Inlägg från: Bus Norpan |Visa alla inlägg
  • Bus Norpan

Vi som väntar smått i September 2012

Superbia skrev 2012-04-26 15:14:05 följande:
    En känslig fråga som det brukar kunna bli diskussioner kring: Hur har ni tänkt att göra med amningen?

Jag tänker amma så länge jag får av läkarna. Sist blev det bara 4 månader, eftersom jag var tvungen att börja med min medicin igen. Men då hade jag 1 månads förbrukning till i frysen när jag slutade. =) Det fick hon på flaska.
    Cathlin <3 Johannes <3 Charles <3 Scott <3 Linnéa
  • Bus Norpan
    TheFamily skrev 2012-04-26 17:03:01 följande:
    Jag tycker det viktigaste oavsett om man väljer amning eller flaska är att man verkligen inte ska lyssna på ANDRAs åsikter om DITT val! DU vet vad som är bäst för dig och ditt barn.
    Helt rätt! Jag har gjort alla varianter av olika skäl.
    Äldsta tösen ammade jag till 10 månader ålder.
    Pojken 2 månader innan jag gav upp för han tyckte bättre om flaskan (jag pluggade heltid så han fick flaska av sin far på dagarna)
    Och så Linnéa som jag ammade i 4 månader och sen fick bröst mjölk samt ersättning för en smidig övergång. Eftersom jag inte fick amma pga min medicin som jag behövde börja med efter uppehållet för att kunna få amma. Så om allt går bra blir det samma denna gång.
    Hade problemet med stora bröstvårtor och bebis med liten mun + att hon blev sondmatad. Det tog henne 1-2 veckor innan hon kunde ta mitt bröst.
    Jag hoppas att alla tar det som passar dom bäst. För det viktigaste är ju att barnet får närig och där är det ju lika vilket man än väljer. Sen är det viktigt att inte tvinga sig till att amma för ingen mår bra av att ett barn skriker av hunger och en mamma som gråter.

Ett tips är att om man nu vill och det blir jobbigt. Ge barnet lite ersättning eller bröstmjölk med en amnings vänlig sugnapp och för sök senare igen. Ett lugnare barn har lättare att ta bröstet. 

Lycka till!! 
  • Bus Norpan
    NeLe skrev 2012-04-27 13:00:37 följande:
    bröstmjölk ska man inte spara så länge så jag tror inte den är kvar Hade dock varit en bra tanke haha

Har för mig att det är 4 eller 6 månader man kan spara bröstmjölk. När jag slutade hade vi mer än en månads förbrukning i frysen som vi varvade med ersättning. Med ersättnings strulet så kokade vi vatten och hade i en termos så slapp man gå ner mitt i natten.
    Cathlin
  • Bus Norpan
    eiramis skrev 2012-04-27 22:02:54 följande:
    Jag är i v18+3 och känner inga sparkar än men de på ultraljudet sa att det beror på att jag har moderkakan i framvägg så de trodde att det nog skulle dröja några veckor till innan jag känner. Jag känner dock ibland små rörelser därinne, men det känns mest som att något kittlar till lite.
    Låter som för mig fast jag vet inte vart min moderkaka sitter.
  • Bus Norpan

Idag var vi och provkörde en sådan bil vi ska köpa. 
    En S-Max... Vi är sålda, barnen med och det ska bli skönt med 3 säten som har isofix. 

• Bus Norpan

Jag köper inget än även om jag är sugen. Jag väntar iallafall till v.26. Då chanserna för att bebis överlever är större. 
    Just nu längtar jag om fan till UL har en riktig nojja idag Obestämd kast att det ska förstöra min lååång helg.

• Bus Norpan
    IdaVasterflo skrev 2012-04-29 18:08:11 följande:
    Har bara ett inlägg i "bloggen".  livochindra.bloggplatsen.se/     Fritt fram att ta del av! 
    Känner så starkt för er. Jag har alltid varit "glad" åt att vi miste pojkarna medan dom var i magen.
    Den smärtan att få leva med ovissheten och hoppet för livet. Där på allt på en gång vi fick ju vårt vid två tillfällen.
    Kramar Jenny 
  • Bus Norpan
    läängtan skrev 2012-04-30 10:39:04 följande:
    RUL på onsdag, går in i vecka 19+0 då. håller på o gå sönder av oro!!!! har fortfarande inte känt några starka rörelser och känner mig knappt gravid alls. tur att man ser på bilder att magen växt en hel del annars hade jag tvivlat på att det verkligen var någon där inne :)
    Har mitt oxå på onsdag. En evighet dit. Kommer att vara där halva dagen nästan eftersom jag ska på spec.mvc med. Känner igen det andra med tur att magen växer XD fast man känner sig för det mesta bara fet.
  • Bus Norpan
    IdaVasterflo skrev 2012-04-30 13:38:18 följande:
    Oh, fick glada nyheter idag! Idag damp det ner ett brev i postlådan från vårat el-bolag, med ersättning för att vi var utan elektricitet i några dagar i vintras. 5000 kr, som vi inte hade räknat med. Hej Barnvagn!!  
    Grattis!! Va kul!!
    Plötsligt så händer det. ;) 
  • Bus Norpan
    läängtan skrev 2012-04-30 11:57:55 följande:
    Visst känns de som en evighet! o ju närmre man kommer desto långsammare går tiden :P vad ska du göra på spec. mödravården?
    ska hålla tummarna för oss att allt ser bra ut! 
    Först ska jag på flödes mätning och där efter RUL och tillsist läkarbesök för att göra en planering av  resterande del av graviditeten. Eftersom dom klassar mig som högrisk så ska jag gå parallellt där. Föra gången gick jag bara där. Tyvärr har min gamla läkare slutat och jobbar nu i Danmark. Allt jag vet just nu är att jag ska på ett till flöde v.24. Så det ska bli skönt att få en BM tilldelad där med.

Jag håller tummarna med för oss alla Solig 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012