• moii

har någon en uppfattning om Trille Viper (babytrold)?

är snart halvvägs i graviditeten och har börjat fundera lite över vilka prylar som ska infrskaffas vad det lider.

Jag har varit på lekia och kikat lite på vagnar och fastnat lite för Vipern från babytrold men hittar inga tester eller något om den. det enda jag hittar är att den är godkänd enligt skandinavisk standard, men vet någon nåt mer?

• Svar på tråden har någon en uppfattning om Trille Viper (babytrold)?
  • tumlaren

Vi provkörde trille igår, och har ett par frågor efter det - mjukliften man kan köpa till går bara att ha de första tre månaderna, är det för lite eller hur mycket har ni andra använt den? Känns osmidigt att lyfta ut hela liggdelen varje gång jag ska in i hissen eller liknande, eller kanske bäst att köra mjuklift först och sedan stoppa bebisen i sele? Känns lite segt att betala 800-900 för en grej man bara ska använda i tre månader samtidigt som bebisen är så liten då, skönt att inte behöva slita upp den varje gång.

• Marlin16

Jag vet inte om jag skulle föredra mjuklift faktiskt. Jag tolkar det som att du lämnar barnvagnen "nere" och inte vill ha den upp till lgh!?.. Jag tycker att hårdliften är bra att bära i, men har inte sett mjukliften. Men personligen skulle jag nog burit i hårdlift/liggdelen och när barnet blir större så lämnar jag även hårdliften där nere o tar bara barnet i hissen.
    Då slipper du köpa mjuklift och du kan ju ångra dig senare!

• Hute

Hur är sittdelen? Inte ergonomisk?
    Utan man fäller ryggstödet så att barnet kan ligga plant utan benen i vädret?
    Tycker det är svårt att se på bilderna, men tolkar dom som att sitsen inte är ergonomisk iaf. 

• Marlin16

Sittdelen är inte ergonomisk vilket jag föredrar.
    Nu är lilla tjejen 10 veckor och jag har nästan helt gått över till sittdelen. Då kan hon sitta upp lite när hon är vaken, eller ligga helt platt. Det finns nog 5 lägen på ryggstödet- jättebra!

• Hute
    Marlin16 skrev 2012-06-12 20:52:38 följande:
    Sittdelen är inte ergonomisk vilket jag föredrar.
    Nu är lilla tjejen 10 veckor och jag har nästan helt gått över till sittdelen. Då kan hon sitta upp lite när hon är vaken, eller ligga helt platt. Det finns nog 5 lägen på ryggstödet- jättebra!
    Åhh vad bra!! Har av ngn anledning snöat in på ergonomisk, hade det till första barnet...men när hen var 1½ så köpte vi dagisvagn, en gammal härlig Brio och dom har ju plant och fint liggläge. Vilket jag då kom på att det var ju det jag hade behövt till första barnet som bara ville sova på sidan, eller mage...vilket inte gick i ergonomisk.
    Nä nu vill jag bli gravid så jag kan åka ut och klämma på vagnar =) 
  • johannni
    mrsbarry skrev 2012-06-11 11:32:22 följande:
    finns inte på min heller som jag köpte för ca en månad sen som va helt ny från fabriken, alltså det är något som de hade på vagnarna kanske från 2011 eller ngt, fanns inte på min iaf.. men barnvagnsaffären va sn'älla och la med ett myggnät, för man förväntar ju sig att det ska finnas där.. så kanske kontakta dom ?
    Ja vi åkte dit och fick byta ut "överdraget" .. dom sa att dom inte heller visste att trille skulle ändra på något på dom nya vagnarna. Så framöver kommer det inte finnas nå myggnät :) Men dom var snälla ocg gav oss det gamla överdraget med inbyggt myggnät :)
  • johannni
    Marlin16 skrev 2012-06-11 22:30:22 följande:
    Johanni, vad menar du med att den hoppar ur?
    När man ska fälla ihop vagnen så "hoppar den ur" hakarna där chassit böjs liksom.. Och jag trodde att man skulle behöva trycka på knappen på handtaget OCH vrida på grejen på handtaget för att det skulle gå. Men våran hoppar ur bara av att man trycker in knappen .. vi åkte ner till affären och frågade och vi skulle komma tillbaka me dden. Han trodde att det kunde vara nå fel på chassit. Så vi får se :) 
  • Hippopotame1

Hej!
    Åh vad bra att jag hittade denna tråd!
    Jag är på jakt efter en ny vagn till sonen som är 15 månader. Har letat och letat och man blir ju galen på alla dessa vagnar! Har spanat lite på Vipern, men man vill ju inte köpa grisen i säcken!

Vi hade en Emmaljunga Nitro city först, men när sonen blev ett år hade jag hunnit ledsna på den, tung och stor. Så jag sålde den och köpte en Britax B-smart. Men vilket felköp! Jag hatar den. Så nu vill jag ha en annan Skrattande
    Spanade på en Teutonia typ cosmo, fun eller BeYou, för jag gillar verkligen Teutonias sittdel. Men priset...

Så fick jag syn på Vipern och gillar ffa däcken. Swivelhjul blir ju lätt så sladdriga så fort det blir lite grus, men dessa känns gedigna. Stämmer min uppfattning här? 
    Sedan undrar jag om sittdelen är rejäl och sittvänlig? I Britaxen sitter sonen riktigt illa, den är hård och han glider ner till halvsittande efter 5 minuter Rynkar på näsan 
    Så, om jag uppfattar era åsikter i tråden rätt, så är Viper en bra vagn? 

• Marlin16

Jag tycker att däcken är jättebra, men om jag kör uppför trappor på den vagnvänliga delen kommer jag inte upp om jag Inge låst framhjulen, fråga inte varför. Hehe.. Men det är säkert så på såna vagnar.
    I övrigt är den bra, hade dock inte skadat med stötdämpare/fjädring på framhjulen men om man kör på bra underlag är det ju lugnt. Plus att det knappt finns nån som har det. Bugaboo vet jag folk som inte är nöjda med fjädringen och den kanske var den enda men fjädring..?

Sittdelen har jag inte riktigt koll på. Min tjej är bara knappt 3 mån, och hon har fått åka i den ett par ggr med kudde under rumpan och lite stöttning..
    Jag har svårt att jämföra storleken jämfört med andra... Jag tror att den är bra..
    Det är ju fem lägen på ryggstödets lutning och den är ju stoppad nylon som jag tror ska vara mjukt nog..

• tumlaren

Frågar igen, nästan samma fråga - ni som har Trille och har använt mjuklift, stämmer det verkligen att den bara går att använda i 3 månader? känns lite dyrt för kort tid, å andra sidan känns det meckigt att bära upp hela liggdelen varje gång man använt vagnen. Eller brukar Trille gå in i hissar?

Vi bor i bostadsrätt och har ett barnvagnsrum i källaren, därifrån är det kort trappa upp till hissen. (pytteliten gammaldags hiss). Om barnet somnar i vagnen vore dte ju skönt att inte behöva lyfta upp det och stoppa det i sele eller i famnen, utan att låat det ligga kvar i mjuklift eller liggdel men jag är tveksam till hur smidig och lätt liggdelen är att lyfta, gå med uppför trappa och så. Någon som har några råd angående detta?

Svar på tråden har någon en uppfattning om Trille Viper (babytrold)?