Mantra skrev 2012-01-15 09:26:08 följande:
Håller med föregånede inlägg helt! Och dessutom så spricker man nästan bara hela vägen vid komplicerade förlossningar där man får använda tång och klocka, då går det inte att använda perinealskydd tyvärr..så det är inte bm:s fel. Ett ärr från kejsarsnitt är inte att leka med, det tar lång tid att läka, det gör ont och det blir lätt infekterat. Dessutom finns det alltid risker med en till graviditet efter ett snitt.. ärret kan faktiskt spricka vid påfrestningen!
Vilket skitsnack! Mig slet de i princip ut, både sugklocka och yttre press (bråttom pga hotande syrebrist, hela krystskedet av förlossningen gick på fyra minuter). De använde perinealskydd (Ritgers grepp) det står tom specifikt i förlossningsjournalen. Men det var ju på 70-talet- de har kanske glömt hur man gör? Eller är barnmorskorna och förlossningsläkarna mindre kompetenta nu än då? Det har jag svårt att tro.
Jag tror iofs inte att det är barnmorskornas fel att folk spricker, men om en bm påstår att det
inte gick att använda perinealskydd pga instrumentell förlossning skulle jag nog ifrågasätta vederbörandes kompetens.
Kan tillägga att trots denna dramatik behövde min mamma "bara" sys med 5 stygn...