• Romanoemma

Bristningar/spricka

Nån mer som är/ varit rädd för detta? Inget annat när det gäller förlossningen rör mig i ryggen men jag överväger tom att kräva ett kejsarsnitt istället då jag är livrädd för att spricka..

Hur gjorde ni för att komma över eran rädsla?
    Min barnmorska  ler mest och förklarar att det är nått alla är "lite skraja för" men jag är inte lite skraj, jag är livrädd!

• Svar på tråden Bristningar/spricka
  • Sabbi
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-01-11 20:43:09 följande:

Nu för tiden är det ju mer ovanligt. Har sytts båda gångerna och ingen samlagssmärta. Ingen av mina kompisar heller som blivit sydda.

Jag jmf med kompisen som snittats. Just att gå runt att ha så ont så länge, inte kunna bära bla. Plus att hon vill ha en tredje men iom att hon fått ärr från snittet på livmodern kan inte läkarna garantera hennes eller barnets liv om hon skaffar en till. 

Underligt, jag känner flera som blivit felsydda och har obehag vid samlag trots att det var flera år sedan de födde barn.
  • lima76

tänkte tipsa om att man kan smörja med förberedelseolja från vecka 32 och fram till förlossningen. jag gjorde det med min tvåa och sprack inget alls.. weleda har en olja som man kan köpa i hälsokostbutik eller apoteket..

sen håller jag på att läsa om en ny teknik som heter hypnobirthing (typ som ett alternativ till profylaxutbildning) och det är tydligen rätt ovanligt att man spricker när man föder med den här tekniken. nu har jag inte provat än, håller som sagt på att försöka ta reda på lite mer själv, bara.. men kan ju vara värt att kolla in om du är jätterädd för att spricka..

• Mantra

Fast man måste ju liksom inte känna samlagssmärta bara för att  man blivit sydd..jag känner många som sytt, och ingen har haft några problem med samlagssmärta efter att det läkt. Så det har du nog fått om bakfoten.

• Snart 3 barnsmamma
    Sabbi skrev 2012-01-11 20:49:54 följande:

Underligt, jag känner flera som blivit felsydda och har obehag vid samlag trots att det var flera år sedan de födde barn.

Det som ska kommas ihåg att det sent på 90-talet det först togs med i journalerna då det innan räknades tillhöra en normal förlossning. Uppföljningen idag är ju mycket bättre.
  • Zanda
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-01-11 20:43:09 följande:
    Nu för tiden är det ju mer ovanligt. Har sytts båda gångerna och ingen samlagssmärta. Ingen av mina kompisar heller som blivit sydda.

Jag jmf med kompisen som snittats. Just att gå runt att ha så ont så länge, inte kunna bära bla. Plus att hon vill ha en tredje men iom att hon fått ärr från snittet på livmodern kan inte läkarna garantera hennes eller barnets liv om hon skaffar en till. 
    Är det vanligt att få ärr på livmodern efter snitt? Så om man blir tvungen att snittas kanske man inte kan få fler barn??? Är det risk för livet?
  • Dohgon
    Zanda skrev 2012-01-11 21:00:00 följande:
    Är det vanligt att få ärr på livmodern efter snitt? Så om man blir tvungen att snittas kanske man inte kan få fler barn??? Är det risk för livet?
    risken finns. alla som snittas rekommenderas att inte bli gravida igen inom iaf 1,5 år för att den ska hinna läka. eller de flesta blir rådda till det iaf
  • Snart 3 barnsmamma
    Zanda skrev 2012-01-11 21:00:00 följande:

Vet inte hur vanligt det är men känner tre. Och två av dem kan inte läkarna garantera att livmodern kommer att klara av en graviditet medans den tredje är de nästan säker på.
  • Zanda
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-01-11 21:03:20 följande:
    Vet inte hur vanligt det är men känner tre. Och två av dem kan inte läkarna garantera att livmodern kommer att klara av en graviditet medans den tredje är de nästan säker på.
    Så det är kört med fler barn för dem???
  • Sabbi
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-01-11 20:58:47 följande:

Det som ska kommas ihåg att det sent på 90-talet det först togs med i journalerna då det innan räknades tillhöra en normal förlossning. Uppföljningen idag är ju mycket bättre.

Ja ok det kanske det är, men som sagt känner fortfarande flera som känner där de blivit sydda och fortfarande är ömma där de sytt. Så hellre sy på magen än i underlivet.
  • Majsan242
    lima76 skrev 2012-01-11 20:56:28 följande:
    tänkte tipsa om att man kan smörja med förberedelseolja från vecka 32 och fram till förlossningen. jag gjorde det med min tvåa och sprack inget alls.. weleda har en olja som man kan köpa i hälsokostbutik eller apoteket..

sen håller jag på att läsa om en ny teknik som heter hypnobirthing (typ som ett alternativ till profylaxutbildning) och det är tydligen rätt ovanligt att man spricker när man föder med den här tekniken. nu har jag inte provat än, håller som sagt på att försöka ta reda på lite mer själv, bara.. men kan ju vara värt att kolla in om du är jätterädd för att spricka..
    Min BM sa att jag kunde börja med perinealmassage redan nu fast jag är bara i v28. Ska definitivt kolla upp hypnobirthing, tack för tipset!
Svar på tråden Bristningar/spricka