• Mary Jo

Bristningar/spricka

Fem Björkhuggare skrev 2012-01-11 19:12:31 följande:
    Med bada barnen sprack jag en hel del och fick bristningar inne i och syddes med en herrans massa stygn. Men grejen är att man inte märker att man spricker för det gör ju redan sa in i h****te ont av värkar etc. Och när väl förlossningen var över och man hade lappat ihop mig märkte jag inte särskilt mycket alls av det där. Jag kunde sitta nagorlunda bra med en gang och tyckte  inte alls att det var sa farligt.

Till skillnad fran de stackars mammorna med kjejsarsnitt som inte kan ga, bära, sitta eller skratta pa flera veckor... Nej tack! Da tar jag hellre nagra stygn i underlivet som man inte märker sa mycket av.
    Fast jo,jag kände hur jag sprack. Och hur mycket jag sprack. Jag såg blodet spruta ut från den jättedjupa bristningen och det var fruktansvärt.

Sen är ju det där med kejsarsnitt väldigt individuellt också. Känner flera som gjort kejsarsnitt som varit uppe på benen efter några timmar,kunnat bära sitt barn,sitta och skratta på en gång.
    jag kunde inte sitta,skratta,bajsa,kissa på flera veckor. Så det är nog olika för alla.  
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Mary Jo
    k girl skrev 2012-01-11 21:14:04 följande:
    Fast nej.
    Att ha perinealsmärtor efter att ha spruckit och blivit sydd är vanligt, men övergående, för majoriteten är samlagssmärtorna och perinealsmärtorna övergångna efter ett år, och en faktor som spelar roll för durationen av smärtorna är faktiskt amning (längre amningsperiod = längre besvär). Det är endast ett litet antal kvinnor och då framför allt kvinnor som fått bristningar av grad 3 och grad 4 som får bestående perinealsmärtor/samlagssmärtor. I de undersökningar jag har kikat på har hälften av de förlösta kvinnorna smärtor i perinealområdet åtta veckor efter förlossningen. Sex månader efter förlossningen fanns ingen statistisk skillnad mellan vaginalförlösta och kejsarsnittförlösta kvinnor vad gäller samlagssmärtor. Dina kompisar måste ha haft en jävla otur, rent ut sagt.

Om man får sår, av vilken orsak som helst, får man räkna med tid att läka. En genitalpiercing kan ta, beroende på var den sitter, från fyra veckor upp till tre-fyra månader att läka och det är ett litet ingrepp, ett litet sår att läka. Men när kvinnor föder då ska muffen vara redo för samlag en vecka efter förlossningen?
    Du skriver så bra som vanligt.  
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
Svar på tråden Bristningar/spricka