• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • mamyleine

Snippa för mig förknippas med sås-snipa :-s . Går inte alls att säga det för mig. För inte ser jag mitt eller andra flickors könsorgan som en sås-snipa.
    Vet inte än vad det blir för ord.

• sukkubus

hedeskoga - Om det stämmer så är ju ordet dunder.

• Oopsi

Jag,dottern, pappan och alla i min släkt kallar det för mutta.

Alltså, blir förvånad att det finns så många vuxna kvinnor som inte har ett namn på sitt eget könsorgan utan måste komma på ett först när de själva får barn.. Hmm, lustigt...

• Faster M

Vi har alltid sagt kiss och kissen (syftar inte på katt då... ) "Tyvärr" syftar ordet på det som kommer ut från kissen och är alltså inget "eget" ord. Gillar snippa o kommer kanske "gå över" till att använda det. Lite svårt bara att byta ord när man har sagt ett annat sen man var liten...

• sukkubus

Just det "muttan" låter ju bra och det vet ju alla vad det betyder!

• SmashNo3

tjoho. Nä jag menade väl inte "hemastickande" Så sett.. Utan mer,att det borde finnas FLER "fasta"/"bestämda" namn på könet,om nån förstår hur jag menar.

• Zaida

Jag kallar den för "murran" eller "nuppan" det är de ord som mina föräldrar använt. Dock döpte min ena syster sin katt till Murran

• Pussgurk

Jag säger "råttan" eller "skruttan". Skruttan säger min flicka själv om sitt könsorgan.

• Beatrize74
    Det är nu vedertaget att man ska kalla flickans könsorgan för snippa i förskolan.

Jag upprepar mig från en tidigare tråd och från min presentation och även citera en klok tjej här på FL:

ETT LITET DIKTINLÄGG I SNOPP-FRAMSTJÄRT DEBATTEN, SOM FÖRHOPPNINGSVIS ÄR ÖVER OM NÅGRA ÅR

Pojkar har penis, pick och snopp,
    på synonymerna finns det inget stopp.

Ett bra ord till "flickans" vi måste hitta,
    annars blir det bara framstjärt, slida och fitta.

Låt oss nu alla fula öknamn slippa,
    pojkar har snopp, flickor har snippa!

(c) Annimoure Nilsson

Jag har fått låna några ord från den alltid så välformulerade "Lady Namárië"

"Stjärten och rumpan är samma sak. Den sitter baktill på alla människor och det kommer bajs ur den. Att kalla flickors kön för endera namnet är att göra det till ett "icke-kön", något onämnbart. Det är dessutom lika tokigt som att kalla snoppen för näsan eller knäet för armbåge.

Varför kan inte folk förstå hur viktigt det är att flickor (och pojkar) får ett neutralt och allmänt känt ord (som INTE för tankarna till lurviga små djur eller andra idiotiska saker) att använda om flickors kön? Varför skall flickors kön reduceras till att vara en "ingen-snopp" istället för att få vara något eget? VARFÖR skall flickor behöva komma med omständliga förklaringar och råka ut för att inte bli omedelbart förstådda när de behöver prata om sitt kön (och har fått lära sig att det heter stjärten, titteliture, hönsafjaset eller nedernäsan)?

Hur, HUR skall vi kunna uppfostra en generation flickor som har självkänsla nog att se sig själva som något annat än objekt och "icke-män" när vi förnekar dem rätten till en allmängiltig benämning på deras intima kroppsdelar? HUR skall vi kunna uppfostra en generation pojkar som respekterar kvinnor när de redan i barnaåren får lära sig att det är pojkar och män som utgör normen?

Fan, vad ledsen jag blir.

***"

AMEN
    A day without sunshine is like, you know, night.
Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?