• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Yollis

Lady Namárië, och vad ska man då kalla kvinnans kön för, för att det ska vara "passande"?

Måste det vara passande, är det inte våra uppfattningar som borde ändras istället?
    bara lite funderingar....

• Plupp01

Har inte läst hela tråden, men vi använder oss av "snippa". Tycker att "snopp" och "snippa" är bra ord och kommer att använda dessa för beskrivning av manligt och kvinnligt kön.

• Mrs Boysenberry

Yollis - jag tror Moomin och Lady Namárië var ironiska, så att folk kanske_någon_gång_fattar att slida och vagina inte heller avser hela det kvinnliga könet!!

Och jag är SÅ förvånad och blir riktigt förskräckt när jag hör vad folk använder för hemska ord - vad sjutton är "PippaLa"?! och pom-pom är såna som cheerleaders har! för att inte tala om alla djurnamn, som höna och råtta, varför inte piggsvin när ni ändå håller på??? och ännu värre är det med dom som inte ens har något ord och aldrig pratat med sina barn om det! Det ska ju vara lika naturligt att prata om snippa och snopp som att prata om armen eller näsan! Ni som INTE pratar med era barn om deras kön eller har ett namn på det; jag hävdar starkt att det är på grund av er som det kommer att ta ännu längre tid innan det blir naturligt att prata om och man får bort allt "hysh-hysh och pinsamheter kring det. Alla som har barn borde iallafall kunna tänka lite längre för sina barns skull... Jag kan inte för mitt liv förstå att det är så svårt!

• Mrs Boysenberry

Yollis igen - men nu FINNS det ju ett ord, som är vedertaget och t.o.m står med i Svenska akademiens ordlista (och jag vet med 100% säkerhet att t.ex ordet höna inte finns med som ett namn på det kvinnliga könet!) Det är SNIPPA, så om folks uppfattningar ska ändras är det väl angående det ordet och inte alla gamla felaktiga, djurliknande eller rent fula ord. Och varför ska man sitta och hitta på egna när det numera finns ett kanonbra ord? Vad du och din kille säger bryr jag mig inte om, men så fort det kommer barn med i bilden så bör man tänka om!

• Alexa

inte pom-pom som i cheerleadersgrejer... uttalas samma som tom...
    alltså inte pomm-pomm...

Tycker inte det är det minsta pinsamt å prata om kön... Sen vad man kallar det för har väl inte så stor betydelse.. Eller??
    Okej att snippa har kommit på senare dar, men det känns inte heller rätt tycker jag...

• Yollis

Annagail, jag har aldrig påstått att jag inte gillar eller vet om ordet snippa...

"mus" är ju oxå ett djur-ord som förekommer väldigt ofta...
    min syrra kallar det för "blomma"...

jag har inget problem med att prata om varken snopp kuk dolme mandom penis
    eller pipen snippa vulva mus muffen mutta (skägbiff *ASG*)
    så länge folk förstår vad man menar...

men vist ska man tänka på vad man säger till barn...och det GÖR jag.

• Alvarsson

Tror jag sa "kisse" när jag va liten!!

• Pyris

Här hemma säger vi fjösen till flickornas könsorgan. Pojkarna har snopp.

Snippa är ett ord jag aldrig kommer att använda.

• minihopp

Här hemma använder vi ordet snippa, det funkar ju så bra ihop med snopp :)
    O lite gulligt e det oxå. Våran grabb på snart 4 säger det så himla sött oxå!!!
    Funkar super.... vet inte vad dom använder för namn på dagis, men det får funka!
    *lycka till*

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?