• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Tygbiten

Kärt barn har många namn...
    Här hos oss säger vi HÖNAN.
    Ett tag var det lite jobbigt för vi har riktiga höns också så det var väldigt mycket olika hönor då. Nu har det lugnat sig. Hönorna är fåglar och hönan är dotterns.
    Stjärt har jag alltid haft svårt för att säga barnens tjejkusiner sa framstjärt och bakstjärt och det kändes konstigt. Vi säger rumpan eller rumpen.

• idkfa

Yollis- Kissemurra har jag faktiskt hört fler som säger. Vet att min syrra sa det till sin dotter när hon var liten.

• MossaQ

som jag skrev för mååånga sidor sen, så säger vi här hemma "snippa".
    Äldsta dotters pappa säger "puppiluran" och hon har stenkoll på vart hon är, så hos mig har hon en snippa och hos pappa en puppilura...

• idkfa

Hur kom ni just på snippa? Snippa låter som en blomma

• CeeJay

Annagail: Om ditt inlägg i förrgår om att inte nämna flickans könsorgan på hela två år som du tycker verkar konstig så kan jag ju tillägga att vi har ju kallat det för Kissen - precis som jag skrev i inlägget. MEN vår dotter har inte börjat kalla sin "kisse" för någoting ännu och hon är jätteduktig på att prata och kallar många av sina andra kroppsdelar för sitt rätta namn. Hon kan inte alla kroppsdelar ännu så jag ser inte att vi behöver ha panik över att hon inte vet namnet på just sitt kön ännu precis som hon inte kan säga knäveck och veta om vart det sitter.

Beatrize74:Du skrev att jag skrev... CeeJay skrev 2006-03-10 19:15:00 följande:
    Snart fyller vår dotter 2 år och kanske hon snart börjar fråga oss om vad det heter och då blir det nog snippa.. Jag tror att ni absolut kan börja kalla det vid sitt rätta namn redan nu.

Ja då visst kan vi börja göra det. Men jag är inte helt "överens" med namnet SNIPPA (även om vissa säger att det är helt vedertaget så är det väldigt många som inte ens hört talas om det...) Jag tycker inte alls är det är något som vi måste hymla över men jag är själv en väldigt medveten person - medveten om både min kropp och min själ - och detta trots att mina föräldrar kallade flickornas könsorgan för "kissen" på -70-talet

Ang inlägget att de har flera namn på förskolan tänkte jag faktiskt ta upp det på nästa föräldramöte och höra med de andra föräldrarna. Visst kan man kalla könsorganet för flera olika saker (precis som man kan med snoppen, pillesnoppen, penisen osv) men jag tycker att vi då ska lära våra barn ATT våra könsorgan kan ha flera namn.

Tycker som jag sagt att det är viktigt att vi inte gör så att våra flickor tycker att deras könsorgan är något hemligt eller skamfullt samtidigt som vi inte behöver gå och säga dess namn dygnet runt bara för att... Ibland tycker jag att vi tänker för mycket - det bästa är att ta det naturligt och enkelt.

• LinaP

"Vad jag tycker om ordet är egentligen oviktigt, jag prioriterar att ge min dotter ett bra namn på sitt kön som dessutom är vedertaget och inte har någon annan betydelse."

Exakt! *tummen upp-smiley*

"Snippa låter som en blomma"

För mig är det bättre med ett ord som låter som en blomma än ett som låter som ett djur, t.ex. råttan eller hönan.

• ia1982

Musen har jag alltid hört...(kan ju bli svårt när man ska förklara för barn..)

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?