• Romanoemma

Bristningar/spricka

Nån mer som är/ varit rädd för detta? Inget annat när det gäller förlossningen rör mig i ryggen men jag överväger tom att kräva ett kejsarsnitt istället då jag är livrädd för att spricka..

Hur gjorde ni för att komma över eran rädsla?
    Min barnmorska  ler mest och förklarar att det är nått alla är "lite skraja för" men jag är inte lite skraj, jag är livrädd!

• Svar på tråden Bristningar/spricka
  • Sheldon
    Mantra skrev 2012-01-15 09:26:08 följande:
    Håller med föregånede inlägg helt! Och dessutom så spricker man nästan bara hela vägen vid komplicerade förlossningar där man får använda tång och klocka, då går det inte att använda perinealskydd tyvärr..så det är inte bm:s fel. Ett ärr från kejsarsnitt är inte att leka med, det tar lång tid att läka, det gör ont och det blir lätt infekterat. Dessutom finns det alltid risker med en till graviditet efter ett snitt.. ärret kan faktiskt spricka vid påfrestningen!
    Vilket skitsnack! Mig slet de i princip ut, både sugklocka och yttre press (bråttom pga hotande syrebrist, hela krystskedet av förlossningen gick på fyra minuter). De använde perinealskydd (Ritgers grepp) det står tom specifikt i förlossningsjournalen. Men det var ju på 70-talet- de har kanske glömt hur man gör? Eller är barnmorskorna och förlossningsläkarna mindre kompetenta nu än då? Det har jag svårt att tro.

Jag tror iofs inte att det är barnmorskornas fel att folk spricker, men om en bm påstår att det inte gick att använda perinealskydd pga instrumentell förlossning skulle jag nog ifrågasätta vederbörandes kompetens.

Kan tillägga att trots denna dramatik behövde min mamma "bara" sys med 5 stygn... 
    If only closed minds came with closed mouths
  • Mrs Lemarc

Man använder självklart perinealskydd vid både sugklocka och tång. Märker man att det är "stramt" eller om det är riktigt bråttom att få ut barnet lägger man ett klipp (innan man lägger på klockan eller tången)  för att undvika större bristningar. 

• IntheSky

Sen kan man spricka inombords också. Men där kanske det läker bättre...?

• villamakebarn

Min största rödsla var att spricka från ystad till haparanda, vilket jag även skrev i förlossningsbrevet. Tyvärr blev det ju precis så, plus att jag sprack från oslo till helsingfors också. Idag lite drygt 1 år senare har jag inga besvär alls, blev helt återställd redan efter ca 8v. Detta tack vare en fantastisk kirurg som knypplade ihop mig med över 50 stygn. Hade en helt normal förlossning, inga instrument el liknande. Kände ingen smärta när jag sprack men visste inombords att så var fallet.

• Limone

Hej hej! Jag blev akutsnittad första gången. Inte kul. Återhämtningen är lång och jag blev deprimerad. Så det är inte heller en lätt väg. Andra gången födde jag vaginalt och helt utan bedövning en bebis på 5 kg. Det var jättefantastiskt! Jag blev först klippt (inte kul efteråt men då kändes inget) för de tänkte använde sugklocka, men jag bytte ställning och då kom bebisen ut hur enkelt som helst. Eftersom de drev på det så snabbt dock hann inte vävnaden töja sig och jag sprack en massa (men ingen sfinkterruptur tack och lov). Mitt tips är att försöka som vanligt för då repar du dig snabbare och kan leka med ditt barn. Ett snitt-ärr tar lång tid att läka. Sprickor i underlivet läker fort om de är naturliga men tar lite längre om det är klipp. Ta helst ingen epidural för då känner du inte hur mycket du kan ta i och risken för sprickor är större. Börja inte krysta för tidigt utan först när du själv har krystkänningar för annars är risken större att barnet blir stressat och det är då de vill plocka fram sina apparater för instrumentförlossning. Trots sprickor och allt skulle jag aldrig vilja att det varit snitt istället. Jag kände mig stark och nöjd med mig själv och jag läkte bra!

• Limone

Vill bara lägga till om perinealskydd att jag vet inte om vissa av er missade det nyhetsinslaget för att tag sen, men det är långt ifrån alla som använder perinealskydd eller ens vet hur man gör. Vi gör oss själva och varandra en tjänst genom att be om det uttryckligen i förlossningbrevet så kanske flera kliniker använder det på sikt. 

