• JAMC

Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?

Jag blir galen. Varför känns det som att alla andra - mot alla odds - utom jag blir gravida och allt går himla galant. Inga missfall. Dessutom trots hög ålder, grav övervikt, sällan ägglossning, diverse sjukdomar mm mm mm. Det är ju självklart inte så, men det känns så ibland när jag tycker synd om mig själv. Överallt ser jag bebismagar, mina jämngamla vänner har redan klarat av alla barn de planerat för längesedan. För några år sedan träffade jag min nuvarande man som är lite yngre än mig och varken han eller hans kompisar hade barn då. Men det har ändrat sig i rask takt medan vi försökt hela den tiden förgäves. Nu är de också inne på unge nr 2. Det känns minst sagt som déja vu!! En av mina vänner fick sitt första barn för några månader  trots en allvarlig sjukdom och jag orkar inte träffa varken henne eller andra med bebisar. Jag känner mig bitter, missunnsam, ledsen och undrar hur jag ska komma över det här. Det kanske aldrig blir några barn och jag är så rädd att vår relation ska ta skada. Jag är rädd att bli lämnad om vi om några år inser att det är kört, då min man fortfarande är ung och kan träffa en yngre tjej som han kan skaffa familj med.
    Det är blev en väldigt deppig tråd, sorry, men det är så mycket som far genom skallen emellanåt. Kan ni också känna så här? Vad gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?
  • JAMC
    Lillafrökenfräken skrev 2011-11-17 08:18:43 följande:
    Nej då, du är inte ensam. Fick mitt andra mf i somras efter över ett år av försök, upptäcktes på kub-ul. Nu har jag inte nån koll på äl etc men ändå. Till råga på allt så är vår kära kronprinsessa ungefär lika långt gången som jag borde ha varit, min chef har samma bf-datum som jag borde ha haft. Det är tredje chefen på ett drygt år jag har som går på föräldraledighet. Jippie... När jag fick första mf-et fick jag veta att en kompis skulle ha barn och att hon låg en månad före mig. Vi har haft väldigt sporadisk kontakt under de 3 år som gått sen dess, hennes barn är ju också en ständig påminnelse.

Igår ringde jag gyn och ville komma in för nån form av utredning. Sköterskan var jättetrevlig men på fertiliteten hade de inga tider och enligt sjukvården är ju 2 mf/ma ingenting. Hon tipsade om en person som verkar ha en annan deal med landstinget men googlade lite på dennes namn och fick väl inte upp de mest positiva kommentarerna så nu drar jag mig för att ringa dit och sitter och kollar på andra alternativa ställen. Måste även prata igenom det med sambon som jag vet kommer säga "Det är nog ingen fara, det är bara vi har sex regelbundet" Han tycker ju inte ens jag ska fixa äl-stickor för att få koll på äl.
    Fast det där är nog svårt för killar att förstå varför det känns viktigt för oss tjejer att hålla koll på. Gör det som känns bra för dig! Du får förklara varför det är viktigt och att du mår dåligt annars.
  • JAMC
    Gaaaa skrev 2011-11-17 14:42:53 följande:
    Jag hatar gravidmagar, hade en på jobbet i veckan Grrrr.
    Hon vet ju inte min situation men kunde hon bli mer gravid??..
    Nu har nästa par som vi umgås med blivit gravida fast de talar inte om det ännu.
    Har gått ca 3 månader och det syns.
    Bekantskretsen bara krymper och krymper.
    Min man har inga som helst problem med att umgås med alla dessa gravida.
    Och han förstår mig inte alls. Har inte klarat det under 3 år nu (försökt i 5)
    Han tycker snarare att jag är löjlig, han är rätt söt ändå och kallar oss för sin familj

