• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

syskonresa skrev 2018-11-01 09:05:05 följande:

Hej, jag hoppar in här då jag misstänker att mitt immunförsvar ställer till det för mig när det kommer till graviditet.har inte pratat med någon om detta och känner verkligen att jag behöver få prata med andra som kanske har samma problem.

Min historia:

Det började med att jag blev oplanerat gravid som 21 åring, graviditeten upptäcktes sent i v17 och i ett hastigt beslut togs att göra abort.

blev oplanerat gravid igen med samma man något år efter detta som slutade i missfall i v5, inget jag tänkte mer på förens vi några månader efter bestämde oss för att försöka skaffa barn, blev gravid efter 2 månader men den graviditeten slutade i v 9, sedan försökte vi i 6 månader innan jag testade svagt plus igen som även den några dagar slutade i missfall (kemisk graviditet) det gjordes då en missfallsutredning som inte visade någonting. 1 månad innan jag hade tid på rmc blev jag gravid igen efter 9 månaders försök, denna gången fick jag behålla mitt barn och jag var så lycklig tills i v34 då jag drabbades av havaneskapsförgiftning och blev inlagd på förlossningen. Hf var måttlig till svår och jag blev igångsatt i v36, födde en son som var tillväxthämmad och vägde 2115g, både han och jag klarade oss bra efter detta vilket jag är oerhört tacksam för.läkarna säger att jag säkert kommer klara mig ifrån hf nästa gång jag blir gravid då min kropp känner igen min sambos dna, jag är dock skeptisk till detta och tror att det kan vara tvärtom och att mitt immunförsvar triggas mer för varje grav. Nu är våran son 2,5 år och vi har försökt få till ett syskon i drygt 1 år, jag tänker dagligen på att jag med störta sannolikhet har ett triggat immunförsvar som som stöter bort befruktade ägg månad efter månad. Jag har varit i kontakt med kvinnokliniken som ber mig ansöka om en sedvanlig fertilitetsutredning. Jag är skeptiskt till denna och säker på att det inte kommer visa något fel för att dom inte kommer göra en grundlig utredning kring mitt immunförsvar. känner mig så ensam i detta och vet inte vad jag ska göra, 

kan tillägga att jag sällan är sjuk och har märkt av ledvärk i samband med äl och mens. 

Välkommen till tråden. Beklagar dina missfall och svårt sen att få syskon. Vi här i tråden har insett att behöver man hjälp med immunförsvaret så måste man vända sig till en läkare utomlands. De flesta här har vänt sig till någon av dessa 3 kliniker;

Life clinic i Aten

IvfSerum i Aten

Fertility and Gynecology Academy (FGA) i London.

Jag och min man har gjort immunutredningar både hos Life clinic i Aten (Dr D) och hos FGA (Dr Gorgy ) i London. Samt Mensblodtest hos ivfSerum.

Googla på klinikernas namn för att läsa mer på deras hemsidor.

Jag brukar rekommendera att man börjar med att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat någonting. Bacillerna kan störa implantationen när embryot försöker fästa och då blir det minus eller missfall.

OM baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt apotek. Testet kostar 300euro. Googla på ivfSerum infection screening för mer info inkl adress att posta till.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-01 09:13:05 följande:

Är det en fördel att ta det såhär innan mens? O insättning nästa cykel.

Man börjar smörja direkt efter ÄL och slutar vid mens, bruksanvisning medföljer. Väntar du mensen imorgon så hoppa över att smörja denna månad.

Progesteronkräm kan vara ett sätt att förlänga Lutefasen (tiden mellan ÄL och mens) samt höja progesteronvärdet i kroppen och förhoppningsvis undvika missfall. Men sen får du väl Lutinus inför FET? Eller gör du insättning i helt naturlig cykel? Utan hormontillskott? Isåfall skulle jag tipsa dig att ta extra progesteron.

Men om det ändå inte går vägen efter FET med prednisolon, så kontakta Marie på Fertilitetplus så kanske hon kan hjälpa dig med mer mediciner inför framtida försök. Annars vänd dig till Dr D i Aten.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-01 10:57:02 följande:

Ja jag får lutinus inför FET. Kommer inte ihåg exakt vilken dag jag brukar börja dock.. nån vecka innan insättning kanske. Har anteckningar hemma.

Jag ska göra i stimulerad cykel den här gången med. Eftersom det tagit sig två gånger förut så tänkte jag att jag kör vidare på de. Jag ta progynon, lutinus och även Prednisolon den här gången.

Jag skrev till kliniken i London för att se om jag kunde få några råd. Men fick bara till svar vad samtal med Dr G kostar.

Ja, alla samtal med Dr Gorgy oavsett via telefon eller på plats i London kostar 220pund första gången och sen 170 eller 180 pund per gång varje gång sen. Du måste börja med att göra en utredning där. I London kostar allt, du får inget gratis.

