• Romanoemma

Bristningar/spricka

Nån mer som är/ varit rädd för detta? Inget annat när det gäller förlossningen rör mig i ryggen men jag överväger tom att kräva ett kejsarsnitt istället då jag är livrädd för att spricka..

Hur gjorde ni för att komma över eran rädsla?
    Min barnmorska  ler mest och förklarar att det är nått alla är "lite skraja för" men jag är inte lite skraj, jag är livrädd!

• Svar på tråden Bristningar/spricka
  • MammaHela
    Zanda skrev 2012-01-11 22:01:34 följande:
    så även om ma vill föda vaginalt o det råkar bli snitt så kanske man inte kan skaffa fler sen....nu blev jag orolig Är det vanligt alltså?
    hur vanligt det är vet jag inte, men det är ju ganska logiskt att livmordern inte tåg att bli skuren i hur många gånger som helst.
  • sagoskog
    Dohgon skrev 2012-01-11 19:18:44 följande:
    Jag kan inte säga så mycket om att spricka egentligen, mig klippte de. Men det kan faktiskt vara ett alternativ också för att minska risken att det spricker all världens väg för att säga det så.

Jag väntade tvillingar och här hade de som rutin att alltid klippa lite då just ifall det skulle vara problem att få  ut tvåan och att minska riskerna att spricka om de behövde "in" och hjälpa till.
    Och jag kan säga att jag kände inte av alls att de klippte, var fullt upptagen av att sköta mitt för att säga det så och hade liksom inte riktigt tid att tänka på det.
    Men kan även vara ett tips att prata med BM innan förlossning, då den BM på förlossning som kommer medverka, dvs om ni hinner och det inte blir bråttom när ni kommer in, men höra vad de kommer göra om du skulle spricka, vad de gör för att förhindra det och att de liksom guidar dig igenom varje litet steg de tar. De gjorde de för mig och det hjälpte mig för rädslan,
    Vad konstigt. Jag födde också tvillingar och då var det aldrig tal om något klipp. Jag kan minnas fel men jag har för mig att vi setts i någon annan tråd och att vi dessutom fött på samma sjukhus. Men hur som helst, jag fick bara sy två små stygn. Hade inte ont alls efter det och har inga ärr eller så. Det måste varit ministygn:)

TS, är du rädd för själva bristningsögonblicket eller det efteråt? Det  första märker de flesta inte ens att/när det händer och det andra är nog i de allra flesta fall mycket lindrigare än ett snittsår som ska läka. Men prata med bm/aurora/förlossningen.
  • Dohgon
    sagoskog skrev 2012-01-12 08:59:21 följande:
    Vad konstigt. Jag födde också tvillingar och då var det aldrig tal om något klipp. Jag kan minnas fel men jag har för mig att vi setts i någon annan tråd och att vi dessutom fött på samma sjukhus. Men hur som helst, jag fick bara sy två små stygn. Hade inte ont alls efter det och har inga ärr eller så. Det måste varit ministygn:)

TS, är du rädd för själva bristningsögonblicket eller det efteråt? Det  första märker de flesta inte ens att/när det händer och det andra är nog i de allra flesta fall mycket lindrigare än ett snittsår som ska läka. Men prata med bm/aurora/förlossningen.
    Ja jag har också för mig det faktiskt.. känner igen dig ;)
    Nej jag vet inte, till mig berättade de att de hade som rutin att alltid klippa tvillingmammor. men kan kanske ha varit för att tvåan var en liten vilde där inte och även dagarna innan förlossning låg och vred sig upp o ner hela tiden. eller så är det olika läkare på samma sjukhus som gör på olika sätt.. jag vet verkligen inte =/
    Jag fick några stygn, 5 kanske. och visst gjorde det lite ont, eller sved när man kissade. men inga större problem =)
  • sagoskog
    Dohgon skrev 2012-01-12 09:38:26 följande:
    Ja jag har också för mig det faktiskt.. känner igen dig ;)
    Nej jag vet inte, till mig berättade de att de hade som rutin att alltid klippa tvillingmammor. men kan kanske ha varit för att tvåan var en liten vilde där inte och även dagarna innan förlossning låg och vred sig upp o ner hela tiden. eller så är det olika läkare på samma sjukhus som gör på olika sätt.. jag vet verkligen inte =/
    Jag fick några stygn, 5 kanske. och visst gjorde det lite ont, eller sved när man kissade. men inga större problem =)
    Ja, så var det kanske och det var ju lite mer än 4 år sen jag födde, så det har kanske ändrats. Råden gällande tvillingförlossning verkar svänga lite hit och dit. Själv fick jag höra att man avråddes "starkare" smärtlindring (jag fick lustgas iaf)  och att man alltid var tvungen att föda i gynställning (när det kom till kritan födde jag dock på sidan), men från folk i andra landsting har jag fått höra helt olika. Var dina stora i storlek? Tänkte om det kunde varit därför också? Du får gärna svara i meddelande om du vill. Känns som det blir lite OT från tråden:)
  • Pussesnuttan

