• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Emma30- Orsaken till att det inte finns lika mycket info i tråden
    längre som Zwillinge säger, beror på att de flesta äldre medlemmar
    som var väldigt kunniga om detta område, redan är borta från tråden
    sen fler år tillbaka (tråden startades ju 2012, det är 6 år sen nu).

Så dem som lämnat tråden kan man inte längre fråga, och de som är äldre och fortfarande kämpar är inte längre så aktiva här i tråden heller. Så det blir färre äldre att fråga och då blir ju allmänna kunskapen mindre.

Dessutom kanske det är lite färre medlemmar totalt också här nu , och det är många som är helt nya (som du) och själva håller på att lära sig om immunproblem och alla utredningar och behandlingsmöjligheter och mediciner som finns.

Men man kan alltid läsa vad tidigare medlemmar skrivit, när jag var ny medlem här för många år sen, så började jag att läsa tråden från Sidan 1 och framåt några hundra sidor,  och det lär man sig väldigt mycket på,

Så börja med att läsa tråden från början, läs Alan Beerboken och läs på Fertilitetsguiden och Fertility friends (se länkar ovan) så kommer du känna att du
    förstår mer sen om detta med immunproblem och hur man kan behandla det.
    Det handlar helt enkelt om att LÄSA, LÄSA; LÄSA när det gäller detta. För vi kan inte räkna med någon hjälp från svenska läkare, utan vi måste bli våra egna läkare, speciellt om vi får minus eller missfall trots behandling.

Däremot skulle jag INTE rekommendera att självmedicinera och bara fortsätta sätta in embryon på embryon utan att förändra något mellan varje försök. Man måste ändra något i behandlingen inför varje nytt försök. Testa nya mediciner, ändra doser, göra hysto, göra nya tester etc  Annars kommer man aldrig framåt är min erfarenhet !

Här är länkar till några immunkliniker:
    www.ivfserum.com/
    www.lifeclinic.gr/
    www.fertility-academy.co.uk/has-your-ivf-been-unsuccessful-so-far/
    www.preventmiscarriage.com/about-us.html

Lycka till med dit FET i november !

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-10-30 11:17:00 följande:
    Ja via tester hos serum, de testade honom om vi skulle återkomma för IVF. Serum verkar mer öppen för att läsa tillbaka fler än vilket Sverige inte gör.

Vi har ju gjort misslyckade IVF innan Grekland.

De säger att våra chanser att lyckas naturligt är bra. Även om jag har frågat om de tycker vi ska byta ut något eller köra donerade embryo ifall de inte går till våren och vi vill köra plan B.

Den informationen har vi med läst därför vi frågade. Men däremot vill jag ju veta om chanserna är högre att lyckas hos serum eller om de är lika för kostar en del att åka dit både med flyg hotell och ta ledigt från jobb medans i Sverige hade jag inte behövt ta ledigt beroende på vilken tid jag behöver åka in.

Inte lätt, ska fråga om deras priser. Vi vill ju de ska lyckas också. Att öka chanserna att få tvillingar gör jag gärna om de går.
    Ja, maila Katie så mailar hon dig Serums prislista, här är hennes mailadress, hon brukar svara snabbt.
    katie@ivfserum.com
  • UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-10-30 09:04:08 följande:
    Jag har aldrig haft problem innan, har alltid varit ok, det steg i och med en konstig fryscykel  i somras där mitt immunsystem löpte Amok. Bade Dr D och min läkare här trodde det var för att min kropp var stressad och inte nat att fundera över. Men fick ta tabletter nu innan jag skulle till Dr D för ivrf för säkerhets skull (pa mitt initiativ). Var 37 för tva veckor sen och igar var det 8. Dr. D far bestämma när jag ska sluta med det. Han har stenkoll pa mig nu känns det som vilket är skönt!
    Vad fick du för hcg, progesteron och östrogenresultat denna gång?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-30 15:59:46 följande:

Ja jag får börja att läsa från början.. ta en stund då o då..

Synd att boken är på engelska.. är det skapligt lätt engelska?

Du vet inte vart jag kan hitta mer info om lågt MBL? (Mannosbindande lektin).

Tack så mycket!

Den är skriven för privatpersoner, så man behöver inte vara läkare för att förstå. Jag tyckte inte att den var skriven på svårförståelig engelska. Men man kan endera läsa den från pärm till pärm, eller så kanan slå i den och läsa de avsnitt som är mest relevanta för just dig.

Har du googlat på begreppet Mannosbindande lektin? Och läst vad du hittat då?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-30 15:59:46 följande:
    Du vet inte vart jag kan hitta mer info om lågt MBL? (Mannosbindande lektin).

Tack så mycket!
    Angående lågt/brist på MBL:
    Det är ett välkänt faktum att vissa personer är mer mottagliga för infektioner än andra. Som någon läkare uttryckt det; "Tio procent av mina patienter verkar få 90 procent av alla infektioner". Den iakttagelsen har även bekräftats i vissa studier och flera vanliga variationer i immunsystemet har kopplats till infektionskänsligheten.

