• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Lady Namárië

Men _varför_ tycker man att det är positivt att ens barn har ett "annorlunda" ord för sitt kön? Skulle det vara lika positivt om hon hade ett "annorlunda" ord för sitt huvud?

Visst kan barnen göra sig förstådda genom att komma med utförligare förklaringar - men varför skall de behöva det? Varför skall en liten flicka behöva känna att hennes kön är något så konstigt och onämnbart att det inte ens förtjänar ett riktigt namn, och att folk inte automatiskt förstår vad det är hom pratar om?

• Mamazita

"Snippa" säger mina barn, ett bra ord tycker jag...

• Tumbling down

Snippa tycker jag är ett bra ord det kommer jag att använda.

• anja1661

snippa e det ordet som man försöker få in på föskolorna...det tycker jag låter bra! snopp o snippa!

• LinaP

På min lillebrors skola (han går i andra klass) fick de lära sig att pojkar har penis och flickor har blygdläppar! Va? Blygdläppar? Det är allt vi har eller?

Själv säger jag snippa, tycker det är fint och utan konstigheter precis som Lady skriver!

• LR75

Vi säger mufflan än så länge...lillfian är 9 månader.

• Yonez

vi kör med SNUTTA, tror det var sonen själv som kom på det

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?