• Romanoemma

Bristningar/spricka

Nån mer som är/ varit rädd för detta? Inget annat när det gäller förlossningen rör mig i ryggen men jag överväger tom att kräva ett kejsarsnitt istället då jag är livrädd för att spricka..

Hur gjorde ni för att komma över eran rädsla?
    Min barnmorska  ler mest och förklarar att det är nått alla är "lite skraja för" men jag är inte lite skraj, jag är livrädd!

• Svar på tråden Bristningar/spricka
  • Mantra

Håller med föregånede inlägg helt! Och dessutom så spricker man nästan bara hela vägen vid komplicerade förlossningar där man får använda tång och klocka, då går det inte att använda perinealskydd tyvärr..så det är inte bm:s fel. Ett ärr från kejsarsnitt är inte att leka med, det tar lång tid att läka, det gör ont och det blir lätt infekterat. Dessutom finns det alltid risker med en till graviditet efter ett snitt.. ärret kan faktiskt spricka vid påfrestningen!

• Upptagen
    Mrs Lemarc skrev 2012-01-14 23:55:09 följande:
    Jag vågar lova att ALLA BM i Sverige idag använder perinealskydd - alltså håller emot och hjälper barnet ut så skonsamt som möjligt! 
    Sen finns det olika grepp, ni som sett uppdrag gransknings reportage såg "den finska metoden", en del BM använder den. Men det var fel i programmet då det verkade som att antingen använder man "den finska metoden" eller ingen metod. Det stämmer alltså inte.

Sen ser vi kvinnor olika ut så klart. Vi har olika lätt för att spricka, och vi föder också olika stora barn som till viss del (dock inte alltid) påverkar.

Det är ju också så att ibland hinner man inte hålla emot så mycket som man skulle vilja, barnets hjärtljud kanske går ner, kvinnan blöder etc. och man måste få ut barnet så fort som möjligt.

De allra flesta får inga besvär av sin bristning. Ofta uppstår en mindre bristning som sys av BM på förlossningsrummet. Samtidigt som du har din bebis på magen och det är ofta gjort ganska snabbt. Större bristningar sys på op och man har bra uppföljning på dessa patienter. Det är SÄLLAN någon har besvär av sin bristning längre tid efter förlossningen.    

Att välja snitt pga. rädsla för att brista är nog ingen genväg... snarare tvärtom. Det är ju inte bara ett sår på magen som någon skrev. Det är ju ett sår ända in i livmodern som ska sys och läka. Ett ärr du altid bär med dig med risk för betydligt större komplikationer än vid en vaginal förlossning.          
    Nu vill jag egentligen inte gå in i en tråd där någon är rädd för att brista eftersom jag själv råkat ut får två omfattande bristningar, men jag kan lova dig att alla barnmorskor inte alls utför perinealskydd. Jag trodde ocskå det när jag var förstagångsgravid och naiv, tyvärr är inte så fallet så man bör skriva önskemål om det i förlossningsbrevet... har kontakt med många kvinnor som tyvärr har helt andra erfarenheter, givetvis vill man lita på att barnmorskorna gör allt i sin makt men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Själv födde jag utan yttre press, inga verktyg och krystningsskedet var normalt. Jag tror det är bra att vi kvinnor får veta att perinealskydd finns och kräver det (även det finska greppet) så att det kanske blir standard i framtiden.

Som en tröst till er som är rädda så kände inte jag när jag brast (vet att det är väldigt olika där, men det finns iaf hopp om att man inte måste känna... ) och hade ingen aning om att det var så illa varken första eller andra gången förrän barnmorskan berättade det. Jag har dessutom kommit undan hyfsat lindrigt utan några större besvär just nu...
  • Mrs Lemarc

På vilket sjukhus använder de inte perinealskydd? Har aldrig hört talas om någon klinik där man avstår detta. 
    Det är en självklarhet i barnmorskeutbildningen och jag har mycket svårt att tro att någon BM står med händerna på ryggen under förlossningen. Sen finns det ju alltid patienter som vill föda i olika ställningar där barnmorskan inte kommer åt, tex stående. 

Men visst det finns alltid undantag, kan ju inte svära på att det inte är så (tyvärr)..... bara svårt att se att någon BM skulle vilja orsaka en bristning med flit.

• Mantra

Det är faktiskt till stor del pga att vi idag väljer att föda i udda ställningar osv som det inte går att använda perinealsktýdd alltid, och man måste ju vara medveten om att det i sig inte betyder att man inte brister, det är bara ett hjälpmedel. Ibland är det så att det inte går bara, men självklart använder de skyddet om det är möjligt..det har kommit fram mkt info i efterhand om programmet på tv, att det är lite missvisande.Det får det lite att låta som att vi i sverige skiter i om folk spricker, och så är det ju verkligen inte. Det händer tyvärr..vi är alla skapta olika, men det är väldigt sällan som man spricker från ystad till haparanda ska ni veta, väldigt väldigt ovanligt! Och en vanlig bristning den läker, precis som ett operationsärr eller vad som helst!

