• Romanoemma

Bristningar/spricka

Nån mer som är/ varit rädd för detta? Inget annat när det gäller förlossningen rör mig i ryggen men jag överväger tom att kräva ett kejsarsnitt istället då jag är livrädd för att spricka..

Hur gjorde ni för att komma över eran rädsla?
    Min barnmorska  ler mest och förklarar att det är nått alla är "lite skraja för" men jag är inte lite skraj, jag är livrädd!

• Svar på tråden Bristningar/spricka
  • emjh

Jag fick en buksnittsoperation under graviditeten och sprack litegrann under förlossningen.
    Av dessa två var operationen hundra gånger värre, allt gjorde ont efteråt. Sprack bara lite eftersom BM höll emot och det läkte fort (jag var också rädd för att spricka). Två små stygn blev det och allt har läkt superfint.

• Dohgon

Jag kan inte säga så mycket om att spricka egentligen, mig klippte de. Men det kan faktiskt vara ett alternativ också för att minska risken att det spricker all världens väg för att säga det så.

Jag väntade tvillingar och här hade de som rutin att alltid klippa lite då just ifall det skulle vara problem att få  ut tvåan och att minska riskerna att spricka om de behövde "in" och hjälpa till.
    Och jag kan säga att jag kände inte av alls att de klippte, var fullt upptagen av att sköta mitt för att säga det så och hade liksom inte riktigt tid att tänka på det.
    Men kan även vara ett tips att prata med BM innan förlossning, då den BM på förlossning som kommer medverka, dvs om ni hinner och det inte blir bråttom när ni kommer in, men höra vad de kommer göra om du skulle spricka, vad de gör för att förhindra det och att de liksom guidar dig igenom varje litet steg de tar. De gjorde de för mig och det hjälpte mig för rädslan,

• Sabbi

Hmm just att sy och så i underlivet ökar ju riskerna rejält för at få bestående men i framtiden i underlivet. Hellre lite känselbortfall på magen efter kejsarsnittet än känselbortfall, samlagssmärta osv i underlivet.

• k girl
    Sabbi skrev 2012-01-11 19:26:55 följande:
    Hmm just att sy och så i underlivet ökar ju riskerna rejält för at få bestående men i framtiden i underlivet. Hellre lite känselbortfall på magen efter kejsarsnittet än känselbortfall, samlagssmärta osv i underlivet.

Vad menar du med "rejält"? Att behöva sys så mycket och drabbas av sådana komplikationer är ovanligt, om än det är vanligt att behöva sys några stygn. Ibland känns det som om folk tror att bristning är detsamma som en total eller partiell ruptur grad 3 eller 4 och inte några stygn lite varstans i muttan.
  • Sabbi
    k girl skrev 2012-01-11 19:39:15 följande:

Vad menar du med "rejält"? Att behöva sys så mycket och drabbas av sådana komplikationer är ovanligt, om än det är vanligt att behöva sys några stygn. Ibland känns det som om folk tror att bristning är detsamma som en total eller partiell ruptur grad 3 eller 4 och inte några stygn lite varstans i muttan.

Ja alltså så fort man måste sy så kan man ju bli felsydd, vilket är ganska vanligt, vilket ger samlagssmärta (i vissa fall bestående).
  • Mary Jo
    Fem Björkhuggare skrev 2012-01-11 19:12:31 följande:
    Med bada barnen sprack jag en hel del och fick bristningar inne i och syddes med en herrans massa stygn. Men grejen är att man inte märker att man spricker för det gör ju redan sa in i h****te ont av värkar etc. Och när väl förlossningen var över och man hade lappat ihop mig märkte jag inte särskilt mycket alls av det där. Jag kunde sitta nagorlunda bra med en gang och tyckte  inte alls att det var sa farligt.

Till skillnad fran de stackars mammorna med kjejsarsnitt som inte kan ga, bära, sitta eller skratta pa flera veckor... Nej tack! Da tar jag hellre nagra stygn i underlivet som man inte märker sa mycket av.
    Fast jo,jag kände hur jag sprack. Och hur mycket jag sprack. Jag såg blodet spruta ut från den jättedjupa bristningen och det var fruktansvärt.

Sen är ju det där med kejsarsnitt väldigt individuellt också. Känner flera som gjort kejsarsnitt som varit uppe på benen efter några timmar,kunnat bära sitt barn,sitta och skratta på en gång.
    jag kunde inte sitta,skratta,bajsa,kissa på flera veckor. Så det är nog olika för alla.  
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Majsan242
    SommarDahlia skrev 2012-01-11 18:40:28 följande:

Nu finns det dessutom nåt speciellt grepp som BM kan ta runt öppningen när huvudet kommer som hjälper huden att hålla ihop. Vet dock inte vad det heter.

Perinealskydd eller Ritgens handgrepp. Glad
  • Dohgon
    Sabbi skrev 2012-01-11 19:47:48 följande:
    Ja alltså så fort man måste sy så kan man ju bli felsydd, vilket är ganska vanligt, vilket ger samlagssmärta (i vissa fall bestående).
    men syr de fel så ser de det på efterkontrollen att det inte läkt rätt för att säga det så. Då klipper de upp och syr om. Ont ja visst, men det onda försvinner oftast då.
    allt som oftast så klarar man undvika sådana saker och om det händer så brukar de oftas kunna åtgärda det på bästa möjliga sätt.
  • Sabbi
    Dohgon skrev 2012-01-11 20:06:36 följande:
    men syr de fel så ser de det på efterkontrollen att det inte läkt rätt för att säga det så. Då klipper de upp och syr om. Ont ja visst, men det onda försvinner oftast då.
    allt som oftast så klarar man undvika sådana saker och om det händer så brukar de oftas kunna åtgärda det på bästa möjliga sätt.

Nej det är inte alls säkert att de ser det på efterkontrollen och det är inte alls säkert att det går att åtgärda. Tyvärr får en del bestående men av att ha blivit felsydda. Det är faktiskt relativt vanligt också.
  • Snart 3 barnsmamma
    Sabbi skrev 2012-01-11 20:08:34 följande:

Nej det är inte alls säkert att de ser det på efterkontrollen och det är inte alls säkert att det går att åtgärda. Tyvärr får en del bestående men av att ha blivit felsydda. Det är faktiskt relativt vanligt också.

Nu för tiden är det ju mer ovanligt. Har sytts båda gångerna och ingen samlagssmärta. Ingen av mina kompisar heller som blivit sydda.

Jag jmf med kompisen som snittats. Just att gå runt att ha så ont så länge, inte kunna bära bla. Plus att hon vill ha en tredje men iom att hon fått ärr från snittet på livmodern kan inte läkarna garantera hennes eller barnets liv om hon skaffar en till. 
Svar på tråden Bristningar/spricka