Men jag hatar gravidmagar!! Och alla dessa msk med sina barnvagnar...
    Å vad jag känner igen situationen! Jag klarar knappt heller av att umgås med bekanta som planerar/just blivit gravida/är höggravida/nyss fått bebis. Min man är helt oberörd och tycker bara det är roligt och han är lika optimistisk hela tiden oavsett hur dåliga våra odds är. Helt otroligt! Jag fattar inte hur det fungerar men jag är glad att han är sån för han lyfter upp mig då och inger en smula hopp. Nu har vi nyss satt in ett embryo och väntar på att få göra gravtest och han är ju helt säker på att det funkar nu och kan prata om barnvagnar och bilbarnstolar. Jag vill inte ens tänka tanken och är helt inställd på ett stort fett minus på testet för att inte bli helt förkrossad.
  • Gaaaa
    JAMC skrev 2011-11-17 20:24:13 följande:
    Å vad jag känner igen situationen! Jag klarar knappt heller av att umgås med bekanta som planerar/just blivit gravida/är höggravida/nyss fått bebis. Min man är helt oberörd och tycker bara det är roligt och han är lika optimistisk hela tiden oavsett hur dåliga våra odds är. Helt otroligt! Jag fattar inte hur det fungerar men jag är glad att han är sån för han lyfter upp mig då och inger en smula hopp. Nu har vi nyss satt in ett embryo och väntar på att få göra gravtest och han är ju helt säker på att det funkar nu och kan prata om barnvagnar och bilbarnstolar. Jag vill inte ens tänka tanken och är helt inställd på ett stort fett minus på testet för att inte bli helt förkrossad.
    Jag försöker att inte vara allt för negativ under väntans tider, för det känns också fel.
    Men satan vad världen rycks undan för en när mensen kommer.
    Min kommer alltid innan testdagen...
  • Pechi

Hejsan tjejer,
    Hoppar in i den här tråden, hoppas det är ok. Jag känner igen mig i precis det ni skriver, vi är vad man säger oförklarligt barnlösa och har försökt få barn sedan 2008. Vi har gjort 5 IVF, blev gravid på IVF 4 men fick ett tidigt missfall.
    Vi ska göra vårt 6:e IVF nu i januari och jag är LIVRÄDD för jag är så rädd att det ska misslyckas. Vi kommer förmodligen inte ha råd att köpa fler paket just nu i alla fall så det bara måste funka denna gång Skrikandes 
    Jag säger som ni, jag klarar inte av gravidmagar, när jag blev gravid nu i april så blev även 2 andra tjejer på mitt jobb det med. De går nu med sina stora magar och ska föda i december, det skär som en kniv i hjärtat när jag ser dem och det är 5 dagar i veckan....livet känns så jäkla orättvist. Min bekantsskapskrest krymper den med och även det gör så jäkla ont för jag saknar mina vänner men jag orkar inte se deras magar och nyfödda bebisar.
    Min syster är oxå gravid med sitt 2:a barn nu och jag tog avstånd från henne i 3 månader när jag fick veta för att det gjorde så ont men har nu sakta börjat hitta tillbaka till varandra just för att jag saknar henne. Vill inte bli en ensam rädd, bitterfi...a men vet inte hur man ska ta sig ur det här. Precis som er så regerar inte min man heller på andras magar, han är oxå jätteglad för alla andra och frågar mig om jag tänkt bli en eremit och inte ha kvar ngn bekantsskapkrets alls. Han förstår inte alls klumpen jag får i magen varje gång någon berättar att de ska ha barn.....
    Ville bara skriva av mig lite...

Kram {#emotions_dlg.flower}

• Yllet

För min del har jag fått påbörja någon sorts sorgeprocess, min man förstod inte mina känslor förän han började titta på Drömmen om ett barn och helt plötsligt hörde en massa andra som uttryckte exakt samma känslor.

