• JAMC

Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?

Jag blir galen. Varför känns det som att alla andra - mot alla odds - utom jag blir gravida och allt går himla galant. Inga missfall. Dessutom trots hög ålder, grav övervikt, sällan ägglossning, diverse sjukdomar mm mm mm. Det är ju självklart inte så, men det känns så ibland när jag tycker synd om mig själv. Överallt ser jag bebismagar, mina jämngamla vänner har redan klarat av alla barn de planerat för längesedan. För några år sedan träffade jag min nuvarande man som är lite yngre än mig och varken han eller hans kompisar hade barn då. Men det har ändrat sig i rask takt medan vi försökt hela den tiden förgäves. Nu är de också inne på unge nr 2. Det känns minst sagt som déja vu!! En av mina vänner fick sitt första barn för några månader  trots en allvarlig sjukdom och jag orkar inte träffa varken henne eller andra med bebisar. Jag känner mig bitter, missunnsam, ledsen och undrar hur jag ska komma över det här. Det kanske aldrig blir några barn och jag är så rädd att vår relation ska ta skada. Jag är rädd att bli lämnad om vi om några år inser att det är kört, då min man fortfarande är ung och kan träffa en yngre tjej som han kan skaffa familj med.
    Det är blev en väldigt deppig tråd, sorry, men det är så mycket som far genom skallen emellanåt. Kan ni också känna så här? Vad gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?
  • Marzenie o dziecko

Känner precis som dig...behöver få höra nått annat än att det kommer när det kommer.

Tycker synd om mig själv ibland över detta och tänker precis som dig ang ålder, fetma och sjukdomar osv. Dessutom alla de som inte vill ha barn som blir gravida. Eller de som tar livet av sina barn...

Ahhh alla dessa tankar!!! Blir galen!

• volvofru

Du är absolut inte ensam! Känner igen mig på allt!

Jag dränker mig i böcker, men har även börjat springa. Har alltid hatat att spring, men tränat annat, nu passar löpningen mig kanon! Bra att rensa skallen och fokusera på hyr bra man trots allt har det!

Tillåt dig även må dåligt ibland! Gråt ut och stäng in dig en kväll eller helg!
    Glöm inte att efter det ta hand om dig och din man!

Lycka till!

• tattoedbeauty

Jo, nog känns det deppigt ibland, särskilt nu när alla verkar vara inne på graviditet nummer 2. Känns som det blir en tung höst det här.

• JAMC

Ja, det är viktigt med meningsfull sysselsättning och jag är otroligt tacksam att jag har ett kul och spännande jobb som upptar mycket av min tid. Då har jag inte tid att tänka på så mycket annat. Sen har jag ju mina kvällar när jag ägnar mig åt självdestruktivt beteende som att titta på förlossningskliniken, barn till varje pris mm mm. Då sätter jag mig och grinar en skätt såklart och det behövs ibland. Det går i perioder det där. Nu känner jag mig lite peppad igen för nu kör vi IVF-försök och ska ta ut ägg nästa vecka. Det är skönt att få lite hjälp på traven när man har försökt förgäves månad ut och månad in sedan förra IVF-försöket.  Så nu håller jag tummar och tår att det vill fastna och stanna!

• tattoedbeauty

Ringde en rekommenderad person på gynmottagningen, eftersom vi försökt i ett och ett halv år nu efter att jag fått missfall två gånger. Människan ville inte sätta upp oss på sin lista för den är så lång! Först när jag fått misssfall för tredje gången så får vi hjälp.

Hon sa att vi ska försöka lite till. Suck. Jag känner ju att tiden rinner iväg, jag är ju redan 30 år.

• moii

Jag Har nog tyckt att gravidmagar varit jobbiga men jag har också insett att jag ju inte vet deras story heller precis. Missunnsam är jag inte för jag missunnar ingen sina barn men visst är jag avundsjuk ganska ofta och tycker att det är tungt när man inte får någon förståelse.

Mina nära vänners bebisar är enkelt att hantera för de förstår ju och tycker att det är ok att jag gråter i deras bebisars huvuden ibland

• JAMC
    tattoedbeauty skrev 2011-11-05 01:11:54 följande:
    Ringde en rekommenderad person på gynmottagningen, eftersom vi försökt i ett och ett halv år nu efter att jag fått missfall två gånger. Människan ville inte sätta upp oss på sin lista för den är så lång! Först när jag fått misssfall för tredje gången så får vi hjälp.

