• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Emma30 skrev 2019-01-03 19:46:48 följande:

Min gynekolog har skrivit remiss för hystoskopi men har inte fått besked än om jag får göra de eller inte. Jag funderar på att söka i annat län.. Vilka är bäst i Sverige på hysteroskopi??

Jag har ingen aning om vilka som är bäst i Sverige på hysto, eller hur långa väntetider det är. Jag gjorde min hos Serum i Aten och de var mycket skickliga, de har inga väntetider där. Jag vet inte vilket län du bor i, men testa med Stockholms län, har läst att Aleris gör hysto i Stockholm. Hoppas du får din hysto snart.
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-01-04 08:42:42 följande:

Idag kommer Dr D ringa mig inför vårt bokade möte om några veckor, lite nervöst. Jag tror ju att alla mina problem är länkade till min endometrios och inte kring imon problem men tänker att jag lika väl undersöker allt jag kan mär jag åker. Jag har två funderingar, om jag faktiskt inte har imon problem kommer Dr D vara öppen med detta? Jag skall göra hysto hos Serum, gör dem detta med lokalbedövning?

Dr D är tyvärr ganska dålig på att passa tider, när han skulle ringa oss vid 2 olika tillfällen så ringde han över en timma försent båda gånger, så var förberedd på att det kan ta tid innan han ringer, bara ett tips. Dr D förklarar allt som immunrelaterat, men han är duktig på immunförsvaret.

Bra att du ska göra hysto hos Serum, de är duktiga.
    Har du inte redan gjort mensblodtestet så kan du be Serum göra det också samtidigt (dock bättre att göra mensblodtestet och ta ev antibiotikakur i förväg innan hyston).  www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

Dagen innan hyston måste du ta dig till sjukhuset för att göra Pre-op (undersökning inför hyston), då tar de urinprov, blodprover, EKG, etc Det tar någon timme med alla undersökningar.

Du måste vara helt fastande från kl 22.00 kvällen innan hyston och du får alltså inte äta något alls, inte ens dricka vatten och inte ta några mediciner !

Du blir sövd inför hyston. om du reser med din man eller en kompis, och frukost ingår på ditt hotell, fråga då hotellet om du kan få en Breakfast box, som din vän/partner kan ta med sig till sjukhuset och ge dig när du efter uppvaknandet blivit upprullad i sängen till ditt rum.

Ett bra tips är att köpa och ta med dig Alvedon som suppar (tas analt) från Sverige, efter hyston, det använde jag på flyget på vägen hem. Jag har svårt att svälja tabletter om jag har ont.
    www.apoteket.se/produkt/alvedon-suppositorium-500-mg-10-styck-strip-56865/

Här har jag kopierat in mitt inlägg i Atentråden från min hysto i nov 2018:
    Jag har gjort hysto på Mitera sjukhuset genom Serum och allt har gått bra. De tog bort slemhinna och gjorde implantationssnitt.

Vi bodde i ett lägenhetshotell som ligger mycket nära Mitera. Efter hyston tog vi buss 550 från Mitera till Serum och pratade med kirurgen och Penny. Efter vi lämnat Serum blev det lunch på restaurang nära Serum och vi tog buss X95 till flygplatsen för hemresa med mellanlandning i Amsterdam. Så det var skönt att sova i sin vanliga säng i natt.

Jag ska nu ta Prixina 600mg antibiotika i 10 dagar efter hyston (köpte på Serum).

För de som ev är oroliga för att få ont efter hyston kan jag rekommendera att man endera köper och tar med sig Alvedon suppar från Sverige (Paracetamol 500mg) eller köper Depon 600mg på Apoteket i Aten. Det kostar 90 cent för 6st suppar. Det finns flera Apotek nära Yaia sjukhuset och Mitera sjukhuset. Suppar tas analt. Det är ett bra alternativ om man har svårt att svälja tabletter om man har ont.

Eftersom man måste fasta sen kl 10 kvällen innan och inte får äta något föränn efter hyston så är ett jättebra tips att be ert hotell om en packad Breakfast box. Om frukost ingår på ert hotell. Jag hade läst om det tipset i Agathes FAQ på Fertility Friends. Så vi bad hotellet om en Breakfast box som sambon kunde ta med sig till sjukhuset sen och jag kunde äta efter uppvaket efter jag kommit upp på rummet.

• UndrandeSökare
    Vallmo78 skrev 2019-01-04 10:15:41 följande:
    Skulle du kunna inboxa och berätta för mig med är du snäll :)
    Visst, jag inboxar dig.
  • UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-01-04 14:22:05 följande:
    Mmm jag märkte det, han skulle testa att ringa ikväll istället skrev han. Men men går bra vilket som.

Oj det är så alltså, inte fått något info om detta så får dubbelkolla med dem då så de verkligen tänker göra det. Mailar Penny direkt. Känna extremt onödigt att åka ner utan att verkligen få det som behövs gjort. Har lite dålig koll på vad dem tänker sig att vi gör när jag kommer (uppenbarligen). Avvaktar dock med lapraskopi tills senare i vår om Penny tycker att det bör göras. Fullt ös på endometrios igen nu tyvärr dock.

