• LöjligaFamiljen

Vi som väntar smått i September 2012

Hittar ingen BF tråd för september så jag startar en. Säg gärna till om det redan finns en..

Själv så plussade jag på Julafton! Vilken julklapp Och har BF 6 September   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-26 08:32
    Länk till BF - Listan :)

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62664695.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 17:39
    www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62688695.html

Bildtråden :)

• Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012
  • LillaBabyK

Mina test ser ut såhär så dom är inte så starka alls! Det tar nog sin lilla tid :)

• litenplutt

Jag + igår och vet att lillen blev till på julafton=P

Jag har fått olika datum på olika kalendrar men går efter bebis appen på mob och där är BF 17 Sep.
    Efter 2 missfall hoppas vi på 3e gången gillt!   

• AngelinFear

Nu har jag fixat folsyra iaf som ska börjas med idag :), sedan tänkte jag hämta ut baby to be-box, men dom hade redan fått slut på den innan november förra året... De var lite tråkigt :(

litenplutt skrev 2012-01-09 10:56:11 följande:

Jag har fått olika datum på olika kalendrar men går efter bebis appen på mob och där är BF 17 Sep.
    Grattis, hoppas på att de går vägen denna gången! {#emotions_dlg.flower}
  • Choccolat
    litenplutt skrev 2012-01-09 10:56:11 följande:

Åh så roligt! Välkommen hit!!! Denna gång ska det gå vägen! =)
  • litenplutt

AngelinFear skrev 2012-01-09 11:04:44 följande:
    Nu har jag fixat folsyra iaf som ska börjas med idag :), sedan tänkte jag hämta ut baby to be-box, men dom hade redan fått slut på den innan november förra året... De var lite tråkigt :(Grattis, hoppas på att de går vägen denna gången! {#emotions_dlg.flower}

Choccolat skrev 2012-01-09 11:05:22 följande:

Åh så roligt! Välkommen hit!!! Denna gång ska det gå vägen! =)
    Tack tjejer!!!

Grattis till er med {#emotions_dlg.flower}

NÅGON här inne som är en Uppsala bo??      
  • kavajen

Var hos en privatgyn idag för att göra ett vul (fick tiden precis när jag varit hos bm förra veckan och ville inte tacka nej då) Han sa att vi förmodligen inte skulle se hjärtat men vi skulle se hinnesäcken och se att den satt rätt. Så rullar han runt grejen och säger "jag ser ett fint tickande hjärta" så jävla härligt!! :D jag kunde inte riktigt se det för det var så litet än, men han såg det och det är huvudsaken :) är så himla lycklig nu! Det känns så mycket verkligare nu när jag sett fostret (embryon) och hjärtat :) min lyckodag

BF 4 september 2012 <3
  • Eddies
    kavajen skrev 2012-01-09 11:24:09 följande:
    Var hos en privatgyn idag för att göra ett vul (fick tiden precis när jag varit hos bm förra veckan och ville inte tacka nej då) Han sa att vi förmodligen inte skulle se hjärtat men vi skulle se hinnesäcken och se att den satt rätt. Så rullar han runt grejen och säger "jag ser ett fint tickande hjärta" så jävla härligt!! :D jag kunde inte riktigt se det för det var så litet än, men han såg det och det är huvudsaken :) är så himla lycklig nu! Det känns så mycket verkligare nu när jag sett fostret (embryon) och hjärtat :) min lyckodag
    ååå vad kul !!! jag vill ju verkligen också gå på ett lite tidigare vul och få se, men min sambo är så motstridig :P och jag vill ju inte göra det i hemlighet heller...

Jag mår illa idag... har mått som en princessa hela veckan jag varit ledig och just idag när jag ska jobba !! då ska jag må illa !! Hoppas jag kan vara trevlig på jobbet ändå hehe
  • Eddies

Ni får gärna skratta om ni vill för de här låter himla korkat:

-Men vad är det för vitt som kommer ur mina tuttar? :D:D haha

altså de är väl inte mjölk för de kan ju inte komma ännu ?? De är ju inte rinnande, men de är som om de kommer nå vita små korvar ur porerna i bröstvårtan.. hmm (detaljerat) men kan inte ni också inspektera och se om ni ser ngt på er ? eller förklara vad de är ? hahahhahaha

• Kaksmulan1

edd, så hade jag när jag väntade sonen

Vårtgård

Från Wikipedia
    (Omdirigerad från Montgomerys körtel)
    Hoppa till: navigering, sök

Vårtgård eller areola mammae kallas det område med brun eller rosa pigmentering som omger bröstvårtan.

Vårtgården har glatt muskulatur, vilket innebär att den kan dra ihop sig t.ex. vid kyla, vilket förklaras med att det underlättar amning. Till skillnad från övrig hud har vårtgårdarna inte svettkörtlar. På vårtgården finns Montgomerys körtlar, som kan se ut som milimeterstora upphöjningar vilka gör en del vårtgårdar knottriga. Montgomerys körtlar är en särskild sorts talgkörtlar som bara finns på vårtgårdarna. Vårtgårdens talg förhindrar både uttorkning av vårtgårdarna (som andra talgkörtlar) och fungerar bakteriedödande. [1][2] Körtlarna är av samma slag som de exocyta körtlar som kan finns vid mungipan (Fordycefläckar), ögonlocken (Meibomianska körtlar) eller inre blygdläppar (Tysons körtlar), vilka liksom Montgomerys körtlar kan bli talgfyllda och därmed utstående med ett gulvitt innehåll som kan synas under en tunn hinna av hud. Vid bl.a. graviditet blir Montgomerys körtlar större till följd av höjda värden av östrogen, och de skiljer sig därmed kraftigt från andra talgkörtlar som reagerar på testosteron. Körtlarna kan inflammeras, och verkar då röda och lätt ömmande, men avviker i utseendet från inflammerade talgkörtlar eftersom de senare inte är upphöjda. Det är oklart om män har Montgomerys körtlar.[3]

Storleken på vårtgårdarna beror delvis på bröstens tyngd. Mäns vårtgårdar är omkring 2,5 cm i diameter, medan storleksvariationen på kvinnors vårtgårdar är mycket stor. Färgen på vårtgårdarna beror på kroppens pigmentering i övrigt. Ett tidigt graviditetstecken är att vårtgårdarna blir mörkare.

Vårtgårdarna kan bli såriga av amning och av friktion från t.ex. strävt tyg.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012