• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

LadyMaria- Ring och fråga Barnmorskan som gjorde Nipttestet och fråga exakt vad det testet hette som du gjorde. Det finns olika märken/sorter av Nipt-test.

Ring sen labbet som analyserar eller företaget som säljer testet i Sverige. De borde veta OM några mediciner (och isåfall vilka) mediciner kan påverka resultatet.

Hur länge dröjer det innan du får provsvar på testet?

• UndrandeSökare

AnnaNathalia- Jag har också höga CD19+5. Har man det så kan man ha antikroppar mot hormoner, och Dr Gorgy i London gav mig recept på Progesteronsprutor (Prontogest) mot det som ska tas i en muskel i tex övre delen av ändan eller i låret.

Jag har för mig att Dr D inte sysslar med Progesteronsprutor längre, men du kan ju fråga honom om det i och med att du hade så pass höga nivåer (bland de högsta Dr D sett sa han ju).

Progesteronsprutor säljs tyvärr EJ i Sverige överhuvudtaget, enda sättet är att köpa dem utomlands (tex på Serums kontor i Aten och på Apotek i London).

Annars finns också progesteron på recept i Sverige som vaggissar (Lutinus) och kräm (Crinone), eller utomlands som Utrogestan (små runda bollar som kan tas oralt eller vaginalt). Utrogestan finns ej i Sverige.

Läs mer om höga CD19+5 i Beerboken och på fertilitetsguiden.com

• UndrandeSökare
    Annanathalia skrev 2019-02-02 10:59:23 följande:

Yes det var det, vi har avslutat den kuren redan innan min Aten resa, dock har jag ätit ytterligare antibiotika i 10 dagar efter Pennys ordination så hoppas såklart att detta gör att det lugnat sig något.

Bokar också in en spolning av äggledarna på måndag tänker jag inför nästa ägglossning då Penny trodde det var rätt igensatt där inne vilket det också var för ca 1 år sedan. Lika bra att köra på.

Det här med dropp känns som en puck dock, känner ingen som arbetar inom sjukvården men skall försöka höra mig för.

Tack för hjälpen :)

Ang höga CD19+5, se mitt meddelande till dig i tråden idag.

Ang il-dropp så finns Marie på Fertilitetplus i Stockholm som sätter il-dropp mot betalning.

Har du ingen il-påse med dig så kan du få köpa en av Marie på plats.

Det finns också 2 kliniker som sätter il-dropp mot betalning i Göteborg. Du måste ha il-påsen med dig själv.

Samt att Shivalilla har tipsat tidigare i tråden om en sjuksköterska som heter Madelene, som jag tror sätter il-dropp i Skåne. Kontakta Shivalilla för mer info om det isåfall.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2019-02-02 15:55:17 följande:

Ringde labbet, någon som svarade med sitt förnamn och var hemma? Men hon sa att hon jobbade på labbet.. aja.. Hon svarade iallafall att det inte ska påverka, bara om man fått stamceller eller blodtransfution eftersom de då analyserar någon annans dna. Skönt att få svar på det iallafall. Tack för tipset.  

Det gäller för oss som får LIT och ivig (blodprodukter), men eftersom du inte fått sån behandling så behöver du inte oroa dig.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2019-02-02 10:13:44 följande:

Fråga angående NIPT test! Gjorde ett sådant test för drygt en vecka sedan och tar ju massa mediciner som Intralipid, Prednisolon, Neupogen, Progynon, Lutinus, och blodförtunnande...

Så läste jag att man inte rekommenderar att göra NIPT om man har immunterapi behandling?! Räknas inte Intralipid och Prednisolon som immunterapi?? Barnmorskan som tog testet vet ju om alla mediciner men tänk om det kan påverka resultatet på något sätt... Någon som vet något om detta?

Vilket datum ska du få svar på NIPT-testet?
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-02-03 22:04:48 följande:

Är det något man kan ta själv på werlabs?

Nej, det kan inte analyseras varken av Werlabs eller i Sverige.

Det är ett prov som tas och skickas till USA för analys. Det tas av både Dr D och Dr Gorgy vid deras immunutredningar.
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2019-02-04 17:55:23 följande:

En fråga om Fragmin; vet att man generellt kan ta sprutan antingen i mage, rumpa eller lår. Har hela tiden tagit i magen vilket aldrig varit speciellt svårt eftersom jag alltid haft lite att "greppa i" där men det börjar bli svårare och svårare nu. Min fråga är egentligen om det funkar lika bra för oss i den här behandlingen att ta i låret till exempel? Har nåt i mitt minne som säger att man helst ska ta i magen ändå, men har jag bara helt hittat på det här?!? Nån som vet eller rent av har egen erfarenhet av att ta den på andra ställen? Kanske ska slänga iväg ett mejl till Dr.D annars om jag är osäker...

Kan för övrigt nämna att när jag hämtade ut sprutor i morse fick jag besked om att åtminstone det apoteket hade börjat få in "några förpackningar i alla fall", både 10 och 25-pack. Kan vara bra att veta (även om det fortfarande kan vara lite begränsat)

För många år sen var det nån som la ut en bild här itråden på exakt var på kroppen man kan sätta Fragmin. Kanske den finns på Fass.se om du skriver in Fragmin i sökrutan och går till bipacksedeln. Kan vara ett försök iallafall. Viktigt att du sätter den i fettvävnad och inte råkar sätta den i en muskel.

Jag har lyckats lösa ut både Trombyl och Fragmin på Apoteket nu så medicinerna verkar vara på väg tillbaka
  • UndrandeSökare
    Jazie skrev 2019-02-04 20:50:47 följande:

Jo tack. Har bilder på var man kan sätta sprutan. Min fråga var mer specifikt om det spelar någon roll när det gäller fertilitetsbehandlingar, om mage eller lår går lika bra då.

Jag tror det går lika bra oavsett på vilket av dessa områden man sätter sprutan.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2019-02-05 17:37:57 följande:

Första provet kom tillbaks utan resultat! Såå segt, det var för lite dna i blodet för att kunna analyseras så nu väntar jag igen på svar, så nervöst! Var på ultraljud idag, det ultraljud som alla i mitt landsting får göra och det såg jättebra ut sa barnmorskan iallafall, hon kollade nackspalt och organ så det kändes lite lugnande.

Nämen, för lite Dna i blodett??? Jag har aldrig hört talas om att ett NIPT test misslyckats förut. Fick ni göra ett nytt gratis hos gyn eller fick ni betala igen?

Hoppas ni får nästa svar snart.

Det är väl Kub när man gör ultraljud och mäter nackspalten? Eller?
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2019-02-05 21:29:05 följande:

När ni tar Intralipid dropp, tar ni 100ml eller 200ml då? Mina påsar har alltid varit på 100 ml men nu skrev dr.d att jag ska ta 200ml?

Jag fick nån månad 100ml i början av hans behandling, men jag blev inte gravid, och när Dr D såg i blodproven att det inte gav önskad effekt så bytte han till 200ml istället.

IL finns som 100ml, 250ml och 500ml förpackningar. Man löser ut 250ml påsar och suger ut 50ml med en spruta först (sjuksköterskan gör det vid droppsättningen).
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!