• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Mrs Boysenberry

hönor värper ägg!!!!!

• LinaP

Råttor och hönor... herregud vad är det för syn vi förmedlar vidare till våra barn?

• Mrs Boysenberry

Höjer återigen rösten för SNIPPA. Hoppas att ännu fler hakar på det...

• EMTO

Vi säger snippa,funderade länge när första dottern kom och jag tycker att det låter fint.

• dison

En läsvärd länk om begreppet snippas framväxt:

www.rfsu.se/ordet_snippa_en_succe.asp

Vi försöker använda ordet snippa eftersom det är det är ett ord som numera rekommenderas för att minska begreppsförvirringen (när många olika vuxna använder olika benämningar) av bl.a. RFSU och som t.o.m. är infört i Svenska Akademiens Ordlista.

• CeeJay

Det verkar inte helt vedertaget med SNIPPA - för mig kommer det nog ta ett tag att vänja mig... (OM vi nu ska använda det...) Vi säger "kissen" än så länge och det är väl också ett namn från 70-talet.. Snart fyller vår dotter 2 år och kanske hon snart börjar fråga oss om vad det heter och då blir det nog snippa.. På hennes förskola använder de flera olika namn; mus, där nere, lill-stjärten... Även om man inte använder ett ord som ALLA använder så tycker jag nog att man alltid bara ska använda ett och samma hela tiden för att inte förvirra barnet.

Fast och andra sidan finns det ju även fler namn på pojkarnas könsorgan....

• Moder Jord

Vi säger Kussimussan....det sa mina föräldrar när jag var liten.

• Mrs Boysenberry

CeeJay - men det ÄR vedertaget! oavsett om du är van eller ej www.rfsu.se/ordet_snippa_en_succe.asp

Och jag måste fråga, har ni aldrig sagt något om dotterns kön?? Min dotter är 2 år och har vetat att det heter snippa sen hon kunde förstå ord... Vi har nämnt det när vi bytt blöja ibland, och hon är lika medveten om vad hennes kön heter som att näsa heter näsa! Märkligt att man lyckas gå i hela två år utan att nämna det en gång liksom... men så kanske det inte är?

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?