Luftvägsinfektion är bland de vanligaste infektionerna hos barn. Kända riskfaktorer som att vara trångbodd och vistas bland många barn förklarar bara en del av den förhöjda risken.

En dansk studie som nyligen publicerades i JAMA har undersökt sambandet mellan luftvägsinfektioner och ett serumprotein som man tror spelar en viktig roll i det naturliga immunsystemet, det så kallade "mannosbindande lektinet" (MBL). En enda gen MBL2 på kromosom 10 kodar för MBL.

Studien gjordes på 252 barn yngre än två år som följdes upp varje vecka under två år. Resultatet tyder på att brist på MBL spelar en viktig roll i motståndskraft mot infektioner, särskilt under den känsliga tiden i barnets utveckling mellan 6 till 17 månader, när det adaptiva immunsystemet är outvecklat.

Virala infektioner
    Samma samband har inte hittats hos äldre barn eller hos vuxna. Men forskarna menar att brist på MBL hos vuxna kan påverka svårighetsgraden hos olika sjukdomar. Det kan till exempel göra att man drabbas hårdare av cystisk fibros eller reumatoid artrit.

Sambandet till MBL verkar primärt gälla virala infektioner medan bakteriella infektioner har ett mycket svagare samband. Det verkar också som om den genetiska avvikelsen varierar mellan olika populationer. Studier har visat att MBL förekommer hos 38 procent av den vita befolkningen, hos 48 procent av den svarta befolkningen men bara i 20 procent bland eskimåer.

Källa: www.lakemedelsvarlden.se/genetisk-avvikelse-gor-vissa-barn-mer-infektionskansliga/

Info om MBL hittar du också här:
    www.analysportalen-labmedicin.skane.se/viewArticle.asp

www.hypocampus.se/smap/Infektionsmedicin/Grundlaggande_immunologi/Det_medfodda_immunforsvaret/Komplementsystemet.html

lookformedical.com/definitions.php%2C+mannosbindande+lektin&lang=6

Du kan också kolla om denna bok finns att låna på närmaste Universitetsbibliotek, eller köpa den själv och läsa, där står bland annat om MBL:
    www.studentlitteratur.se/
  • UndrandeSökare

Emma30- Den sista länken blev fel. Boken kan finnas att låna på närmaste Universitetsbibliotek om det finns något sådant i din närhet.

Annars fråga på ditt närmaste bibliotek om de kan göra ett Fjärrlån från ett annat bibliotek som har den hemma.  Boken heter Klinisk immunologi, är skriven av Lennart Truedsson och kostar 428kr inkl moms och finns här. I den kan du läsa om bland annat MBL:
    www.studentlitteratur.se/

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-30 16:49:56 följande:

Jo jag har googlat och hittat det du skrev.

Jag undrar om mina förkylningar beror det låga MBL? Tycker att jag haft väldigt många förkylningar i år. Nu känns det lite konstigt i halsen igen så undrar om det är en ny förkylning på G..

Enligt texten jag kopierade in så är människor med brist på MBL extra känsliga för virusinfektioner. Men detta kan säkert Dr Christiansen i Danmark som gjorde din utredning berätta mer om.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-30 21:08:48 följande:

Var det i den här tråden som jag fick tips om ett utländskt forum (på engelska) som ska vara bra? Eller har jag förväxlat de...

Undrar även om det finns bra Facebook grupper där det finns mycket info eller där man kan lyckas hitta fler med lågt MBL?

Jag har inte Facebook, så vet inte om det finns sidor där de pratar om MBL, men du kan ju kolla.

Ja, det var jag som la in denna info till dig idag om Fertility Friends som är en engelsk motsvarighet till Familjeliv. Se länkar nedan.

Fertility Friends är fortfarande en bra källa till info (på engelska). Speciellt FAQ som Agathe gjort om olika ämnen. Se länkar.

www.fertilityfriends.co.uk/

www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

• UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-31 22:14:05 följande:

Vad jobbigt det är att blir nervös och orolig för allt som händer i kroppen!

Jag har väl tänkt lite att mensen kanske skulle bli mer regelbunden nu efter den långa antibiotikakuren.. men nu känns det som att mensen är på G o det är bara CD 22?! Det är dag 8 med antibiotikan. Kan det vara antibiotikan som påverkar? Har haft en så kort cykel som 24 dagar i år. Nån månad var de 26 med. Ganska många månader har varit 28-32. O nån gång typ 33..

Det kan vara progesteronbrist som gör att man får kort menscykel. Köp någon av dessa 2 receptfria progesteronkrämer på nätet och testa om det blir någon skillnad för dig.

ProgesterAll (Gravidkollen.se)

Matriarch (Moodmama)
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-10-31 22:38:20 följande:

Verkar som att koden LCHF inte längre går att använda på werlabs :(

Testa om rabattkoden "Louise" fungerar.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!