• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Skogskantarellen skrev 2019-03-15 12:05:18 följande:

Idag är det cykeldag 17 och livmoderslemhinnan är bara 5,3 mm och ej 3 skikt. Danmark säger fortsätt med samma dos östrogenplåster (d v s 2 st 75 mikrogram varannan dag) och nytt ultraljud på tis nästa vecka. Så jäkla hopplöst ju. Vad ska jag göra tycker ni?

Tack!!!

Jag har inboxat dig.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2019-03-14 18:53:36 följande:

Jag såg att ni börjat diskutera betalning hos Dr D. Vi har varit patienter hos honom i ett år och endast fått faktura för blodproverna vi tog. Tror ni att vi kommer att få en chockfaktura den dag vi bestämmer att inte längre vara patienter där? Eller den dagen vi inte längre behöver honom? Vi har inte orkat tänka på pengar så har aldrig ens frågat vad det kan komma att kosta. Kanske dumt av oss men så länge vi känner att vi har pengarna så vill vi inte fokusera på det...

Du kommer inte få en chockfaktura av Dr D om du beslutar att inte längre gå hos honom. Däremot kommer nästa läkare troligtvis begära att du gör en ny utredning med nya prover för den läkaren.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-03-15 21:11:48 följande:

Ngn här som fått Gonal F i låg dos för att förbereda kroppen inför en fryst embryoåterföring och fått livmoderslemhinnan att växa till den vägen? 

Ett annat alt är Tamoxifen. Ngn som provat Tamoxifen? 

Jag tror att kanske Pipperoni prövat Tamoxifen. Inboxa henne eller gå bakåt i tråden och läs hennes gamla inlägg.
  • UndrandeSökare
    pipperoni skrev 2019-03-16 16:47:39 följande:

Just det - jag har lite för mycket av både Intralipider och Neupogen hemma, så är det någon som behöver kan ni PM:a. 

Vad kostar Neupogen respektive Zarzio att köpa i Aten?

I Sverige kostar 25sprutor Zarzio 7000kr och 25sprutor Neupogen 22.000kr att lösa ut med EU-recept.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-03-18 09:57:00 följande:

Nu börjar jag på allvar tro om hysteroskopi kan vara ngt för mig. Jag har fött ett barn med kejsarsnitt för drygt 3 år sen. Efter att min mens kom igång efter den graviditeten/amningen så blev den betydligt lättare i blödning varje månad. När jag varit på UL har ingen gyn sett ngt avvikande i min livmoder. Jag läste dock följande rader häromkvällen och började fundera på om det kan vara ngt tillstånd i livmodern som gör det svårt för mig att bli gravid (en av flertalet orsaker, är ju trots allt 38 år gammal) och att östrogentillskottet inte får slemhinnan att växa till sig ordentligt. Jag har dessutom blivit skrapad en ggn för ca 1 år sen p g a ett missfall som inte ville komma ut m h a Cytotec. Kanske skadades slemhinnan p g a den skrapningen?

Kan man göra hysteroskopi i Sverige eller är man helt utlämnad bara för att man bekostar en IVF-behandling utomlands? Ska man be sin gynekolog att remittera en till en gyn.mottagning? 

Texten jag läste är följande: 
    "Ashermans syndrome/Intrauterine adhesions

Also known as: uterine/cervical atresia, traumatic uterine atrophy, sclerotic endometrium, endometrial sclerosis, and intrauterine synechiae. 

Asherman?s syndrome is characterised by adhesions or scar tissue in the endometrium. Adhesions are bands of tissue that can form between organs (like your uterus, fallopian tubes or ovaries) or between your organs and the wall of the abdomen

This typically is caused by a D&C (dilation and curettage) on a recently pregnant uterus where the uterine wall was scraped with too much force damaging both the functional layer and the underlying basal layers of the endometrium. (88% of cases, Source

Asherman's syndrome can also be caused after the removal of polyps and fibroids from the uterus, or even a cesarean (Source) or a uterine bacterial/inflammation infection.

If your endometrium is scarred and blocked with adhesions, your lining is unlikely to respond to the estrogen, which means your lining is unlikely to thicken. You may find your periods are shorter and less heavy (Source). If the adhesions are not removed, it's likely they'll block the flow of blood from your period and could cause endometriosis (Source)."

Källa: www.hopeandhopscotch.com/blog/2016/what-to-do-about-thin-endometrial-uterine-lining

Vad föreslår att jag ska göra? Vill ej slänga resterande embryon jag har i frysen i en halvdan livmoder. Om det nu är det som är problemet. 

Mvh 

Fråga din gyn om hen vill skriva ut en remiss åt dig till hysto i Sverige. Om du skulle få nej, så kan jag tipsa dig om hysto hos ivfSerum i Aten. För hysto i Atenbehövs ingen remiss. Det kostar 1650 euro.