Däremot kan du bli medlem på Fertility Friends som jag tipsade dig om, och fråga kvinnorna där, vissa av dem gör behandling hos Dr Gorgy. De kanske kan hjälpa dig svara på några av dina frågor !

Den enda kliniken du kan få gratis tips och råd hos, som jag känner till, är ivfSerum. Om du fyller i deras Questionaire och mailar in så kommer Katie på Serum svara dig via mail, och erbjuda dig ett gratis samtal via telefon eller Skype med någon av klinikens läkare.

Då har du chans att fråga alla dina frågor till en läkare utan att betala för det samtalet (kliniken ringer upp dig). Jag valde att prata med klinikchefen Penny, för hon är mycket erfaren och kunnig.

Däremot kommer Serum inte hjälpa till med behandlingsplan om man inte gör ivf eller äggdonation hos dem.

Life clinic och FGA hjälper till med immunsupport och behandlingsplan oavsett VAR man gör ivf, men Serum gör det endast om man gör ivf på deras klinik.
  • UndrandeSökare

Emma30- Jag tror det här är de aktuella priserna för 2018. Rätta mig gärna om någon vet prisläget bättre. Första samtal med

Dr D: 100 euro

Dr Gorgy : 220 pund

Läkare på Serum: Gratis

Man kan kolla på tex www.forex.se om man vill veta exakt hur mycket priserna är i svenska kronor. Det finns en Valutaomvandlare där.

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-01 14:48:26 följande:

Ok jag chansade mest när jag skrev o frågade.

Ska försöka förstå mig på det där forumet när jag har tid.. fattade inget när jag fick upp sidan..

Jag la in 3 länkar till dig tidigare, gå in och titta på de 2 nedre länkarna. Det är en kvinna som kallade sig Agathe som var väldigt aktiv på Fertility friends tidigare (jag vet inte om hon är aktiv nu längre för hon har fått 2 barn för några år sen).

Men hon har gjort Sidor där hon samlat massor med info om ett ämne dessa sidor kallar hon FAQ (Frequently Asked questions).

De 2 nedre länkarna var FAQ om kliniken Serum och den andra FAQ om immunproblem och behandling.

Där hittar man massor med info . Så läs dem.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-11-02 15:57:37 följande:

Såhär svarade Dr Christiansen:

Jeg kender ikke til nogen dokumentation for værdien af mensblodtesten.

Der er ingen der ved med sikkerhed hvordan lavt MBL øger risikoen for missfall og upprepade missfall. MBL i blodet har blandt andet som funktion at binde sig til døde celler bl.a. fra moderkagen, som efterfølgende hurtigt vil blive "spist" (fjernet) af de hvide blodkroppar. Hvis der er lavt MBL vil de døde celler bl.a. fra moderkagen cirkulere i længere tid i blodet og det kan måske være med til at sætte en immunologisk reaktion i gang mod moderkagen. Koncentrationen af MBL er arveligt bestemt, så det har altid ligget lavt hos dig. Det er muligt at da du gennemførte graviditeten med din datter har der pga lavt MBL været rigtig mange døde moderkageceller i dit blod som hat sat en immunologisk reaktion i gang som rammer dine næste graviditeter

Ok, han känner inte till nån dokumentation av värdet med Mensblodtest.

Ditt låga MBL värde är medfött och orsakade troligen problem med din förra graviditet med din dotter och kommer orsaka problem med dina framtida graviditeter också.

Är enda möjliga behandlingen för lågt MBL Ivig och kortison?
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2018-11-03 12:04:44 följande:

Hej

Tack snälla för ditt svar! Ok det känns ju betydligt tryggare. Var hos en ny gynekolog i veckan (herre vad många jag har varit hos) och han LYSSNADE faktiskt på mig. Började gråta i bilen efter. Dock skickade han mig vidare för en utredning om endometrios hos en expert på detta hos dem. Rimligen kommer jag inte vänta på att gå igenom den här proceduren i Sverige för det kommer ta lång lång tid.

Nej men jag skall göra det direkt när mensen kommer, eftersom jag precis fick missfall (3 veckor sedan) så vet jag inte riktigt när den kommer men troligen i nästa vecka.

Jag tror vi kör en runda till med IVF och ser hur det går (tänker be om mer Lutiuns denna gången och addera på Albyl Minor om jag blir gravid) fungerar det inte så bokar jag Aten asap och adderar på Dr D som du skriver. Lika bra att dra in hela tunga artilleriet då. Återkommer för tips om vi hamnar där, tack snälla igen :) Underbart att ni har sådan kompetens.

