LadyMaria skrev 2018-12-20 15:35:31 följande:
Vad ?krävs? för att få diagnos om koagulationssjukdom? Mina trombocyter har alltid varit utanför referensvärdet och ett tag nära 900 nu ligger de runt 430.. tar dubbla Fragmin och 150mg trombyl.
Finns det någon risk med Fragmin eller varför vill sjukvården här inte att man ska ta det? Eller är det för att de alltid är så sparsamma med mediciner tro..
Jag tror att svenska vården inte vill att patienter som inte har konstaterad koagulationssjukdom eller inte tidigare haft blodpropp i benet t ex ska ta Fragminsprutor, och andra mediciner som gör att personen blir mer lättblödande, och kan göra att blödningar blir mycket svårare eller i värsta fall omöjliga att stoppa vid en allvarlig olycka (dvs man kan förblöda).
Det är därför patienter som använder såna mediciner alltid ska bära ett
kort i plånboken eller ett halsband runt halsen där det står att man använder dessa mediciner (tex Fragmin) så att sjukvårdspersonalen kan sätta in rätt mediciner som motgift vid olycksfall.
Vad som krävs är att man tar
rätt prover (dvs just de som du har förhöjt på) upprepade gånger inom svenska vården för att få en diagnos och få det inskrivet i journalen. Det finns flera olika koagulationssjukdomar.
Var det några av trombosproverna som Dr D tog på dig vid hans utredning som var förhöjda? Om de var det, så se till att du får ta dessa prover igen inom svenska vården. Några exempel är APC-resistens, Protein C-brist, Protein S-brist, ett annat exempel är Antifosfolipidsyndrom (som jag har). Jag har Kardiolipinantikroppar.