astmatiker skrev 2018-08-05 20:46:30 följande:
Nej vi köper inget nytt baby-garantipaket igen utan vi kommer betala en summa för varje insättning vi gör. Vi har ju ganska många embryon i frysen från första försöket. Vi tänker inte göra så många försök totalt heller denna gång då vi känner att det har slitit väldigt mycket på oss att vara inne i den här karusellen. Går det inte efter 3-4 insättningar så ger vi oss.
Jag tycker också att det är konstigt att Penny dömde ut min mans spermier. Vi visste att de var dåliga men ingen annan läkare har sagt att det skulle vara omöjligt. Ingen har heller sagt att det skulle vara något fel på mina ägg men ändå så blev det aldrig ett endaste plus på alla de insättningar vi gjorde (fler än 10) innan vi gick över till ÄD.
En av de lärdomar vi dragit på den här resan är att ALDRIG lägga alltför stor vikt vid EN specifik läkares/kliniks åsikt i frågan utan söka information/hjälp från flera håll och göra en egen bedömning hur man vill gå tillväga och sedan byta/ändra strategi efter några försök med en viss behandling.
Jag är väldigt tacksam för det utbyte och hjälp/råd/stöttning jag fått här inne. Det är den allra största anledningen till att vi till slut lyckades! Så mycket information som finns här inne, det är helt ovärderligt!
Jag gissar att Penny inte vill riskera nåt med att använda dåliga spermier, det ger ju större chans att få embryon som är normala kromosommässigt med dubbeldonation. Sämre resultat ger ju sämre PR till deras klinik också, kan ju vara så de tänker.
Vi fick 13 färska ägg, 12 befruktades, alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 st blastos och 7 var normala kromosommässigt tack vare dubbeldonation i Riga. Vi hade inte alls fått lika bra resultat om vi hade endast gjort ÄD.
Ja, jag anser att man måste förändra något tex mediciner /behandling inför VARJE nytt försök annars är det stor risk att man inte kommer framåt.
Så det var därför efter ett misslyckat försök med Dr Ds behandling och egna ägg, gick vi direkt vidare med sperm dna fragmentationstest i Riga och dubbeldonation där.
Det var ingen idé att fortsätta försöka med egna ägg (som Dr D tyckte vi skulle göra) efter att vi redan haft 5 missfall med egna ägg och spermier. Sen efter ett misslyckat försök i Riga åkte vi vidare till London, eftersom embryona var normala kromisommässigt så visste vi att det behövdes en bättre imunutredning än Dr D gör.
Det är ingen bra idé att slösa bort tid och pengar på fler än ett försök, utan då ska man byta strategi och ändra npgot inför nästa försök.