• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Mrs Boysenberry

Buffybot - haha, vi hänvisade till samma rapport

Lady Namárië - ingen fara alls, men är det bara jag som faktiskt trodde att "göra nån en björntjänst" var ett positivt uttryck?? Jag har aldrig hört någon använda det i negativa sammanhang, så många fler än jag har nog blivit lurade... Men men, man lär sig nåt nytt varje dag, eller vad heter det?

• Buffybot

Annagli: Ooops! Sorry! Det var inte meningen att stjäla!

• sukkubus

Jag tycker inte om "snippa". Varföt inte få ett eget ord som inte låter som en kvinnlig variant på snopp?
    Synd att "fitta" är så förstört, det är ju egentligen ett toppenord, hm kanske inte på barn förresten.

• Buffybot

Sukkubus: "hm kanske inte på barn förresten."

Nä, precis! Det är det som är hela poängen med snippa tycker jag! Att man inte ska "vuxen-sexualisera" det lilla barnets kön. På samma sätt bör man inte använda kuk om en liten pojkes kön.

Att det är synd att snippa låter som snopp kan jag hålla med om. Att man återigen gör en "kvinnlig variant" (snippa) av det som är norm (snopp). Men jag är beredd att köpa det. Jag tycker att det är så oerhört viktigt att ge flickor ett namn på sitt kön, (som dessutom är så pass vedertaget att det används av fler än inom den egna familjen), att jag i detta fall bortser från det "ofeministiska " i det.

Min feministiska kamp för jag på egen hand. Min dotter ska inte behöva göra det (genom att jag vägrar ge henne ordet snippa)

• Mrs Boysenberry

Först och främst vill jag fråga TS - har du fått svar på din fråga? Alltså, har du bestämt dig för vilket ord du vill använda? *nyfiken*

Buffybot - det var ju bara roligt att vi hittade samma sida

sukkubus - nej, fitta låter ju inte så barnanpassat, men det är väl just PGA att ordet är så förstört? från början lät det kanske annorlunda, innan folk började använda det i fula sammanhang... eller?

Angående att snippa låter som snopp, så tycker jag inte det spelar så stor roll. Det är ju fortfarande ett eget ord, men tanken var väl att folk ska kunna koppla ordet till just flickors könsorgan och för att förenkla det så valde de väl ett ord som är likt "snopp", vilket redan är ett etablerat ord. Och jag tycker, som Buffybot, att det är viktigast av allt att flickor får ett namn på sitt kön, som är precis lika VÄLKÄNT som ordet snopp! För så småningom kommer det ju bli det, det är ju redan på väldigt god väg (hänvisar till RFSU-länken ovan). Och när "snippa" är lika etablerat som "snopp" så tänker nog inte folk ens på HUR det kom till. Det är ju dit vi strävar, eller hur? Men det måste ju börja någonstans och även om ordet lät ovant i mina öron från början så "offrar" jag gärna det för att min dotter i framtiden ska slippa ställa såna här frågor som TS gör i trådstarten.

• SmashNo3

vi kallar det "snäckan". Snippa låter så himla "taget-raktav" snopp,så det är sisådär,tycker Jag. Medans snäcka låter vackert & ser ut som en "snippa"..

• Mrs Boysenberry

Men jag fattar inte varför man ger sitt barns kön ett namn som redan betyder något! Typ "snäckan" eller "musen", det är ju inga EGNA namn på just flickors kön! "SNIPPA" däremot, är ju precis det, oavsett om det är taget från "snopp" eller ej... Jag hänvisar till mitt förra inlägg...

• SmashNo3

fast snippa är ju också huxflux-påkommet.Låter som en SÅS-SNIPA tycker jag. Det är väl egentligen bra om man kommer på egna ord för tjejernas kön? (alltså egna ord,inte som Annagail tidigare sa "musen","snäckan" (men det funkar bra för oss))
    för om FLER hittade på bra namn för fittan,så skulle vi ha fler att välja mellan!

Killar har minst tusen olika namn:Balle,Kuken,Kucken,snoppen,snorren,penis,petter-niklas,pillesnoppen m.m.

Tjejer ,vad har dom..? typ: Vagina,slida,fitta & framstjärt.
    Ok att Snippa är ett NYTT ord i skaran "köns-namn för tjejer" men det behövs betydligt fler,så att man kan välja lite!

• Lady Namárië
    SmashNo3 skrev 2006-02-24 13:09:30 följande:
    Ok att Snippa är ett NYTT ord i skaran "köns-namn för tjejer" men det behövs betydligt fler,så att man kan välja lite!
    Jag tycker nog tvärtom - det stora problemet ligger ju i att det finns så enormt många hemsnickrade benämningar att småflickor inte blir förstådda när de behöver tala om könet. Jag tycker att det sänder ut helt fel signaler till en liten tjej att hon skall behöva förklara vad hon menar för oförstående vuxna när hon kommer och säger att det svider i mjufset, puppefnurran eller vad hon nu fått lära sig hemma. Därför är det viktigt med ett vedertaget ord som alla förstår.
  • Mrs Boysenberry

Håller med Lady Namárië till 100%!!

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?