• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

asmatiker- Kommer ni köpa babygarantipaketet nu igen inför syskonförsök? För den första garantin försvinner väl när man fått första barnet?

Eller struntar ni i att köpa garanti i fortsättningen? Eller får man endast köpa garantin inför första barnet?

Bara lite nyfiken om AvaPeters regler.

• UndrandeSökare
    lill111 skrev 2018-08-05 17:06:14 följande:

Hej! Tack för att du delar med dig! Intressant för serum har också helt dömt ut min mans spermier medan dem i Riga inte gjort det... väldigt märkligt?

Vi funderar också nu på antingen ava clinik Riga eller ava Peter? Båda rekommenderar äd.. lite lustigt att peny dömer ut spermierna på bara ett test? när både dr d och två andra kliniker inte gör det...

Kan ju bero på hur vana/villiga att jobba med olika metoder olika kliniker är också. Kan ju vara att Serum helst inte sysslar med Picsi som Riga tycker ni ska använda. Eller så tycker Serum att dessa metoder ger för dåliga chanser och rekommenderar dubbeldonation istället. Eller nån annan orsak.
  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2018-08-05 20:46:30 följande:

Nej vi köper inget nytt baby-garantipaket igen utan vi kommer betala en summa för varje insättning vi gör. Vi har ju ganska många embryon i frysen från första försöket. Vi tänker inte göra så många försök totalt heller denna gång då vi känner att det har slitit väldigt mycket på oss att vara inne i den här karusellen. Går det inte efter 3-4 insättningar så ger vi oss.

Jag tycker också att det är konstigt att Penny dömde ut min mans spermier. Vi visste att de var dåliga men ingen annan läkare har sagt att det skulle vara omöjligt. Ingen har heller sagt att det skulle vara något fel på mina ägg men ändå så blev det aldrig ett endaste plus på alla de insättningar vi gjorde (fler än 10) innan vi gick över till ÄD.

En av de lärdomar vi dragit på den här resan är att ALDRIG lägga alltför stor vikt vid EN specifik läkares/kliniks åsikt i frågan utan söka information/hjälp från flera håll och göra en egen bedömning hur man vill gå tillväga och sedan byta/ändra strategi efter några försök med en viss behandling.

Jag är väldigt tacksam för det utbyte och hjälp/råd/stöttning jag fått här inne. Det är den allra största anledningen till att vi till slut lyckades! Så mycket information som finns här inne, det är helt ovärderligt!

Jag gissar att Penny inte vill riskera nåt med att använda dåliga spermier, det ger ju större chans att få embryon som är normala kromosommässigt med dubbeldonation. Sämre resultat ger ju sämre PR till deras klinik också, kan ju vara så de tänker.

Vi fick 13 färska ägg, 12 befruktades, alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 st blastos och 7 var normala kromosommässigt tack vare dubbeldonation i Riga. Vi hade inte alls fått lika bra resultat om vi hade endast gjort ÄD.

Ja, jag anser att man måste förändra något tex mediciner /behandling inför VARJE nytt försök annars är det stor risk att man inte kommer framåt.

Så det var därför efter ett misslyckat försök med Dr Ds behandling och egna ägg, gick vi direkt vidare med sperm dna fragmentationstest i Riga och dubbeldonation där.

Det var ingen idé att fortsätta försöka med egna ägg (som Dr D tyckte vi skulle göra) efter att vi redan haft 5 missfall med egna ägg och spermier. Sen efter ett misslyckat försök i Riga åkte vi vidare till London, eftersom embryona var normala kromisommässigt så visste vi att det behövdes en bättre imunutredning än Dr D gör.

Det är ingen bra idé att slösa bort tid och pengar på fler än ett försök, utan då ska man byta strategi och ändra npgot inför nästa försök.
  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2018-08-05 20:46:30 följande:

Nej vi köper inget nytt baby-garantipaket igen utan vi kommer betala en summa för varje insättning vi gör. Vi har ju ganska många embryon i frysen från första försöket. Vi tänker inte göra så många försök totalt heller denna gång då vi känner att det har slitit väldigt mycket på oss att vara inne i den här karusellen. Går det inte efter 3-4 insättningar så ger vi oss.

Jag tycker också att det är konstigt att Penny dömde ut min mans spermier. Vi visste att de var dåliga men ingen annan läkare har sagt att det skulle vara omöjligt. Ingen har heller sagt att det skulle vara något fel på mina ägg men ändå så blev det aldrig ett endaste plus på alla de insättningar vi gjorde (fler än 10) innan vi gick över till ÄD.

En av de lärdomar vi dragit på den här resan är att ALDRIG lägga alltför stor vikt vid EN specifik läkares/kliniks åsikt i frågan utan söka information/hjälp från flera håll och göra en egen bedömning hur man vill gå tillväga och sedan byta/ändra strategi efter några försök med en viss behandling.

Jag är väldigt tacksam för det utbyte och hjälp/råd/stöttning jag fått här inne. Det är den allra största anledningen till att vi till slut lyckades! Så mycket information som finns här inne, det är helt ovärderligt!

Kostade babygarantipaketet 250.000kr ?

Hur mycket får ni betala för varje insättning ni gör framöver?
  • UndrandeSökare
    astmatiker skrev 2018-08-06 16:59:57 följande:

Vi betalade 24990 Euro för babygarantipaketet. Nu har ju babygarantin gått igenom så vi får betala 1850 Euro för varje FET vi gör med de embryon vi har i frysen. Vi har 9 st embryon i frysen varav 4 av toppkvalitet. Lyckas vi inte med de 4 embryona av bra kvalitet så är det nog inte sannolikt att vi försöker med de andra.

Är det 3-dagars eller 5-dagars? Har ni gjort PGS på dem?
  • UndrandeSökare
    blomman18 skrev 2018-08-08 16:11:53 följande:

Jag fick också bara recept till mig. Upptäckte det direkt, så jag mailade om det och fick då snabbt ett ytterligare recept. Är Serum på semester nu? Hoppas någon finns där som kan hjälpa dig. 

Kliniken Serum i Aten har semsterstängt mellan 28 juli till 27 augusti 2018. Men ni kan ju försöka maila dem ändå och se om de svarar.
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2018-08-07 20:28:30 följande:

Helt plötslig får jag inte tag på Dr D! Han skulle återkomma till mig med en behandlingsplan, men det har gått flera dagar och inget svar. Och min mens kommer vilken dag som helst. :( Är ni fler där ute som inte får tag i honom. Hans sekreterare svarar ju, men inte han.

Dr D brukar ha semester hela augusti månad varje år. Troligtvis därför han inte svarar.
  • UndrandeSökare
    AnnaVera skrev 2018-08-07 22:51:33 följande:

Hej!

Fick svar från Serum angående mitt mensblodtest för två veckor sedan, bara några timmar innan de gick på semester.

Skulle idag hämta ut receptet men upptäckte tillsammans med apotekspersonalen att det bara var utskrivet till mig och inte min partner. Det stod att vi båda skulle medicinera i 25 dagar.

Hur gjorde ni andra?

Maila Serum efter att kliniken öppnat igen efter 27 augusti 2018 och be om ett recept till din man då.

Vänta med att börja din medicinering, och sen börjar ni båda ta era mediciner samma dag. Viktigt att båda äter sina mediciner samtidigt och lika länge annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Eftersom ni ska ta antibiotika i 25 dagar så är ett mycket bra tips att köpa receptfri Probiotika på Apoteket och använda under kuren. Det skyddar magen. Finns flera olika märken, fråga på Apoteket så hjälper de er.

Kan också tipsa om receptfri Canasten kräm om man skulle få svampproblem i de nedre regionerna av den långa antibiotikakuren. Andra tidigare medlemmar i tråden har tipsat om Probiotika och Canasten vid antibiotikakurer.

Lycka till med behandlingen !
  • UndrandeSökare
    blomman18 skrev 2018-08-07 11:02:57 följande:

Jag ska göra dessa test i Sverige och sedan maila resultatet till Dr D: 

anti Cardiolipin (ACA) Antibodies  ( IgM & IgG )

Anti ds-DNA Antibodies 

Histone Antibodies

Anti-Nuclear Antibodies Screen ANA

Thyroid Autoantibody Panel (anti TPO, anti TG )

TSH

FT4

RF

Anti-CCP

FBC (Full blood count) and ESR

CRP

Någon som vet vart jag kan få remiss för att göra dessa? För jag antar att jag behöver en remiss. 

blomman18- Kom ihåg att blodproven som ska skickas till USA måste tas och skickas på samma dag, måste vara en måndag eller en tisdag på morgonen. Måste skickas med Fedex senast vid lunch. Du mpste själv ordna med lådan och allt annat förpackningsmaterial för att skicka blodet.

Alltså USA-proverna, ej dessa prover du räknat upp här.
  • UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-08-09 19:34:23 följande:

Hej alla!

Som jag förstår det är vi många som nu är ganska irriterade på Dr D. Min undran är om han har tagit på sig allt för många patienter. Det är svårt att få tag på honom (vet att han har semester nu men detta pågick även innan dess), han har inte varit tillräckligt tydlig i behandlingsplan, han har skickat fel behandlingsplan och han vill skjuta upp vår behandling VARJE månad. Tanken var att vi skulle påbörja behandlingen i maj, det är nu augusti och han vill åter igen skjuta upp för att jag inte ?känner någon skillnad?. Vad den där skillnaden ska vara har jag ingen jäkla aning om. Får den frågan varje gång han mailar mig. Är det någon här inne som får samma fråga? Eller fått samma fråga? Är det någon som vet vad det är för skillnad man ska känna?

Jag blir helt galen på det här. Han säger också till mig att inte stressa upp mig, men hur lätt är det med en läkare som aldrig kan bestämma sig eller vara tydlig nog?

Tacksam för svar innan jag blir totalt galen!

Jag har varit aktiv i denna tråd i många år nu och jag kan absolut svara ja på din fråga, Dr D tar helt klart på sig för många patienter, så därför har han ofta svårt att hinna med alla. En av hans tidigare patienter kallade honom för "Dimman", för kontakten är lite dimmig med honom.

Hoppas du får komma igång med din behandling snart !
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!