermier att de kanske finns ett problem där?
Ska vara på dom igen och kolla upp vad IVF kostar där samt surrogat. Dessutom har jag läst att man från o med 2019 kommer att kunna få ha donerade embryo i Sverige. :)
BusigaSyrran skrev 2018-11-06 13:14:32 följande:
Någon här vars man har haft stressade spermier?
Lyckades ni bli gravida med hans spermier?
Min man ligger på medel, vi har ett barn sen innan som är 7år och är vårt enda plus.
Din man är den första jag hört talas om som gjort det testet för stressade spermier. Alla andra jag hört talas om har gjort Sperm dna fragmentationstest.
Så jag vet tyvärr inget om prognoser när spermierna är stressade. Men Serum kan nog hjälpa er med svar på såna frågor.
Jag mailade Serum och frågade dem om Surrogat, men man måste själv hitta en person som vill bli surrogatmoder, Serum ordnar inget sådant, de kan bara ordna själva ivf-delen.
Det bästa är om man gör detta i ett land utomlands där det är lagligt, och att barnet också föds utomlands, eftersom i Sverige finns inga lagar som tillåter eller reglerar surrogat. Det innebär att om barnet skulle födas i Sverige och surrogatmodern vill behålla barnet, så har hon full rätt till det om det föds i Sverige, eftersom i Sverige räknas den födande kvinnan automatiskt som moder och man kan inte förhandla bort det.
Men det finns surrogatförmedlingar utomlands och i Sverige som gör surrogat i tex Ukraina, Ryssland och USA. Så ett tips kan vara att kontakta en sådan förmedling om du vill veta mer. Det här är en surrogatförmedling som finns i Sverige:
www.nordicsurrogacy.se/
Ja, från och med 1 januari 2019 så kommer de ändra lagen i Sverige och tillåta dubbeldonation. Men det kommer troligtvis att bli väntetider och det är inte klart vilka sjukhus eller kliniker som kommer få utföra det. Mer info kommer säkert komma efter att lagen trätt i kraft. Läs mer i denna artikel:
www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller