Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Det är nu vedertaget att man ska kalla flickans könsorgan för snippa i förskolan.

Jag upprepar mig från en tidigare tråd och från min presentation och även citera en klok tjej här på FL:

ETT LITET DIKTINLÄGG I SNOPP-FRAMSTJÄRT DEBATTEN, SOM FÖRHOPPNINGSVIS ÄR ÖVER OM NÅGRA ÅR

Pojkar har penis, pick och snopp,
    på synonymerna finns det inget stopp.

Ett bra ord till "flickans" vi måste hitta,
    annars blir det bara framstjärt, slida och fitta.

Låt oss nu alla fula öknamn slippa,
    pojkar har snopp, flickor har snippa!

(c) Annimoure Nilsson

Jag har fått låna några ord från den alltid så välformulerade "Lady Namárië"

"Stjärten och rumpan är samma sak. Den sitter baktill på alla människor och det kommer bajs ur den. Att kalla flickors kön för endera namnet är att göra det till ett "icke-kön", något onämnbart. Det är dessutom lika tokigt som att kalla snoppen för näsan eller knäet för armbåge.

Varför kan inte folk förstå hur viktigt det är att flickor (och pojkar) får ett neutralt och allmänt känt ord (som INTE för tankarna till lurviga små djur eller andra idiotiska saker) att använda om flickors kön? Varför skall flickors kön reduceras till att vara en "ingen-snopp" istället för att få vara något eget? VARFÖR skall flickor behöva komma med omständliga förklaringar och råka ut för att inte bli omedelbart förstådda när de behöver prata om sitt kön (och har fått lära sig att det heter stjärten, titteliture, hönsafjaset eller nedernäsan)?

Hur, HUR skall vi kunna uppfostra en generation flickor som har självkänsla nog att se sig själva som något annat än objekt och "icke-män" när vi förnekar dem rätten till en allmängiltig benämning på deras intima kroppsdelar? HUR skall vi kunna uppfostra en generation pojkar som respekterar kvinnor när de redan i barnaåren får lära sig att det är pojkar och män som utgör normen?

Fan, vad ledsen jag blir.

***"

AMEN
    A day without sunshine is like, you know, night.
  • Beatrize74
    CeeJay skrev 2006-03-10 19:15:00 följande:
    Snart fyller vår dotter 2 år och kanske hon snart börjar fråga oss om vad det heter och då blir det nog snippa..
    Jag tror att ni absolut kan börja kalla det vid sitt rätta namn redan nu.

Sonen är 20 månader och han kan peka ut sin näsa, sina öron, sin mage - ja, i princip varenda liten kroppsdel på kroppen. Och frågar jag vart hans snopp är så pekar han rätt då också. 

Dottern kommer också att kunna peka ut sin snippa vid samma ålder eftersom det är självklart för oss att prata om HELA kroppen och inte låtsas som om könet inte finns.  
  • Beatrize74
    idkfa skrev 2006-03-11 06:10:06 följande:
    Snippa vet jag inte om jag skulle kunna säga. Låter konstigt tycker jag.
    Tycker du det låter konstigare än framstjärt, lillhönan eller kussimurra?
  • Beatrize74
    Ceridwen skrev 2006-03-11 10:09:53 följande:
    Min sambo tycker man kan säga vagina. Han sa att får vi en dotter så tänker han då inte säga "snippa" utan vagina heter det.
    Du kan tala om för honom att man inte kissar med vaginan!
  • Beatrize74
    Lady Tess skrev 2006-03-11 06:40:45 följande:
    Hej!Har en son och jag har fundreat på detta ordet om vi nån gång skulle få fler barn!
    Det är lika viktigt för våra söner att veta vad flickornas kön heter. När sonen pekar på sin snopp säger jag "Ja, det är din snopp". När han pekar på min snippa säger jag "Mammas snippa"....sååå man behöver inte vänta tills man ev. får en flicka för att börja fundera på hur man i familjen vill benämna flickornas kön.
  • Beatrize74
    Mrs Boysenberry skrev 2006-03-11 20:17:09 följande:
    Jag tycker gaffel är ett fult ord, men jag hittar ju inte på ett eget för det!
    Åhhh vad träffande! Spot on!!!! Cool
  • Beatrize74
    CeeJay skrev 2006-03-12 09:38:06 följande:
    Visst kan man kalla könsorganet för flera olika saker (precis som man kan med snoppen, pillesnoppen, penisen osv) men jag tycker att vi då ska lära våra barn ATT våra könsorgan kan ha flera namn.
    Men vi kan ifrågasätta VARFÖR just våra könsorgan har flera olika namn? Det är en effekt av något...fundera på vad!!!!!!!

Hur många olika namn har vi för våra barns näsor?
    Hur många för deras alltid så aktiva fötter?
    Hur många för deras små söta händer?
    För deras mjuka, gulliga magar?

