• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

lilagrodautanben skrev 2019-02-28 09:58:24 följande:

Jag är tillbaka. Har fått mitt tionde missfall. Vet inte om jag orkar mer nu. Det är inte fastställt men jag blöder floder och ska lämna hcgprover nu i omgångar. Lämnade mitt första igår. Är så ledsen och arg på min kropp :(

Sugen på att åka till Aten nu eftersom svenska läkare bara kliar sig i huvudet..

Gjorde du Serums Mensblodtest som jag tipsade dig om tidigare? Och köpte is your body babyfriendlyboken?
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-02-28 10:30:37 följande:

Jag kan gärna ta en e-postadress :) ska dock åka 100 mil med sonen för en operation så Aten får vänta tills det är klart antar jag då sonens op är stor och tar flera veckor att återhämta sig ifrån.. ja jag beställde hem serumet men upptäckte graviditeten så har därför inte tagit det och skickat in det..

Börja med att göra Mensblodtestet, och skicka in det, du kan göra det med blödningen du har nu om du vill.

Om baciller hittas så får du och mannen varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt Apotek.

Beställ "is your body babyfriendly" på Bokus eller Adlibris och börja läsa den.

Dr Ds epostadress är sweden.lifeclinic@gmail.com
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-02-28 17:18:12 följande:

Läst på dåligt om bacillerna, jag bara gör vid detta läget. Men är det GBS dom tittar efter för det är jag kollad för nu..

Googla på ivfserum infection screening så hittar du infon. Man gör BÅDE Locus Medicus testet ovh 11 in one testet. Det kostar totalt 300 euro. Om baciller hittas, så ingår receptskrivning på antibiotikarecept till er båda som kan lösas ut på svenskt apotek.

Både mannen och kvinnan måste äta varsin antibiotikakur samtidigt och lika länge, annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2019-02-28 22:22:24 följande:

Hej, jag undrar om någon av er här kan de "vanliga" blodproverna som svenska läkare tar i samband med en fertilitetsutredning. Jag hittade ikväll mina gamla provsvar från när jag gjorde utredningen för ca 2-3 år sedan. Jag ser att jag ligger precis inom referensvärdet på flera av proverna men har ju ingen aning om vad varje prov ens handlar om. Försökte både googla och titta på fetilitetsguidens hemsida som jag vet blivit rekommenderad här förut när det kommit frågor om provsvar. Jag hittar inte riktigt svaret på vad det faktiskt än ändå. Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!

P-PK (INR) 1,1 ref är under 1,2

B-Erytrocyter 5,1 ref 3,9-5,2

B-hemoglobin är inte direkt på gränsen men ändå hög, 146 ref är 117-153

B-EVF 0,45 Ref är 0,35-0,46

Jag vet att något av proven visar koagulering, för min läkare sa efter mitt senaste missfall att jag låg på gränsen på det och att vi därför kan pröva trombyl nästa gång. Har just nu både kortison på nässpray och i tablett (prednisolon) men inte hunnit testa det riktigt vid graviditet ännu.

Hej ! Jag läste igenom alla dina tidigare inlägg i tråden. Såg att du fortfarande får missfall med Albyl (samma som trombyl), lutinus och prednisolon och att du hade haft 4 missfall 2017. Hur många missfall har du haft nu?

Tyvärr hjälper inte endast Albyl/Trombyl, prednisolon och lutinus om man får upprepade missfall. Det behövs mer mediciner och mer hjälp.

Har du vänt dig till Marie på Fertilitetplus som jag tipsade dig om tidigare? Gör det så kan ju hon hjälpa dig ordna Fragmin och intralipid.

Marie kan nog också hjälpa er ordna så att din man får göra Spermaanalys med Morfologi om du frågar henne om det.

Jag kan också rekommrndera att du gör ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller så kan de försvåra när embryot försöker fästa och då kan det bli minus eller missfall.

Googla på ivfSerum infection screening så hittar du mer info.Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Det kostar totalt 300 euro. Om baciller hittas ingår receptskrivning i priset. Då får både du och mannen varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt apotek. Nästan alla här itråden gör/har gjort Mensblodtestet.

PS: Hemoglobin är ditt blodvärde och du har jättebra värde (146) det ska ligga högt. Det är mycket sämre om det är lågt. Lågt HB beyder blodbrist/järnbrist och det vill man inte ha, om man försöker bli gravid.
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2019-02-28 22:22:24 följande:

Hej, jag undrar om någon av er här kan de "vanliga" blodproverna som svenska läkare tar i samband med en fertilitetsutredning. Jag hittade ikväll mina gamla provsvar från när jag gjorde utredningen för ca 2-3 år sedan. Jag ser att jag ligger precis inom referensvärdet på flera av proverna men har ju ingen aning om vad varje prov ens handlar om. Försökte både googla och titta på fetilitetsguidens hemsida som jag vet blivit rekommenderad här förut när det kommit frågor om provsvar. Jag hittar inte riktigt svaret på vad det faktiskt än ändå. Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!