• Upptagen
    Mrs Lemarc skrev 2012-01-15 13:09:29 följande:
    På vilket sjukhus använder de inte perinealskydd? Har aldrig hört talas om någon klinik där man avstår detta. 
    Det är en självklarhet i barnmorskeutbildningen och jag har mycket svårt att tro att någon BM står med händerna på ryggen under förlossningen. Sen finns det ju alltid patienter som vill föda i olika ställningar där barnmorskan inte kommer åt, tex stående. 

Men visst det finns alltid undantag, kan ju inte svära på att det inte är så (tyvärr)..... bara svårt att se att någon BM skulle vilja orsaka en bristning med flit.

Jag låg i gynställning båda förlossningarna (perinealskydd utövades under min andra förlossning eftersom jag hade skadan i bagaget och gynställning var nödvändigt för att de skulle ha bra uppsikt denna gången, tyvärr hjälpte det inte pga den tidigare ärrbildningen).

Akademiska födde jag på första gången. Tror absolut inte att barnmorskor vill orsaka bristningar med flit, men att rutinerna inte alltid fungerar överallt...  Tyvärr är det fler som drabbas än man tror då det finns ett stort mörkertal då vissa inte ens får sina rupturer diagnostiserade utan det upptäcks i efterhand, men det är nog bättre att diskutera sådant i andra trådar än denna då jag inte vill skrämmas, bara uppmärksamma om att det är  vettigt att skriva ner sina önskemål i förossningsbrevet angående perinealskydd och rädsla för omfattande bristningar.
  • Elvis Mamma

Jag var också livrädd för att spricka å personalen på förlossningen var proffsiga och hjälpte mig för att minimera risken men det slutade ändå men att dom fick lov att klippa för att sonen överhuvudtaget skulle kunna komma ut så jag blev sydd 5 stygn efteråt men har idag inga som helst problem pga det, de syns inte att jag blivit klippt och det läkte snabbt ihop.

• Bambinoinarrivo

Jag var också livrädd för att spricka. Eller inte så mycket för att spricka, men att bli sydd efteråt var min största fasa.
    Om det är till någon tröst kan jag säga att jag inte kände alls när jag sprack.
    Att bli sydd var däremot ingen angenäm upplevelse och det krävdes 28 stygn innan jag var lappad och klar.
    Är dock helt återställd och märker inget alls av att jag skulle ha spruckit eller blivit sydd.

• Poptart

Hej alla!!

Ni bara MÅSTE titta på den här lilla filmen med den prisbelönta barnmorskan Ina May Gaskin!

Hon har enormt stor erfarenhet av naturligt födande och hur man undviker bristningar och andra skador under födseln.

Hon har en teori som hon kallar "Sphinkter Law" som hon berättar om i filmen ovan, och hon berättar så klokt om hur man kan tänka när man föder sitt barn! Det finns många små youtubeklipp med henne, titta runt och bli lika fascinerade som jag är!

Hon har dessutom skrivit en bok "Ina Mays guide to Childbirth" (finns på näthandlar för ca 150 kr) som är helt fantastisk! Alla gravida kvinnor borde läsa den för att få en djupare förståelse för hur man genom att lära sig om hur kvinnors sinnen och kroppar fungerar under födseln kan underlätta både för sig själva och sitt barn

Titta på filmsnutten och återkom gärna med kommentarer om vad ni tycker!!  

• vargaa

Risken minskar om man undviker eda tex. Själv gillade jag inte tanken på det men var inte rädd. Krystade i 3h och fick sys lite efteråt. Men jag kände aldrig att jag sprack eller fick bristningar. Var fullt upptagen med att föda. Det kanske kan vara en liten tröst iaf. Hade inte ont efteråt heller. Har inga men. Så det är inte som det låter att spricka.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • sassus

Jag var också livrädd för att spricka med dottern. Smärtan var jag inte rädd för, men just att spricka... Dock behövde jag inte sy ett enda stygn, trots att dottern hade handen uppe vid ansiktet när hon kom. Om tre månader ska jag föda vårt andra barn, och jag är lika rädd för att spricka igen... Kommer att skriva det i mitt förlossningsbrev, och sen inte så mycket mer än det. Hoppas verkligen att jag slipper sy nästa gång me, men samtidigt tänker jag att jag säkert kommer få göra det bara för att jag slapp första gången. Falsk trygghet eller nåt sånt. Usch. Enda" trösten" är väl att man inte har så mycket val, vad som än händer. Ungen måste ju ut liksom

Svar på tråden Bristningar/spricka