Pratade också med vår ivf läkare i veckan och även hon gjorde en gynundersökning till, hon skällde ut gynekologen jag var hos som lyssnade och sa återigen att min livmoder är så fin så fin. Vet inte riktigt vad jag skall göra med den informationen, det blir nästan komiskt. Kul att den är fin, den gör mig dock inte gravid, om jag blir gravid så verkar jag få missfall och det känns som att den slås med sig själv 24h om dygnet. Men kul att den "är fin att titta på, verkligen".

Jag beklagar verkligen ditt missfall, men det låter bra att du tänker göra IvfSerums Mensblodprov, det är en bra början !

Tyvärr är det ju väldigt svårt att få rätt hjälp i Sverige, som du sett med okunniga läkare, gynekologer som har helt motsatta uppfattningar, enorma väntetider etc. Men i grunden handlar det om en stor okunskap om fertilitetsproblem hos svenska läkare har jag uppfattat det som. Vul säger egentligen inte mycket, man måste göra hysto och/eller lapro för att VERKLIGEN få veta sanningen om hur det ser ut därinne för då går man in med en filmkamera och filmar, inte bara en ultraljudsstav.

Vid endo utomlands brukar man ofta plocka ut äggen, befrukta dem och frysa in dem på dag 5, samt sen nedreglera kvinnan i 3 månader innan återföring. Du kan ju fråga din läkare om det är möjligt att göra så på dig också i Sverige?

Lycka till med nästa ivf, vi här i Atentråden finns kvar här (även om medlemmarna byts ut) sen om/när du vill åka till Aten för mer hjälp eller har frågor inför resan.
  • UndrandeSökare
    Majron78 skrev 2018-11-05 06:46:07 följande:

Hej!

Jag undrar om ni som tagit Prednisolon fått problem med blodsockervärden och vad ni då sagt till mödravården?

Har ni talat om att ni tar kortison?

Vad gör man om man blir väldigt sjuk/förkyld, tar det längre tid att bli frisk?

Sen undrar jag också vilka värden på NK ni fått?

Alla mina låg inom referensvärdena men några precis på gränsen uppåt. (Kan återkomma med exakta värden om någon är intresserad.. )

:)

Du behöver tala om för din BM exakt vilka mediciner du tar, om du gjort ÄD eller liknande.

Hjälp att tolka sina USA-prover, och även massor med annan intressant info kan man hitta på www.fertilitetsguiden.com Där står det vad de olika sakerna betyder och innebär. Jag har haft mycket hjälp av den hemsidan, den är gjord av en FD medlem här i Atentråden.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-11-05 12:15:10 följande:

Kan man be vårdcentralen att sätta droppet på en?

Har lite svårt att köra en timme för att kunna få dropp hos läkaren pga krockande jobb tider. :(

Sist tog jag droppet på dag 16 men funderar på att ta på dag 19 när mitt immunförsvar går upp.

Dr D säger att jag ska ta de vid 15-16 eller på ägglossningsdagen men jag vet inte när jag har de mer än när stickorna ger utslag som ofta är på dag 16 dvs då släpper ägget på dag 20

Du kan fråga din vårdcentral om de vill hjälpa dig med dropp, men de brukar oftast kräva en svensk läkares ordination då. Ring och försök få prata med chefen på vårdcentralen. Man kan också pröva på flera andra vårdcentraler på orten man bor och lista om sig på den vårdcentral som lovar hjälpa till.

Men Du kan be Dr D om en ordination för iL på engelska (alltså inte EU-receptet utan ett annat papper) där det står hur just du ska få IL dvs antal ml, hur lång tid det ska droppa etc).

Några få personer tidigare av alla som funnits här itråden har lyckats få hjälp på någon vårdcentral. Men de har fått kämpat för att få hjälp med det, på samma sätt som du fick kämpa mycket för att få lösa ut ditt EU-recept från Dr D på Apoteket.

Men testa att ringa runt till några vårdcentraler om du orkar kämpa. Hoppas det går bra !
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-11-05 15:19:09 följande:

Just det, glömde fraga. Gar nu allt i förväg lite men vet ni hur det förhaller sig med influencavaccinet och immunförsvaret? Jag har varit väldigt sjuk i influensa de sensaste tva aren och vill gärna undvika detta om jag far vara gravid. Kan man ta vaccinet under behandling med IL, kortison osv?

KOmmer saklart fraga Dr. D om/när det blir aktuellt, men nagon här har säkert erfarenhet?

Svenska vården rekommenderar gravida att influensavaccinera sig EFTER vecka 16, inte före.

Influensavaccinationen börjar denna vecka och håller på i 2 veckor framåt där jag bor. Jag är riskgrupp så går alltid och vaccinerar mig varje år (det är gratis för riskgrupper i Sverige) men har aldrig varit gravid vid vaccinationstillfället.

Hoppas du får svar av Dr D på detta.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!