Kolla här: www.dn.se/nyheter/vetenskap/fodande-kvinnors-skador-kan-halveras

• Ravenna
    Limone skrev 2012-02-27 14:54:39 följande:
    Hej hej! Jag blev akutsnittad första gången. Inte kul. Återhämtningen är lång och jag blev deprimerad. Så det är inte heller en lätt väg. Andra gången födde jag vaginalt och helt utan bedövning en bebis på 5 kg. Det var jättefantastiskt! Jag blev först klippt (inte kul efteråt men då kändes inget) för de tänkte använde sugklocka, men jag bytte ställning och då kom bebisen ut hur enkelt som helst. Eftersom de drev på det så snabbt dock hann inte vävnaden töja sig och jag sprack en massa (men ingen sfinkterruptur tack och lov). Mitt tips är att försöka som vanligt för då repar du dig snabbare och kan leka med ditt barn. Ett snitt-ärr tar lång tid att läka. Sprickor i underlivet läker fort om de är naturliga men tar lite längre om det är klipp. Ta helst ingen epidural för då känner du inte hur mycket du kan ta i och risken för sprickor är större. Börja inte krysta för tidigt utan först när du själv har krystkänningar för annars är risken större att barnet blir stressat och det är då de vill plocka fram sina apparater för instrumentförlossning. Trots sprickor och allt skulle jag aldrig vilja att det varit snitt istället. Jag kände mig stark och nöjd med mig själv och jag läkte bra!
    Jo, men nu är ju akutsnitt och planerat snitt två ganska olika saker. Det är en väldig skillnad på att under stressiga förhållanden snitta upp en kvinna som är utmattad efter 40 timmars värkarbete och att snitta en frisk och lugn och utvilad kvinna utan någon form av stress eller brådska.

Akutsnitt har hög riskfaktor, planerat snitt har låg riskfaktor och en lättare läkning än akuta snitt.
  • Baronja

Eftersom vissa hävdar annorlunda kan jag väl påpeka att epiduralbedövning inte alls ökar risken för bristningar. Det och mycket annat finns att läsa i Tove Karlssons bok "Att föda som en man" som jag rekommenderar till alla som är rädda för att spricka eller förlossningsrädda i största allmänhet. Svensk förlossningsvård är inte perfekt och ska man ta sig igenom den så oskadd som möjligt så bör man ha läst på om den innan. 

• Cheeses
    Mrs Lemarc skrev 2012-01-14 23:55:09 följande:
    Jag vågar lova att ALLA BM i Sverige idag använder perinealskydd - alltså håller emot och hjälper barnet ut så skonsamt som möjligt! 
    Sen finns det olika grepp, ni som sett uppdrag gransknings reportage såg "den finska metoden", en del BM använder den. Men det var fel i programmet då det verkade som att antingen använder man "den finska metoden" eller ingen metod. Det stämmer alltså inte.

Sen ser vi kvinnor olika ut så klart. Vi har olika lätt för att spricka, och vi föder också olika stora barn som till viss del (dock inte alltid) påverkar.

Det är ju också så att ibland hinner man inte hålla emot så mycket som man skulle vilja, barnets hjärtljud kanske går ner, kvinnan blöder etc. och man måste få ut barnet så fort som möjligt.

De allra flesta får inga besvär av sin bristning. Ofta uppstår en mindre bristning som sys av BM på förlossningsrummet. Samtidigt som du har din bebis på magen och det är ofta gjort ganska snabbt. Större bristningar sys på op och man har bra uppföljning på dessa patienter. Det är SÄLLAN någon har besvär av sin bristning längre tid efter förlossningen.    

Att välja snitt pga. rädsla för att brista är nog ingen genväg... snarare tvärtom. Det är ju inte bara ett sår på magen som någon skrev. Det är ju ett sår ända in i livmodern som ska sys och läka. Ett ärr du altid bär med dig med risk för betydligt större komplikationer än vid en vaginal förlossning.          
    Får jag fråga vart du hämtat denna "fakta" ifrån? Att de allra flesta inte får besvär av sina bristningar stämmer inte. Jag har läst studier där det är många som lider av smärta, ömhet och stramhet från tidigare bristningar och klipp.
  • Svampp

Det finns mycket man själv kan göra för att minska risken för att spricka. En stor del är att jobba med avslappning (en spänd muskel, sena, hud osv spricker givetvis lättare), här är en metod för detta: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52647483.html. Enligt Gudrun Abascal tror jag det var (barnmorska som skrivit bland annat "Att föda", mycket bra bok) så ska man försöka att inte krysta forcerat utan vänta med att krysta tills man verkligen inte kan låta bli (man kan även få hjälp av barnmorskan att andas igenom krystvärkar för att huden ska hinna med). Om upprätt läge minskar eller ökar sprickningar har jag läst olika om. Vissa menar att risken minskar vid t.ex. förlossning på förlossningspall eftersom man hjälper kroppen att ge som störst plats för barnet att komma ut (men den ska helst användas i kombination med avslappning och man bör inte krysta forcerat), andra menar att tyngdlagen gör att det går snabbare (min man som är ingenjör ifrågasätter detta starkt, han menar att skillnaden bör vara marginell). Det viktigaste tror jag är att du känner dig trygg och så avslappnad och lugn som möjligt och att du skriver i förlossningsbrevet (och gärna påpekar muntligt, du eller din partner) att du är rädd för detta och vill att de gör det som de kan för att förhindra att spricka.

Lycka till!

Svar på tråden Bristningar/spricka