Inlägg från: Mrs Boysenberry |Visa alla inlägg
  • Mrs Boysenberry

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

SNIPPA såklart! RFSU har ju lanserat det ordet för att det ska finnas ett bra och eget ord för flickors könsorgan, precis som snopp för pojkar! Snopp är ju också från början ett lanserat ord, och det har ju folk vant sig vid. Så varför inte ge våra flickor chansen att ha ett gemensamt ord för sitt könsorgan?? Om vi vänjer våra barn vid ordet snippa så slipper ju de och framtida generationer de här problemen med vad man ska kalla flickors kön. Så säg SNIPPA, och gör era barn en björntjänst!!

www.rfsu.se/ordet_snippa_en_succe.asp

• Mrs Boysenberry

Rättelse; en jättetjänst! (istället för björntjänst som tydligen kunde vara fel) Sen förstår säkert alla vad jag menade ändå va.

• Mrs Boysenberry

Buffybot - haha, vi hänvisade till samma rapport

Lady Namárië - ingen fara alls, men är det bara jag som faktiskt trodde att "göra nån en björntjänst" var ett positivt uttryck?? Jag har aldrig hört någon använda det i negativa sammanhang, så många fler än jag har nog blivit lurade... Men men, man lär sig nåt nytt varje dag, eller vad heter det?

• Mrs Boysenberry

Först och främst vill jag fråga TS - har du fått svar på din fråga? Alltså, har du bestämt dig för vilket ord du vill använda? *nyfiken*

Buffybot - det var ju bara roligt att vi hittade samma sida

sukkubus - nej, fitta låter ju inte så barnanpassat, men det är väl just PGA att ordet är så förstört? från början lät det kanske annorlunda, innan folk började använda det i fula sammanhang... eller?

Angående att snippa låter som snopp, så tycker jag inte det spelar så stor roll. Det är ju fortfarande ett eget ord, men tanken var väl att folk ska kunna koppla ordet till just flickors könsorgan och för att förenkla det så valde de väl ett ord som är likt "snopp", vilket redan är ett etablerat ord. Och jag tycker, som Buffybot, att det är viktigast av allt att flickor får ett namn på sitt kön, som är precis lika VÄLKÄNT som ordet snopp! För så småningom kommer det ju bli det, det är ju redan på väldigt god väg (hänvisar till RFSU-länken ovan). Och när "snippa" är lika etablerat som "snopp" så tänker nog inte folk ens på HUR det kom till. Det är ju dit vi strävar, eller hur? Men det måste ju börja någonstans och även om ordet lät ovant i mina öron från början så "offrar" jag gärna det för att min dotter i framtiden ska slippa ställa såna här frågor som TS gör i trådstarten.

• Mrs Boysenberry

Men jag fattar inte varför man ger sitt barns kön ett namn som redan betyder något! Typ "snäckan" eller "musen", det är ju inga EGNA namn på just flickors kön! "SNIPPA" däremot, är ju precis det, oavsett om det är taget från "snopp" eller ej... Jag hänvisar till mitt förra inlägg...

• Mrs Boysenberry

Håller med Lady Namárië till 100%!!

• Mrs Boysenberry

Beatrize74 - Fan, va glad jag blir! ...måste jag ju skriva när jag läser ditt inlägg Jag står helt och hållet på din sida! Önskar alla gjorde det, så problemet försvann nån gång!!

• Mrs Boysenberry

hönor värper ägg!!!!!

• Mrs Boysenberry

Höjer återigen rösten för SNIPPA. Hoppas att ännu fler hakar på det...

• Mrs Boysenberry

CeeJay - men det ÄR vedertaget! oavsett om du är van eller ej www.rfsu.se/ordet_snippa_en_succe.asp

Och jag måste fråga, har ni aldrig sagt något om dotterns kön?? Min dotter är 2 år och har vetat att det heter snippa sen hon kunde förstå ord... Vi har nämnt det när vi bytt blöja ibland, och hon är lika medveten om vad hennes kön heter som att näsa heter näsa! Märkligt att man lyckas gå i hela två år utan att nämna det en gång liksom... men så kanske det inte är?

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?