• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Ciccin3

Jag arbetade på dagis förut och vi i personalen sa som barnen sa. En flicka kunde välja att kalla den för pullan, då sa vi också det till henne. En annan kunde kalla den för muffen, då sa vi också det till henne.

Det var dock ingen utav dom barnen som kallade den för snippan.

Själv använde jag ordet muff till flickorna om den skulle nämnas.

• Klaatu

Här begagnas "blygd", ett både korrekt och roligt (utan att vara gulligt) ord. Tycker dock att "snippa" egentligen är väldigt bra och skulle gärna övergå till det, men det känns knepigt då det är så nytt. Är väl inte skapt till pionjär inom könsordbruk. Ska väl höra efter vad de säger på dagis.

• Reggie

Jag har vuxit upp med "murra" och kommer nog att fortsätta ´med det!

• EmmaMatilda

Vi säger hönan, min svågers påhitt

• Mrs Boysenberry

SNIPPA såklart! RFSU har ju lanserat det ordet för att det ska finnas ett bra och eget ord för flickors könsorgan, precis som snopp för pojkar! Snopp är ju också från början ett lanserat ord, och det har ju folk vant sig vid. Så varför inte ge våra flickor chansen att ha ett gemensamt ord för sitt könsorgan?? Om vi vänjer våra barn vid ordet snippa så slipper ju de och framtida generationer de här problemen med vad man ska kalla flickors kön. Så säg SNIPPA, och gör era barn en björntjänst!!

www.rfsu.se/ordet_snippa_en_succe.asp

• Mrs Boysenberry

Rättelse; en jättetjänst! (istället för björntjänst som tydligen kunde vara fel) Sen förstår säkert alla vad jag menade ändå va.

• Lady Namárië

Annagail--> Förlåt, det bar inte meningen att retas. Jag förstod att du skrivit fel, men det såg så roligt ut när du argumenterade så kanonbra för ordet snippa och sedan vände på alltihopa. Förlåt!

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?