Inlägg från: Mrs Boysenberry |Visa alla inlägg
  • Mrs Boysenberry

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

maddie - Men SLIDA inkluderar ju inte det som är utanpå!!!! Det blir ju helfel att använda det som namn på alltihop!

Beatrize74 - bra skrivet! för varför bete sig som att den kroppsdelen inte finns??

Lady Namárië - håller helt med, och detsamma säger jag om "där nere".
    CeeJay - hur reagerar du på de ord er förskola använder? och vad säger de om pojkarnas kön? snacka om att komplicera för barnen, och jag som förälder skulle bli uppriktigt förbannad.
    Dessutom, RFSU's rekommendationer om att använda ordet "snippa" gick väl ut till Barnavårdscentraler, förskolor etc. först? Förskolor bör ha mer koll och kunna hantera det bättre, anser jag.

• Mrs Boysenberry

Yollis - jag tror Moomin och Lady Namárië var ironiska, så att folk kanske_någon_gång_fattar att slida och vagina inte heller avser hela det kvinnliga könet!!

Och jag är SÅ förvånad och blir riktigt förskräckt när jag hör vad folk använder för hemska ord - vad sjutton är "PippaLa"?! och pom-pom är såna som cheerleaders har! för att inte tala om alla djurnamn, som höna och råtta, varför inte piggsvin när ni ändå håller på??? och ännu värre är det med dom som inte ens har något ord och aldrig pratat med sina barn om det! Det ska ju vara lika naturligt att prata om snippa och snopp som att prata om armen eller näsan! Ni som INTE pratar med era barn om deras kön eller har ett namn på det; jag hävdar starkt att det är på grund av er som det kommer att ta ännu längre tid innan det blir naturligt att prata om och man får bort allt "hysh-hysh och pinsamheter kring det. Alla som har barn borde iallafall kunna tänka lite längre för sina barns skull... Jag kan inte för mitt liv förstå att det är så svårt!

• Mrs Boysenberry

Yollis igen - men nu FINNS det ju ett ord, som är vedertaget och t.o.m står med i Svenska akademiens ordlista (och jag vet med 100% säkerhet att t.ex ordet höna inte finns med som ett namn på det kvinnliga könet!) Det är SNIPPA, så om folks uppfattningar ska ändras är det väl angående det ordet och inte alla gamla felaktiga, djurliknande eller rent fula ord. Och varför ska man sitta och hitta på egna när det numera finns ett kanonbra ord? Vad du och din kille säger bryr jag mig inte om, men så fort det kommer barn med i bilden så bör man tänka om!

• Mrs Boysenberry

Alexa - spelar ingen roll hur man uttalar det, tycker jag, det är ett påhittat ord och således knasigt att använda på något som ska vara naturligt precis som alla andra kroppsdelar. inte kallar du handen för skrutten eller så? och snopp heter ju snopp, enligt dig, och det är ju verkligen vedertaget och välkänt, så varför krångla till det med namnet på flickors kön? Och jag tycker det har jättestor betydelse vad man kallar det, och det är ju av den anledningen som RFSU gick ut med ordet "snippa", som nu är vedertaget.

Yollis - okej, men såhär skrev du "vad ska man då kalla kvinnans kön för, för att det ska vara "passande"?" det var det jag svarade på. jag gillar varken "mus" eller "blomma" heller, eftersom det redan är namn på HELT andra saker än könsorgan.
    Och nej, du har säkert inga problem att prata om både kvinnors och mäns kön, varsågod, men jag gissar (och hoppas) att du inte skulle säga att pojkar har en "dolme" till ditt barn, eller?? Skäggbiff kan jag också skämta om med mina kompisar, men här handlar det ju först och främst om vad man ska säga till sina barn! Det var så den här tråden kom till, om jag har tolkat TS rätt... Så vad vuxna människor kallar sitt kön mellan varann är mindre viktigt, men det är inte riktigt det diskussionen handlar om...

• Mrs Boysenberry

Ja, fast det gör väl inget att jag svarade, bara för att du frågade nån annan? och du har faktiskt fel, om du läser längre bak i tråden så står där att "snippa" inte alls är ett nytt ord, utan jättegammalt och är en synonym till "springa".
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m6233912-12.html

• Mrs Boysenberry

Yollis - men den här tråden handlar ju fortfarande om vad vi ska säga till våra barn!!!! och den avspända inställning du pratar om är ju just anledningen till att det diskuteras, för att det ska vara avspänt och oladdat att prata om det. just med tanke på att en del kallar det framstjärten t.ex, vilket är allt annat än avspänt tycker jag, eftersom det då blir en del av stjärten, vilket det inte är! och en liten flicka som ska förklara var hon har ont ska väl för sjutton inte behöva förklara vilken del av sitt kön hon har ont i? Bara för att du kan tala om för din doktor att det kliar i slidmynningen (t.ex) så kan man omöjligt kräva nåt sånt av ett litet barn. eller hur?

LinaP - ja, snippa!

• Mrs Boysenberry

niiina - jag tycker du ska försöka med snippa igen!

• Mrs Boysenberry

ja, det får man ju hoppas, men föräldrarna är ju inte med varenda sekund av barnets liv... på dagis och i skolan t.ex är det ju bra om barnet kan göra sig förstått!

• Mrs Boysenberry

LinaP - jag tycker du har så rätt i det du skriver! Angående att folk skrattar åt det (vilket jag visserligen aldrig varit med om) så tycker jag att den här generationens föräldrar gott kan bita ihop och ta det, så att nästa generation slipper dessa problem! Vad jag tycker om ordet är egentligen oviktigt, jag prioriterar att ge min dotter ett bra namn på sitt kön som dessutom är vedertaget och inte har någon annan betydelse.

stina77 - för många betyder "pulla" att onanera som tjej, och det är väl verkligen inte speciellt neutralt...

Jag tycker gaffel är ett fult ord, men jag hittar ju inte på ett eget för det!

• Mrs Boysenberry

Beatrize74 -

Yollis - ja, det är nog mer korrekt, när jag tänker efter... men det är ju långt ifrån neutralt det med.

mamNova - super!

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?