• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Yollis

Annagil, självklart fick du svara! Men jag var mera nyfiken på just hennes svar...

• Mrs Boysenberry

Yollis - men den här tråden handlar ju fortfarande om vad vi ska säga till våra barn!!!! och den avspända inställning du pratar om är ju just anledningen till att det diskuteras, för att det ska vara avspänt och oladdat att prata om det. just med tanke på att en del kallar det framstjärten t.ex, vilket är allt annat än avspänt tycker jag, eftersom det då blir en del av stjärten, vilket det inte är! och en liten flicka som ska förklara var hon har ont ska väl för sjutton inte behöva förklara vilken del av sitt kön hon har ont i? Bara för att du kan tala om för din doktor att det kliar i slidmynningen (t.ex) så kan man omöjligt kräva nåt sånt av ett litet barn. eller hur?

LinaP - ja, snippa!

• Mrs Boysenberry

niiina - jag tycker du ska försöka med snippa igen!

• Yollis

annagil, nej inte barn men vi... jag läste nog inte hennes inlägg ordentligt *ber om ursäkt*
    men om man har ett eget namn hemma så berättar väl barnet för mamma/pappa först...och inte för doktorn?

• niiina

Har läst lite i tråden nu.
    Hade ingen ANING om att snipp avar så vanligt och tom stod med i ordböcker (om jag läste rätt) Jag har inte fått den uppfattningen innan. Tänkte att det bara var ett nytt förslag bland allt annat.
    Borde kanske försöka säga det istället då. Känns bara så konstigt att ändra på ett ord man är "inlärd" att säga- Ungefär som att kalla hunden för katt helt plötsligt Men jag gör allt i min makt för att föröka få ETT bra namn för flickornas kön.

Förstår doktorer och fröknar när man säger snippan föresten? Fröknarna på vårt dagis hade aldrig hört de ordet och har ändå jobbat ca 10-20 år innom förskola.

• LinaP

Annagail: Precis!

Min mamma sa också kissen till oss barn, och det är klart att det sitter fast lite i ryggraden. Men man vänjer sig såklart. Numera säger jag bara snippa! Om sedan andra vuxna tycker det låter roligt kvittar för mig, det är ändå inte så ofta jag pratar om mitt könsorgan med mina vänner. Hade jag pratat om kissen hade de nog tyckt det var lika lustigt...

Vet inte om jag skrivit detta tidigare i tråden men på min lillebrors skola (han är 8 år) gick de igenom olika kroppsdelar. Pojken hade snopp såklart men kan ni gissa vad flickorna hade.... Jo BLYGDLÄPPAR! Flickornas könsorgan förminskas till något utan funktion, något det inte är. Jag blev så ARG!

• Mrs Boysenberry

ja, det får man ju hoppas, men föräldrarna är ju inte med varenda sekund av barnets liv... på dagis och i skolan t.ex är det ju bra om barnet kan göra sig förstått!

• Valkyriia

Vi säger musen här.. varför vet jag inte. men så var det när jag var liten, alla sa det där jag bodde.. så det hänger med..

• niiina

LinaP. Jag menade inte namn på vaxnas kön i mitt inlägg. Jag skulle nog varken säga kiss eller snippa om mig själv

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?