Hon sa att vi ska försöka lite till. Suck. Jag känner ju att tiden rinner iväg, jag är ju redan 30 år.
    Det verkar vara otroligt långa köer överallt och de tvingas ju prioritera dem som sitter i den "värsta" situationen med tanke på ålder, antal missfall och sjukdom så jag förstår att du haft svårt att få hjälp. Oss tog de in på utredning efter 3 missfall och vi försökt i drygt ett år. Inget fel hittades såklart och vi fick ok att göra IVF. Det hela gick ganska snabbt, men det var nog pga min ålder. Och tro mig, 2 missfall är så himla vanligt när man börjar prata med folk och även om det inte är till någon tröst så har du åldern på din sida. Det svåraste är ju längtan man känner trots alla statisiska fakta som man försöker klamra sig fast vid för att hålla hoppet och gnistan vid liv. Många av mina vänner peppar mig och säger: gud vad du är stark, jag fattar inte att du orkar. Hurdå undrar jag? Vad har jag för val? Varje ägglossning är en påminnelse, varje finne och tår innan mens är en påminnelse, mensen påminner mig i en hel vecka. Jag har några lugna dagar sedan innan nästa ägglossning och sen är det igång igen. De som inte trasslat med detta tror att man kan komma till en punkt där man "ger upp". Det går ju inte! Då får man använda preventivmedel för att slippa hoppas varje månad på att mensen inte skall komma, slippa räkna dagar till ägglossning omedvetet eller medvetet. Och när man så gärna vill ha barn är ju inte preventivmedel ett alternativ - för det finns ju en liten, liten chans varje månad och den tanken försvinner aldrig. Aldrig! Så nej, man "ger aldrig upp". 
  • volvofru

Precis Jamc, ge upp är inget alternativ. Det är bara till att försöka gilla läget, för man har inget val. Har blivit uppvuxen med ordspråk som; det som inte dödar härdar, inget drabbar en- som man inte klarar av, bit ihop och kom igen mfl mfl Visst är man bitter när folk som vet hur man kämpar säger, den som väntar på något gott...Man blir ju bara så j-la arg. Grrrr, livet är inte rättvist, det är bara att försöka acceptera.

• Lillafrökenfräken

Nej då, du är inte ensam. Fick mitt andra mf i somras efter över ett år av försök, upptäcktes på kub-ul. Nu har jag inte nån koll på äl etc men ändå. Till råga på allt så är vår kära kronprinsessa ungefär lika långt gången som jag borde ha varit, min chef har samma bf-datum som jag borde ha haft. Det är tredje chefen på ett drygt år jag har som går på föräldraledighet. Jippie... När jag fick första mf-et fick jag veta att en kompis skulle ha barn och att hon låg en månad före mig. Vi har haft väldigt sporadisk kontakt under de 3 år som gått sen dess, hennes barn är ju också en ständig påminnelse.

Igår ringde jag gyn och ville komma in för nån form av utredning. Sköterskan var jättetrevlig men på fertiliteten hade de inga tider och enligt sjukvården är ju 2 mf/ma ingenting. Hon tipsade om en person som verkar ha en annan deal med landstinget men googlade lite på dennes namn och fick väl inte upp de mest positiva kommentarerna så nu drar jag mig för att ringa dit och sitter och kollar på andra alternativa ställen. Måste även prata igenom det med sambon som jag vet kommer säga "Det är nog ingen fara, det är bara vi har sex regelbundet" Han tycker ju inte ens jag ska fixa äl-stickor för att få koll på äl.

• Gaaaa

Jag hatar gravidmagar, hade en på jobbet i veckan Grrrr.
    Hon vet ju inte min situation men kunde hon bli mer gravid??..
    Nu har nästa par som vi umgås med blivit gravida fast de talar inte om det ännu.
    Har gått ca 3 månader och det syns.
    Bekantskretsen bara krymper och krymper.
    Min man har inga som helst problem med att umgås med alla dessa gravida.
    Och han förstår mig inte alls. Har inte klarat det under 3 år nu (försökt i 5)
    Han tycker snarare att jag är löjlig, han är rätt söt ändå och kallar oss för sin familj

Men jag hatar gravidmagar!! Och alla dessa msk med sina barnvagnar...

Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?