• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Beatrize74
    Ceridwen skrev 2006-03-11 10:09:53 följande:
    Min sambo tycker man kan säga vagina. Han sa att får vi en dotter så tänker han då inte säga "snippa" utan vagina heter det.
    Du kan tala om för honom att man inte kissar med vaginan!
    A day without sunshine is like, you know, night.
  • Nellee

Min mormor sa "Musse Pigg" Varför har jag ingen aning om, låter inte klokt. En tjejkompis som har en dotter säger snäckan. Men varför ska man hitta på andra namn för eftersom det är ok att säga snopp? Det gör ju att det kvinnliga könsorganet-vagina blir ett fult och laddat ord som man inte får säga högt.

• Beatrize74
    Lady Tess skrev 2006-03-11 06:40:45 följande:
    Hej!Har en son och jag har fundreat på detta ordet om vi nån gång skulle få fler barn!
    Det är lika viktigt för våra söner att veta vad flickornas kön heter. När sonen pekar på sin snopp säger jag "Ja, det är din snopp". När han pekar på min snippa säger jag "Mammas snippa"....sååå man behöver inte vänta tills man ev. får en flicka för att börja fundera på hur man i familjen vill benämna flickornas kön.
    A day without sunshine is like, you know, night.
  • ia1977

Min mamma kallar den/det för höna och jag tyckte att det var pinsamt/jobbigt i skolan när jag var liten och man tex. skulle säga vilka djur som levde på en bondgård eftersom jag associerade med ...

Vet inte själv vad jag ska kalla den/det för....

30 dagar kvar och lite att göra...
  • Ceridwen

Beatrize74:

Men visst är vaginan mest hålet? Har själv aldrig använt det ordet. Han säger att det är ALLT där nere.

/Caroline i v.31 + mamma till Emil 2 år!
  • dison

ia1977: förstår hur svårt det blev med hönorna:) Får mig att tänka på någon här på FL vars mamma kallade den för "smulan" och vilket strul det sedan blev när de var bortbjudna och blev bjudna på smulpaj...

• Lady Namárië

"Smulpaj"!

"Vagina" är samma sak som "slida" - "elastisk slemhinnekanal som sträcker sig från vulvan till livmodern och utgör en del av kvinnans könsorgan" (definition från www.susning.nu, noter särskilt orden "en del av kvinnans könsorgan) - och är i mitt tycke lite väl kliniskt att använda till barn. Det är ju inte anatomiskt korrekt, heller. Små barn har sällan behov av att tala om just slidan.

Liten uppfräschning i anatomikunskaperna:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Klitoris#Klarg.C3.B6rande_anatomi

You can't take the sky from me.
  • ia1977

dison;
    Lite svårare än hönorna *asgarv*

30 dagar kvar och lite att göra...
  • Heisan

Utan att ens fundera på vad som är anatomiskt rätt så här hemma kallar vi vårat kön för slida. Inget jag har funderat på utan det har bara blivit så. Kommer inte att ändra på det heller då det är väl inarbetat hos både mig och de stora barnen..

• Moomin

Lady N. Håller med i allt du skriver... Det jag nog varje gång en sådan här diskussion dyker upp förresten

ps. Är det någon mer än jag som kallar sonens könsorgan för kissen eller ollonet? Så säger vi här hemma i alla fall... jag menar, om alla på dagis sen säger snopp och min son inte vet vad det är så SO WHAT ??? Det viktiga är ju att vi får säga ollon i vår familj. OLLON OLLON OLLON

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?