TheFamily skrev 2012-04-26 17:03:01 följande:
Jag tycker det viktigaste oavsett om man väljer amning eller flaska är att man verkligen inte ska lyssna på ANDRAs åsikter om DITT val! DU vet vad som är bäst för dig och ditt barn.
Helt rätt! Jag har gjort alla varianter av olika skäl.
Äldsta tösen ammade jag till 10 månader ålder.
Pojken 2 månader innan jag gav upp för han tyckte bättre om flaskan (jag pluggade heltid så han fick flaska av sin far på dagarna)
Och så Linnéa som jag ammade i 4 månader och sen fick bröst mjölk samt ersättning för en smidig övergång. Eftersom jag inte fick amma pga min medicin som jag behövde börja med efter uppehållet för att kunna få amma. Så om allt går bra blir det samma denna gång.
Hade problemet med stora bröstvårtor och bebis med liten mun + att hon blev sondmatad. Det tog henne 1-2 veckor innan hon kunde ta mitt bröst.
Jag hoppas att alla tar det som passar dom bäst. För det viktigaste är ju att barnet får närig och där är det ju lika vilket man än väljer. Sen är det viktigt att inte tvinga sig till att amma för ingen mår bra av att ett barn skriker av hunger och en mamma som gråter.
Ett tips är att om man nu vill och det blir jobbigt. Ge barnet lite ersättning eller bröstmjölk med en amnings vänlig sugnapp och för sök senare igen. Ett lugnare barn har lättare att ta bröstet.
Lycka till!!