• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • mamsandberg

Vi säger "Pinki" för tjejen och "knoppen" för killen.

=o)

• maddie

snopp och SLIDA

Inget tjafs om någon stjärt eller djur....

Snippa må vara "vedertaget", men det funkar inte riktigt för mig.

Hade en kompis vars mamma på fullast allvar sa fitta :)

• Ida och Razmus Mamma

vi kallar den Snippa!

• Beatrize74
    CeeJay skrev 2006-03-10 19:15:00 följande:
    Snart fyller vår dotter 2 år och kanske hon snart börjar fråga oss om vad det heter och då blir det nog snippa..
    Jag tror att ni absolut kan börja kalla det vid sitt rätta namn redan nu.

Sonen är 20 månader och han kan peka ut sin näsa, sina öron, sin mage - ja, i princip varenda liten kroppsdel på kroppen. Och frågar jag vart hans snopp är så pekar han rätt då också. 

Dottern kommer också att kunna peka ut sin snippa vid samma ålder eftersom det är självklart för oss att prata om HELA kroppen och inte låtsas som om könet inte finns.  
    A day without sunshine is like, you know, night.
  • Lady Namárië

Skulle personalen använda "lill-stjärten" när min son börjar på förskolan kommer jag at bli riktigt upprörd. Fy!

You can't take the sky from me.
  • jordgumman

SNIPPA är ett fantastiskt ord. Äntligen ett vettigt ord för en flickas kön som inte heter något med "kiss" eller som låter som om det är ett litet djur!

• Mrs Boysenberry

maddie - Men SLIDA inkluderar ju inte det som är utanpå!!!! Det blir ju helfel att använda det som namn på alltihop!

Beatrize74 - bra skrivet! för varför bete sig som att den kroppsdelen inte finns??

Lady Namárië - håller helt med, och detsamma säger jag om "där nere".
    CeeJay - hur reagerar du på de ord er förskola använder? och vad säger de om pojkarnas kön? snacka om att komplicera för barnen, och jag som förälder skulle bli uppriktigt förbannad.
    Dessutom, RFSU's rekommendationer om att använda ordet "snippa" gick väl ut till Barnavårdscentraler, förskolor etc. först? Förskolor bör ha mer koll och kunna hantera det bättre, anser jag.

• idkfa

Snippa vet jag inte om jag skulle kunna säga. Låter konstigt tycker jag.

• Ai67

Jag säjer Tisse. Vet inte varför, har bara blivit så. Har försökt med snippa - men det funkar inte för mig. Dessutom tycker jag att det låter som en feminin variant av snopp och jag vill att min tjej ska ha ett eget ord, inte nåt som kommit utav ett manligt ord från början.

~¨¨~*~¨¨~ ai.bilddagboken.se/ ~¨¨~*~¨¨~
Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?