P-PK (INR) 1,1 ref är under 1,2

B-Erytrocyter 5,1 ref 3,9-5,2

B-hemoglobin är inte direkt på gränsen men ändå hög, 146 ref är 117-153

B-EVF 0,45 Ref är 0,35-0,46

Jag vet att något av proven visar koagulering, för min läkare sa efter mitt senaste missfall att jag låg på gränsen på det och att vi därför kan pröva trombyl nästa gång. Har just nu både kortison på nässpray och i tablett (prednisolon) men inte hunnit testa det riktigt vid graviditet ännu.

Här hittar du svar på dina frågor vad de olika proverna betyder:
    www.vardkliniken.se/foretagshalsovard-2/blodbristanemi/
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2019-03-01 09:43:24 följande:
    Tack, där fanns ju alla förutom P-PK med iaf. Men nu är jag med på ungefär vad det handlar om och håller nog med läkaren om att det kan vara värt att testa med trombyl iaf.
    Du har normalt PK-värde.  PK är ett prov man tar på patienter som använder Waran (en blodförtunnande medicin som används på patienter som haft tex stroke).

Waran får aldrig användas på de som försöker bli gravida för det ger fosterskador. Då använder man Fragmin istället.

Det blodförtunnande läkemedlet Waran minskar blodets förmåga att levra sig (koagulera). För den som använder medlet är det därför viktigt att ha koll på blodet så att det inte är för tjockt och kan orsaka proppar ? eller för tunt vilket ökar risken för blödningar. Därför måste patienten regelbundet ta ett PK-prov som visar INR-värdet, blodets tjocklek. Det normala värdet är omkring 1,0. Vid Waranbehandling bör det ligga mellan 2,0 och 3,0, vilket betyder att det tar 2?3 ggr längre tid att stoppa en blödning.

www.hemmets.se/nyhet-nu-kan-du-testa-ditt-pk-varde-sjalv/
  • UndrandeSökare
    Upprepade missfall skrev 2019-03-01 09:41:31 följande:
    Jaha då förstår jag, tack. Min läkare sa att jag låg på gränsen på det koaguleringsprovet men jag förstod inte att det är flera prover. Då kanske trombyl som hon ville skriva ut ändå kan hjälpa.
    Trombyl, Fragminsprutor, Prednisolon och Intralipdidropp är det som kan hjälpa mot upprepade missfall (OM embryot är normalt kromosommässigt). Det är dessa 4 som är Dr Ds standardpaket och som han börjar behandla med. Men om man vid hans utredning visar sig tex ha högt TNF-alfa (Prov som skickas till USA) för analys, så behövs Humira eller andra mediciner.

Men det du kan försöka med är att få en svensk gyn att skriva ut
    Trombyl, Fragminsprutor, Prednisolon och om inte dessa 3 tillsammans fungerar för dig, så skulle jag råda dig att vända dig utomlands för utredning.  Man behöver börja med alla 3 mediciner INNAN man blir gravid.

Även infektioner kan orsaka missfall. Här kan du kolla upp det:
    www.ivfserum.com/infection-screening/

Spermieanalys med Morfologi,
    Morfologi är den fysiska formen på spermierna. Om de inte är normalt formade kan detta vara ett varningstecken på dålig funktion.

Ejakulat bör innehålla 4% eller fler spermier med normal morfologi. Förutom de enskilda sjukdomarna kontrolleras också den så kallade teratozoospermia index (TZI), vilken indikerar spermiernas befruktningskapacitet. TZI normen bör vara mindre än 1,6

• UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-02-28 17:18:12 följande:

Läst på dåligt om bacillerna, jag bara gör vid detta läget. Men är det GBS dom tittar efter för det är jag kollad för nu..

De testar för massor med baciller vid Mensblodtestet. Du hittar listan med olika baciller de testar för om du googlar på ivfSerum infection screening.
  • UndrandeSökare

Nya uppdaterade versionen av "is your body babyfriendly" boken kommer ut i mars 2019. Så för er som inte läst den, passa på att köpa den när den kommer ut. Kommer kosta ca 250 kr på Adlibris och Bokus.

Ha en bra Fetisdagsdag idag tisdag 5mars 2019 !

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!