• Upptagen

Bristningar/spricka

Mrs Lemarc skrev 2012-01-14 23:55:09 följande:
    Jag vågar lova att ALLA BM i Sverige idag använder perinealskydd - alltså håller emot och hjälper barnet ut så skonsamt som möjligt! 
    Sen finns det olika grepp, ni som sett uppdrag gransknings reportage såg "den finska metoden", en del BM använder den. Men det var fel i programmet då det verkade som att antingen använder man "den finska metoden" eller ingen metod. Det stämmer alltså inte.

Sen ser vi kvinnor olika ut så klart. Vi har olika lätt för att spricka, och vi föder också olika stora barn som till viss del (dock inte alltid) påverkar.

Det är ju också så att ibland hinner man inte hålla emot så mycket som man skulle vilja, barnets hjärtljud kanske går ner, kvinnan blöder etc. och man måste få ut barnet så fort som möjligt.

De allra flesta får inga besvär av sin bristning. Ofta uppstår en mindre bristning som sys av BM på förlossningsrummet. Samtidigt som du har din bebis på magen och det är ofta gjort ganska snabbt. Större bristningar sys på op och man har bra uppföljning på dessa patienter. Det är SÄLLAN någon har besvär av sin bristning längre tid efter förlossningen.    

Att välja snitt pga. rädsla för att brista är nog ingen genväg... snarare tvärtom. Det är ju inte bara ett sår på magen som någon skrev. Det är ju ett sår ända in i livmodern som ska sys och läka. Ett ärr du altid bär med dig med risk för betydligt större komplikationer än vid en vaginal förlossning.          
    Nu vill jag egentligen inte gå in i en tråd där någon är rädd för att brista eftersom jag själv råkat ut får två omfattande bristningar, men jag kan lova dig att alla barnmorskor inte alls utför perinealskydd. Jag trodde ocskå det när jag var förstagångsgravid och naiv, tyvärr är inte så fallet så man bör skriva önskemål om det i förlossningsbrevet... har kontakt med många kvinnor som tyvärr har helt andra erfarenheter, givetvis vill man lita på att barnmorskorna gör allt i sin makt men tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Själv födde jag utan yttre press, inga verktyg och krystningsskedet var normalt. Jag tror det är bra att vi kvinnor får veta att perinealskydd finns och kräver det (även det finska greppet) så att det kanske blir standard i framtiden.

Som en tröst till er som är rädda så kände inte jag när jag brast (vet att det är väldigt olika där, men det finns iaf hopp om att man inte måste känna... ) och hade ingen aning om att det var så illa varken första eller andra gången förrän barnmorskan berättade det. Jag har dessutom kommit undan hyfsat lindrigt utan några större besvär just nu...
  • Upptagen
    Mrs Lemarc skrev 2012-01-15 13:09:29 följande:
    På vilket sjukhus använder de inte perinealskydd? Har aldrig hört talas om någon klinik där man avstår detta. 
    Det är en självklarhet i barnmorskeutbildningen och jag har mycket svårt att tro att någon BM står med händerna på ryggen under förlossningen. Sen finns det ju alltid patienter som vill föda i olika ställningar där barnmorskan inte kommer åt, tex stående. 

Men visst det finns alltid undantag, kan ju inte svära på att det inte är så (tyvärr)..... bara svårt att se att någon BM skulle vilja orsaka en bristning med flit.

Jag låg i gynställning båda förlossningarna (perinealskydd utövades under min andra förlossning eftersom jag hade skadan i bagaget och gynställning var nödvändigt för att de skulle ha bra uppsikt denna gången, tyvärr hjälpte det inte pga den tidigare ärrbildningen).

Akademiska födde jag på första gången. Tror absolut inte att barnmorskor vill orsaka bristningar med flit, men att rutinerna inte alltid fungerar överallt...  Tyvärr är det fler som drabbas än man tror då det finns ett stort mörkertal då vissa inte ens får sina rupturer diagnostiserade utan det upptäcks i efterhand, men det är nog bättre att diskutera sådant i andra trådar än denna då jag inte vill skrämmas, bara uppmärksamma om att det är  vettigt att skriva ner sina önskemål i förossningsbrevet angående perinealskydd och rädsla för omfattande bristningar.
Svar på tråden Bristningar/spricka