Upprepade missfall skrev 2019-02-28 22:22:24 följande:
Hej, jag undrar om någon av er här kan de "vanliga" blodproverna som svenska läkare tar i samband med en fertilitetsutredning. Jag hittade ikväll mina gamla provsvar från när jag gjorde utredningen för ca 2-3 år sedan. Jag ser att jag ligger precis inom referensvärdet på flera av proverna men har ju ingen aning om vad varje prov ens handlar om. Försökte både googla och titta på fetilitetsguidens hemsida som jag vet blivit rekommenderad här förut när det kommit frågor om provsvar. Jag hittar inte riktigt svaret på vad det faktiskt än ändå. Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!
P-PK (INR) 1,1 ref är under 1,2
B-Erytrocyter 5,1 ref 3,9-5,2
B-hemoglobin är inte direkt på gränsen men ändå hög, 146 ref är 117-153
B-EVF 0,45 Ref är 0,35-0,46
Jag vet att något av proven visar koagulering, för min läkare sa efter mitt senaste missfall att jag låg på gränsen på det och att vi därför kan pröva trombyl nästa gång. Har just nu både kortison på nässpray och i tablett (prednisolon) men inte hunnit testa det riktigt vid graviditet ännu.
Hej ! Jag läste igenom alla dina tidigare inlägg i tråden. Såg att du fortfarande får missfall med Albyl (samma som trombyl), lutinus och prednisolon och att du hade haft 4 missfall 2017. Hur många missfall har du haft nu?
Tyvärr hjälper inte endast Albyl/Trombyl, prednisolon och lutinus om man får upprepade missfall. Det behövs mer mediciner och mer hjälp.
Har du vänt dig till Marie på Fertilitetplus som jag tipsade dig om tidigare? Gör det så kan ju hon hjälpa dig ordna Fragmin och intralipid.
Marie kan nog också hjälpa er ordna så att din man får göra Spermaanalys med Morfologi om du frågar henne om det.
Jag kan också rekommrndera att du gör ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller så kan de försvåra när embryot försöker fästa och då kan det bli minus eller missfall.
Googla på ivfSerum infection screening så hittar du mer info.Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Det kostar totalt 300 euro. Om baciller hittas ingår receptskrivning i priset. Då får både du och mannen varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på svenskt apotek. Nästan alla här itråden gör/har gjort Mensblodtestet.
PS: Hemoglobin är ditt blodvärde och du har jättebra värde (146) det ska ligga högt. Det är mycket sämre om det är lågt. Lågt HB beyder blodbrist/järnbrist och det vill man inte ha, om man försöker bli gravid.