• Majsan242

Bristningar/spricka

Jag väntar första barnet o är också rädd för detta. Jag läste den här: 

(Kopiera hela länken o klistra in den i ett nytt fönster)
    https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:FIAKf0HrwqQJ:portal.omv.lu.se/publicfiles/samarbetsorgan/nordejordemodern/studentrapporter/MariaochCathrine.pdf+perinealskydd&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgWsUp1sQJjMINZ_-6vOm_W7ANQlQIl3t0A0kEqIygMALGXTPBEq3-jd_NesWqyQ5m8Xa7xCqFa6jFRN1on1123mPuFrNhS7M-US3bR-s3pPN3Y2yFNK771WrAamsMCp9eu-IrX&sig=AHIEtbS5hohg0V6MIPAR3uGAlmKnlIgCoA&pli=1 

Speciellt avdelningen bakgrund/riskfaktorer - det lugnade mig jättemycket!
    Är bara i v 28 men har redan börjat med perinealmassage (finns en speciell olja från Weleda som jag tror heter "mellangårdsolja"). Sen att BM ger perinealskydd under förlossningen ska vara det främsta i mitt förlossningsbrev.

Det finns ju ett uppdrag granskning: 
    http://svtplay.se/v/2624249/uppdrag_granskning/del_14_av_16_spricka_hela_vagen det var också lugnande att se. Ju mer jag läser på om hur jag kan skydda mig desto bättre!

Ytterligare en sak jag gjorde var att söka bland förlossningsberättelserna här på FL på "sfinkterruptur" och läsa de berättelserna.

Hoppas detta kan lugna dig lika bra som mig!

- majsan  

• Majsan242
    SommarDahlia skrev 2012-01-11 18:40:28 följande:

Nu finns det dessutom nåt speciellt grepp som BM kan ta runt öppningen när huvudet kommer som hjälper huden att hålla ihop. Vet dock inte vad det heter.

Perinealskydd eller Ritgens handgrepp. Glad
  • Majsan242
    lima76 skrev 2012-01-11 20:56:28 följande:
    tänkte tipsa om att man kan smörja med förberedelseolja från vecka 32 och fram till förlossningen. jag gjorde det med min tvåa och sprack inget alls.. weleda har en olja som man kan köpa i hälsokostbutik eller apoteket..

sen håller jag på att läsa om en ny teknik som heter hypnobirthing (typ som ett alternativ till profylaxutbildning) och det är tydligen rätt ovanligt att man spricker när man föder med den här tekniken. nu har jag inte provat än, håller som sagt på att försöka ta reda på lite mer själv, bara.. men kan ju vara värt att kolla in om du är jätterädd för att spricka..
    Min BM sa att jag kunde börja med perinealmassage redan nu fast jag är bara i v28. Ska definitivt kolla upp hypnobirthing, tack för tipset!
Svar på tråden Bristningar/spricka