Romanoemma skrev 2012-01-11 16:43:25 följande:
Nån mer som är/ varit rädd för detta? Inget annat när det gäller förlossningen rör mig i ryggen men jag överväger tom att kräva ett kejsarsnitt istället då jag är livrädd för att spricka..
Hur gjorde ni för att komma över eran rädsla?
Min barnmorska ler mest och förklarar att det är nått alla är "lite skraja för" men jag är inte lite skraj, jag är livrädd!
Det finns många sätt som kan göra att du spricker så lite som möjligt eller inte alls!
På förlossningen så kan barnmorskan hjälpa dig att inte spricka genom att försiktigt töja och genom att hålla emot barnen så att det inte går för fort. Man kan också stå i olika förlossningsställningar som minskar risken att spricka - typ på knä.
Om du själv slappnar av och inte tar i så mycket när du krystar (med risk att det går lite för fort då) minskar det också risken för att spricka. Om du spänner dig och blir orolig ökar risken. Försöka att slappna av och följa med kroppen, lyssna och känn in vad kroppen vill göra och låt kroppen sköta det. Slappna av och lita på dig själv!
Man ska tydligen också kunna smörja och massera slidmynningen, de inre blygdläpparna och mellangården varje dag i 5 minuter med olivolja, det är ett gammalt knep som sägs minska risken för att man spricker. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men är man orolig kan man ju prova. Varför inte liksom? :)