• Sjömamma

Bristningar/spricka

Eftersom jag själv drabbades av en sfinkterruptur grad 3 för ett år sen har jag gått igenom mycket information och studier om detta. Uppenbart är att det förekommer mycket fördomar om detta att få skador i underlivet vid förlossningen.

Min BM på MVC gav information om att man skulle smörja in sig med olja och massera mellangården innnan så skulle man klara sig fint. Det finns inte några som helst belägg för att detta på något sätt skulle skydda underlivet under förlossningen.

Det finns flera olika faktorer som kan öka risken för allvarliga bristningar; förstföderska, stort barn, instrumentell förlossning, utdrivningsskede >30 min, dålig uppsikt över perineum, avsaknad av perinealskydd. Dessa är de som förekommer i flest studier.

Att hävda att alla barnmorskor i hela Sverige alltid gör allt för att förhindra skador kan inte stämma. Detta bevisas av att de förlossningskliniker som uppmärksammat detta och vidtagit aktiva åtgärder för att förhindra bristningar snabbt har halverat antalet allvarliga bristningar. Ett exempel är Jönköping.

En sanning är att förlossningsvården inte vill erkänna sin delaktighet i detta utan på många håll väljer att stoppa huvudet i sanden istället för att ta tag i problemet. Detta trots att ämnet debatterats och uppmärksammats i många år. Men det är väl kanske så det blir när det är någon annan som får leva med konsekvenserna.

• Sjömamma
    MissSandra skrev 2012-03-10 06:53:34 följande:
    Alla spricker lite, sen hör man riktiga skräckhistorier men dem tar bag med en nypa salt. Rekommenderar föda utan rädsla av S. Heli. Tar upp detta och är en kanonbra bok även om man inte är rädd inför förlossningen. Ger bra tips och beskriver vad som sker.
    Det du kallar "skräckhistorier" är tyvärr ganska vanligt. Det finns undersökningar där man använt sig av ultraljud för att undersöka sfinktermuskeln på vaginalförlösta kvinnor. Så många som 25% visade sig ha fått skador där, alltså inte 3-4% som är den officiella statistiken idag.

Att läsa på innan och vara mentalt förberedd inför förlossningen är alltid bra. Men andning och avslappning hjälper inte långt när förlossningspersonalen inte gör vad de ska för att förhindra skador i underlivet på födande kvinnor. 
  • Sjömamma
    MissSandra skrev 2012-03-10 09:48:06 följande:
    Fast samtidigt så är det lätt att öka på historier för att få sympati. Och om alla skulle vara mer förberedda så skulle dessa skador minska. Och visst kan en del personal/avd öka sin kunskap. Men såklart man spricker, gäller ju att man förstår anatomin för att förstå vad man ska göra! Sen att vissa spricker mycket ja det är så men finns ju fler anledningar än att barnmorskor inte gör sitt jobb/brister i kunskap.
    Vilken cynisk inställning du har till andra kvinnor och vad de har råkat ut för, vad tråkigt. Situationen skulle bli bättre för alla kvinnor om de som har haft tur skulle sluta misstro och anklaga de kvinnor som råkat illa ut.
Svar på tråden Bristningar/spricka