• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Mrs Boysenberry

Alexa - spelar ingen roll hur man uttalar det, tycker jag, det är ett påhittat ord och således knasigt att använda på något som ska vara naturligt precis som alla andra kroppsdelar. inte kallar du handen för skrutten eller så? och snopp heter ju snopp, enligt dig, och det är ju verkligen vedertaget och välkänt, så varför krångla till det med namnet på flickors kön? Och jag tycker det har jättestor betydelse vad man kallar det, och det är ju av den anledningen som RFSU gick ut med ordet "snippa", som nu är vedertaget.

Yollis - okej, men såhär skrev du "vad ska man då kalla kvinnans kön för, för att det ska vara "passande"?" det var det jag svarade på. jag gillar varken "mus" eller "blomma" heller, eftersom det redan är namn på HELT andra saker än könsorgan.
    Och nej, du har säkert inga problem att prata om både kvinnors och mäns kön, varsågod, men jag gissar (och hoppas) att du inte skulle säga att pojkar har en "dolme" till ditt barn, eller?? Skäggbiff kan jag också skämta om med mina kompisar, men här handlar det ju först och främst om vad man ska säga till sina barn! Det var så den här tråden kom till, om jag har tolkat TS rätt... Så vad vuxna människor kallar sitt kön mellan varann är mindre viktigt, men det är inte riktigt det diskussionen handlar om...

• Yollis

Annagail, ahh då vet jag vad du svarade på... men det var ju Lady Namárië jag frågede...

snippa är oxå påhittat, precis som "snopp" eller "balle" som ju är ännu äldre än ordet snopp....om jag inte har helt fel...?

• Yollis

jag blir bara lite små irriterad över att snippa är taget från ordet "snopp", men vist fungerar det...

• LinaP

En sak som jag undrar över när jag läser alla knasiga namn är om man skulle säga så till exempelvis en doktor. "Ja du vet Lisa har haft lite ont i råttan den sista tiden" eller "Min dotter har klåda i sin pom-pom"...

Ser inte folk att det är att nedvärdera sitt eget könsorgan när man inte ens kan använda ett ordentligt ord för det? Det ska ju inte vara något roligt/gulligt/knasigt utan ett helt neutralt ord, som _alla_ kan förstå!

• Yollis

annagil, nej jag skulle aldrig säga "dolme" eller "skäggbiff" till ett barn...men jag tycker att man kan ha en avspänd inställning till köns namn...

• Anne M

Här hemma säger vi snippa.

/Vill du alltid ha sista ordet talar du snart med dig själv
  • Yollis

LinaP, ja det är ju där problemen kommer när man har, som vi, egna ord...
    men om man går till doktorn så vat man väl oftast var det gör ont alltså i slidan, på blygdläpparna, i slidmynningen osv osv....

• niiina

Åh, detta ämne. Det gör mig upprösrd varje gång jag tänker på att vi inte har ett och samma "braiga" namn för flickors kön.
    Jag har själv int ekommit på nåt bra. Gillade snippa första gången jag läste det men jag har aldrig hört nån säga det och när jag pratat med folk om de ordet så har flera skrattat och så har jag prova att säga de till ett par barn som bara sett ut som frågetecken. Det gör det hela så olustigt att förvirra med ännu fler ord. Alla jag frågat verkar ha olika namn för flickornas könsorgan.
    Själv har jag fått lära mig "kissen" som liten och jag märker att det är de ordet som kommer enklast för mig när sonen frågar. Antagligen kommer jag köra det om jag får en dotter. Tyvärr kanske man får säga för det är ett tråkigt ord som igentligen säger att det enda man gör med "den" är att kissa. Sen måste man ju byta namn när man kommer upp i åren liet, för att möjligen byta igen då man blivit vuxen. Trist!
    Killar har ju faktist en "snopp" hela livet och det är lika passande i alla åldrar.

• Mrs Boysenberry

Ja, fast det gör väl inget att jag svarade, bara för att du frågade nån annan? och du har faktiskt fel, om du läser längre bak i tråden så står där att "snippa" inte alls är ett nytt ord, utan jättegammalt och är en synonym till "springa".
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m6233912-12.html

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?