Ts, jag var tvungen att göra kejsarsnitt på grund av allvarlig havandeskapsförgiftning.
    Sex veckor efter har jag fortfarande, trots upprepade penicillinkurer, infektion i snittet och blod kvar i livmodern som jag måste läggas in för att skrapa bort.
    Så kejsarsnitt behöver inte vara ett bättre alternativ!

• Romanoemma
    Majsan242 skrev 2012-01-11 19:50:24 följande:
    Perinealskydd eller Ritgens handgrepp. Glad
    Tack :)
  • Romanoemma

Mest rädd för det efter att man spruckit tror jag! 
    Ska kolla detta med handgreppet osv och kräva att dom gör allt dom kan för att undvika bristningar.. 

• k girl
    Romanoemma skrev 2012-01-12 10:30:00 följande:
    Mest rädd för det efter att man spruckit tror jag! 
    Ska kolla detta med handgreppet osv och kräva att dom gör allt dom kan för att undvika bristningar.. 

Jag tror att det framför allt är de som har spruckit mycket som är rädda för att spricka igen, eftersom man kan spricka upp i ärret. Vi som spruckit lite eller måttligt och inte haft väldigt långvariga besvär har nog kommit över en hel del av vår sprickrädsla.
  • Xofina

Skriv att du vill att BM använder sig av pirenealskydd och varma handdukar.
    Jag sprack lite med sonen och fick sy 7 yttre, flert. inre men det kändes inte.
    Jag var livrädd precis som du, låg och grät nätterna igenom för jag var så rädd..men även fast jag sprack lite skulle jag göra om det 1000 ggr till!

Det känns som att man spricker överallt tyckte jag men det behöver man inte göra.
    Att sy stcktes lite men jag hade skrivit att jag ville ha sonen hos mig för att kunna tänka på något annat och det gick jätte bra Glad Sved gjorde det i cirka 1,5 vecka så duschen var ens bästa vän, men jag längtar tom. till nästa gång Flört
    All lycka till! 

• Mrs Lemarc

Jag vågar lova att ALLA BM i Sverige idag använder perinealskydd - alltså håller emot och hjälper barnet ut så skonsamt som möjligt! 
    Sen finns det olika grepp, ni som sett uppdrag gransknings reportage såg "den finska metoden", en del BM använder den. Men det var fel i programmet då det verkade som att antingen använder man "den finska metoden" eller ingen metod. Det stämmer alltså inte.

Sen ser vi kvinnor olika ut så klart. Vi har olika lätt för att spricka, och vi föder också olika stora barn som till viss del (dock inte alltid) påverkar.

Det är ju också så att ibland hinner man inte hålla emot så mycket som man skulle vilja, barnets hjärtljud kanske går ner, kvinnan blöder etc. och man måste få ut barnet så fort som möjligt.

De allra flesta får inga besvär av sin bristning. Ofta uppstår en mindre bristning som sys av BM på förlossningsrummet. Samtidigt som du har din bebis på magen och det är ofta gjort ganska snabbt. Större bristningar sys på op och man har bra uppföljning på dessa patienter. Det är SÄLLAN någon har besvär av sin bristning längre tid efter förlossningen.    

Att välja snitt pga. rädsla för att brista är nog ingen genväg... snarare tvärtom. Det är ju inte bara ett sår på magen som någon skrev. Det är ju ett sår ända in i livmodern som ska sys och läka. Ett ärr du altid bär med dig med risk för betydligt större komplikationer än vid en vaginal förlossning.          

Svar på tråden Bristningar/spricka