Jag och många här i tråden har gjort hysto genom dem i Aten: www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

Har du gjort Serums Mensblodtest?
    www.ivfserum.com/infection-screening/
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-03-19 17:36:14 följande:

Känner att jag vill bolla med fler här inne ...

Idag är cykeldag 23. Slemhinnan i livmodern är 6,4 cm. Gått på östrogentabletter (3x2mg/dag) + östrogenplåster (2x75 mikrogram varannan dag) senaste veckorna. Fr o m idag ska jag även börja med progesteron. Transfer ska ske på mån nästa vecka. Riktigt trögt har det gått för slemhinnan att växa till sig. Slemhinnan har heller inte uppnått 3-skikt. Kliniken vill helst ha 8 mm i tjocklek, vilket jag inte har (och kanske inte heller får till mån). Dom säger dock att det är ok. Inget mer ultraljud behövs säger dom.

Min fundering är:

Har ni haft 3-skikt vid insättning? Hur tjock har era slemhinna varit vid insättning?

Vill ej slänga bort en fin blasto. Hur har era kliniker resonerat?

Tack. ???

Din slemhinna ska inte vara 3 skiktig vid insättningen,  bara innan.

Efter ägglossning (eller efter du börjat med progesteron) så ska slemhinnan förvandlas till ett homogent lager. Om det inte sker, så är det väldigt stor risk för minus/missfall.

Min klinik i Riga sätter aldrig in embryon om inte slemhinnan är minst 7 mm. Min slemhinna brukar ligga på 11-14 mm vid insättning.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-03-19 20:06:18 följande:
    Jag har inte ens uppnått 3 skikt innan. :( Naturlig ägglossning ska ske på sön enligt min mensapp och redan nu ser det "homogent ut". :(
    Har du frågat Dr D vad han tycker?

Mitt förslag är att du avbryter nu. Gör hysto först, och sen gör en ny insättning månaden efter hysto. Då borde du ha större chanser att lyckas tror jag.
    Vore ju tråkigt att slänga bort en fin blasto som du sa, när slemhinnan inte är bra.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-03-19 20:52:19 följande:

Tyvärr Dr D svarar ej på mina mejl så jag känner mig helt ensam här ute. Så himla besviken på honom. 

Jag träffade en gynekolog idag som tittade konstigt på mig när jag nämnde hysto. Hon ba "varför? i sånt växer ärren tillbaka igen". Snacka om att ta all ens hopp ifrån en. Så tröttsamt. 

Jag inboxar dig.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2019-03-21 14:25:07 följande:

Börjar Dr D att tappa det eller är han helt enkelt alldeles på tok för stressad?

Jsg blir vansinnig här hemma, igen! Otydliga Mail från Dr D där han ena stunden inte svara alls, andra gången skriver han att jag ska börja med synarela på dag 21, för att sen skicka recept på synarela dag 22. När jag ifrågasätter det säger han att jag ska vara lugn och att han bestämmer när jag ska börja med synarelan efter att vi fått klartecken på att jag haft äl. Jag blir galen!

Gjorde laparoskopi för fyra veckor sedan, läkaren sa efter det att jag behöver komma igång med behandling så fort som möjligt. Men det tog fan en vecka innan dr d ens svarade mig och då hade jag behövt skicka tre Mail! Allt det har gjort att jag missat dag 21.

Någon här som påbörjat synarela på andra dagar än just dag 21?

Jag tror tyvärr det är en kombination av båda. Det är väldigt många här i tråden som genom åren beklagat sig över att Dr D tar troligtvis på sig alldeles för många patienter för att tjäna mer pengar. Men detta gör honom också stressad och många har klagat på att de hamnat i kläm eller fått motstridiga ordinationer, eller fått fakturor (fast de redan har betalat etc etc). Så om det är någon tröst, så är du inte ensam.

Om du är helt rådvill så ta ett gratis samtal med någon av Serums läkare eller Penny. Det gjorde jag när det blev kris och jag inte fick vettiga svar av Dr D.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2019-03-21 20:49:29 följande:

Tack för tipset! Det kanske jag gör någon dag.

Så här gjorde jag. Jag fyllde i Serums Questionaire på deras hemsida och mailade in och då svarade Katie på Serum mig, och erbjöd mig ett gratis telsamtal med någon av klinikens läkare. Jag valde att prata med klinikchefen Penny eftersom hon är väldigt erfaren och jag fick bland annat förklaring på varför intralipid fungerar som p-piller för mig och förhindrar all inplantation (något som jag mailat och frågat Dr D om flera gånger, men han vägrade svara på). Så det kan vara värt att prata med Penny
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!