Vad lär vi våra barn genom att ha flertalet "puttenuttiga" små omskrivningar för just deras kön?
  • Beatrize74
    CeeJay skrev 2006-03-12 11:30:30 följande:
    Beatrize74: Jag tycker vi har flera namn på flera olika "saker" och kroppsdelar.. Jag tror ändå över lag att vi "tänker för mycket" istället för att använda sunt förnuft, så det så!
    Jag håller med dig att man kanske tänker för mycket. Däremot så känner jag att det INTE är att använda sunt förnuft att kalla det kvinnliga könsorganet för allt mellan himmel och jord.

Det känner inget rimligt förnuft över "Snuffsituffsan", "Pilliluran", "Hönan", "Kissahålet", "Framstjärten", "Musabusan", "Tittiluren", "där nere" eller whatever.

Och jag kan inte komma på NÅGON kroppsdel som har så många olika namn eller där varje familj "hittar på" sina egna namn för.

"Ska du gå och tvätta bissanussarna nu?"
    "Kamma hufsafjäset innan du går ut!
    "Gissa, vilken bässing? Höger eller vänster?"

Det låter enbart larvigt, eller hur?

Och...vi har tyvärr vant oss vid att använda "larviga" ord för flickan könsorgan också. Det är bara att öppna våra ögon och seeee något vi blivit vana vid.
  • Beatrize74
    Yollis skrev 2006-03-12 13:05:52 följande:
    Beatrize74 bara nåra exempel på vad _vi_ kallar små söta barnfötter för: fossing, tossa, tass andra ord för näsa som används ibland: nos, snok, kran...
    Fast...foten är ju just foten, du har ett vedertaget namn för det som du kan prata offentligt om. Och sedan är det ju inte precis era egna påhittade ord för fötterna, såsom varje familj gör sig sin egen "omskrivning" för könet, utan vi säger t.ex. också "små fossingar". Skillnaden är att ALLA och även barnen VET att det heter fot i offentliga sammanhang!!!

Men VET barnen vad deras kön heter EGENTLIGEN? That's the point!
  • Beatrize74
    niiina skrev 2006-03-12 23:42:21 följande:
    Jag har övertygats. Från och med nu säger jag "snippan" till min son.
    Och i och med det så är du ju med och påverkar nästa generation på ett jättebra sätt. Din son kommer tycka det är naturligt att säga det till sina barn som kommer växa upp med det utan att fundera på det.

Jag tänker ibland på min mans mormor. Hon blev 95 år och när hon fyllde år samlades alla hennes sju barn, med respektive och med deras barn och respektive och med deras barn i sin tur och ibland även barnbarn. Vi var ungefär 75 stycken personer som alla fanns där just på grund av henne och hennes man.

Tänk vilken genomslagskraft det hade varit om HON t.ex. hade använt ordet "snippa".

Någon tar alltid första steget. Låt oss alla ta de första stegen för de kommande generationernas män och kvinnor
  • Beatrize74
    Marre skrev 2006-03-14 11:01:45 följande:
    Sen ett litet inlägg i "höna, mus eller kisse-debatten"Hur många pojkmammor skulle få för sig att kalla snoppen för masken, larven eller kanske hunden!?!?
    Hihi...totalt klockrent!
  • Beatrize74
    Sara Helena skrev 2006-03-14 11:32:04 följande:
    Allvarligt, har ni vuxit upp helt förvirrade för att det har funnits flera olika namn på saker?
    Problemet är ju att det inte finns NÅGOT annat i vårt svenska som inte har något vedertaget ord OAVSETT vad alla sedan valt att kalla det. Att vi kallar vårt kvinnliga könsorgan så mycket olika är just på grund av att det i grunden inte finns något.

Och JA, jag har verkligen varit förvirrad och ÄR det i dag. Innan ordet "snippa" kom upp i ljuset så visste jag inte vad jag skulle kalla mitt kön. Maken och jag har haft många diskussioner faktiskt eftersom han inte HELLER har vetat. Det har blivit lite tafatta försök av "mus" och "slida", men inget har ju känts rätt.

Många av er HAR ett ord hemifrån, men hemma hos mig växte jag upp med att INTE kunna prata om flickans kön. Att lillebror hade "skruv" och "snopp" visste vi. Det var vedertaget, men jag har aldrig fått höra vad min egen kroppsdel hetat.

Ganska tragiskt kan jag känna.

Både min son och min dotter kommer veta vad båda deras könsorgan heter. Det ska inte var några problem att benämna dem om och när det behövs.

Och sedan kan det väl bli "lillkorven", "semlan", "finkeliplojan" och "diddelildejen" också för den delen typ.......men de ska veta att de vedertagna namnen är snopp och snippa.
  • Beatrize74

Sååååå....det verkar bara vara vi "snippertippor" kvar!

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?