Håller på med antibiotikan nu så det är på g :) tack snälla för ditt svar!
    Man gör alltså Pre op dag 1 (vilken tid som helst den dagen).

Hysto dag 2 tidigt på morgonen. Kan vara bra att bo på ett hotell i närheten av sjukhuset, så man kan promenera dit på morgonen utan att behöva vara beroende av bussar eller taxi.

Serum gör hysto på 3 olika sjukhus, du kommer få reda på vilket sjukhus du ska göra det på när du bokar din tid. Du kommer få ett A4-papper mailat till dig från Serum efter du bokat din tid, med mer ingående info.

Tror man skulle vara på sjukhuset vid 6.00-tiden på morgonen, dagen för hyston, och när hyston är klar, och allt är betalat och du kan lämna sjukhuset, så är klockan runt 11.00-12.00.

Då tar du dig till Serum via tex buss 550 eller taxi med din dvdskiva som du fått på sjukhuset från hyston. På Serum går du igenom innehållet på dvdn, köper ev mediciner som Serum rekommenderar t ex antibiotika, östrogen etc

Sen kan du flyga hem samma dag om du vill. Den enda biverkning jag fick var att jag blev hemskt trött hela dagen, så jag somnade på flygbussen på väg från Serum till flygplatsen och sov sen också på flyget på väg hem till Sverige.
  • UndrandeSökare
    Vallmo78 skrev 2019-01-04 10:15:41 följande:
    Skulle du kunna inboxa och berätta för mig med är du snäll :)
    Nu har jag inboxat dig.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2019-01-04 20:14:51 följande:

Jag har gjort undersökning hos dr.d och mina blodprovssvar visade att jag inte hade ett överaktivt immunförsvar. Det var han öppen med, men han har ändå hjälpt mig med att analysera FBC efter ET och det verkar som min kropp reagerar just när jag fått ett embryo eftersom han gett mig ordination på hög dos prednisolon, får även ta dropp. Han har hjälpt oss de två sista återföringarna (gjort 11st) och på den sista lyckades det är gravid i vecka 8 nu. Så det kan vara värt att ta hjälp av honom trots att man inledningsvis inte visar tecken på immunproblem.

Vad är skillnaden i Dr Ds behandlingsplan för dig förra gången och denna gång? Var det bara att han la till Neupogen? Och höjde din trombyldos från 1 tablett till 2 tabletter? Eller tog du 1 Fragminspriuta förra gången och nu ökat till 2 Fragminsprutor dagligen?

Använder du Neupogen i förfyllda sprutor eller i flaskor?
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2019-01-05 11:58:51 följande:

Neupogen är samma som förra gången jag tar förfyllda sprutor dagligen 0.15mg. Skillnaden är dubbla Fragminsprutor, dubbla Trombyl (150mg) och högre Prednisolondos 35mg/dag. Börjar svullna ordentligt  i ansiktet av Prednisolonet, undra vart det kommer sluta hoppas man kan trappa ned så småningom. 

Vilken dos av Neupogen tar du? När började du med det? Och hur länge ska du ta det? Har du gjort någon sköljning medNeupogen i underlivet innan ET eller tar du endast sprutorna i magfettet precis som Fragminet?

Jag ska ta Neupogen nu inför första försöket via Dr Gorgy i London, men när jag kollat på Fass.se så hittade jag bara Neupogen som flaskor, inte som förfyllda sprutor. Finns det som sprutor i Sverige?

Jag skulle ta 300mikrogram sprutor, 1st var 4e dag från progesteronstart till v.12. Har aldrig använt Neupogen tidigare.
  • UndrandeSökare

Är det någon här som vet om Neupogen finns i förfyllda sprutor på apoteket i Sverige?

Eller är det Zarzio förfyllda sprutor ni använt?

• UndrandeSökare
    PeeWee44 skrev 2019-01-06 12:41:44 följande:

Jag har bara sett och använt flaskor med neupogen här i Sverige, köpte nu i St Petersburg och dom har sprutor men har ej fått behandlingsplan än.

Hur har du lyckats för hem Neupogensprutorna från Ryssland till Sverige? De är ju kylvara och måste förvaras i kylskåp, förvaras de utanför kylskåp mer än X antal timmar måste de ju kasseras?

Jag vet att Zarzio förfyllda sprutor finns (innehåller samma verksamma ämne som Neupogen) , har du använt det märket någon gång? Har sett andra nämna Zarzio tidigare i Atentråden för länge sen.
  • UndrandeSökare
    PeeWee44 skrev 2019-01-06 14:55:54 följande:

Jag har bara använt neupogen, den jag köpt nu heter Filgrastim, vi köpte kylklampar som vi slog in medicinen som skulle kylförvaras.

Ok, lyckades ni hålla dem kylskåpskalla hela vägen hem till Sverige då?

Ja, Filgrastim heter det aktiva ämnet i både Neupogen och Zarzio.

Får du recept från Ryssland som du kan lösa ut på Apotek i Sverige? Eller går det endast mellan 2 EU-länder? Ryssland är ju inte med i EU.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!