• Person

Det är verkligen ett oerhört jobbigt problem vi har. Att försöka få ett barn och samtidigt förväntas glädjas åt andra som får det vi inte får. Igår träffade jag och min man en nära vän som just fått ett spädbarn. Jag hade just börjat hämta mig från mitt tredje MA, som var för två månader sedan, och trodde inte att jag skulle reagera så kraftigt. Men det lilla spädbarnet var helt gudomligt. Det sötaste ni kan tänka er och jag föll rakt in i sorgen igen. Min man också och nu känner vi oss båda akut deprimerade igen. 
    Det är verkligen hemskt att bli deprimerad av att träffa sina vänner.
    Nu ska min syster snart ha barn och jag känner just nu att jag inte vill träffa hennes barn. Det är ju hemskt. Om jag inte hade varit i denna situation så hade jag ju varit överlycklig över mitt lilla syskonbarn. Men nu vill jag bara fly landet 

• Natinati

Herregud jagkänner precis som du!
    Min situation med åldern är omvänd, min sambo är några år äldre än mig och jag känner mig verkligen som en looser när jag inte kan bli gravid! Jag är ju 24 år gammal! det är ju nu det ska vara "enkelt".
    Alla får barn hit odit, oplanerade, utan att lyfta ett finger, utan någon som helst beymmer. Min bästa kompis är inne på barn nr 2. Jag vet att jag låter som värsta bitterfi***n men jag kan inte bara går runt o tänka på "det kommer när det kommer"! NE det gör det ju tydlign inte!!
    Jag förväntar mig inte att mina vänner som har barn ska förstå och dom försöker verkligen ge mig råd och stödjer mig och jag älskar dom för det. Men nu har jag kommit till en punkt att jag orkar inte lyssna mer. jag vill inte gå ut o träffa någon för att höra "Hej, hur mår du? Hur går det med barnplanerna?" aaaaahh! "jo tack det går skit!".

Det har inte tagit på förhållandet än! (puh) Jag har pratat mycket med min sambo om detta o förklarat vad jag känner och nu är det tid nog för mig att ta en paus från allt. Vihar köp biljetter till sydamerika o e borta i 2 månader på en låååång välbehövd semester där vi kan slappna av o inte behöva tänka på alltdetta nu!

Jag tror att det är exakt vad jag behöver o jag bara lääängtar till att få slappna av o må bra!
    så mitt tips är att åka bort o skämma bort dig själv! you deserve it!

• Lillafrökenfräken
    Natinati skrev 2011-11-21 15:52:35 följande:
    Herregud jagkänner precis som du!
    Min situation med åldern är omvänd, min sambo är några år äldre än mig och jag känner mig verkligen som en looser när jag inte kan bli gravid! Jag är ju 24 år gammal! det är ju nu det ska vara "enkelt".
    Alla får barn hit odit, oplanerade, utan att lyfta ett finger, utan någon som helst beymmer. Min bästa kompis är inne på barn nr 2. Jag vet att jag låter som värsta bitterfi***n men jag kan inte bara går runt o tänka på "det kommer när det kommer"! NE det gör det ju tydlign inte!!
    Jag förväntar mig inte att mina vänner som har barn ska förstå och dom försöker verkligen ge mig råd och stödjer mig och jag älskar dom för det. Men nu har jag kommit till en punkt att jag orkar inte lyssna mer. jag vill inte gå ut o träffa någon för att höra "Hej, hur mår du? Hur går det med barnplanerna?" aaaaahh! "jo tack det går skit!".

Det har inte tagit på förhållandet än! (puh) Jag har pratat mycket med min sambo om detta o förklarat vad jag känner och nu är det tid nog för mig att ta en paus från allt. Vihar köp biljetter till sydamerika o e borta i 2 månader på en låååång välbehövd semester där vi kan slappna av o inte behöva tänka på alltdetta nu!

Jag tror att det är exakt vad jag behöver o jag bara lääängtar till att få slappna av o må bra!
    så mitt tips är att åka bort o skämma bort dig själv! you deserve it!
    Min senaste graviditet (som slutade i MA) blev till på semestern Flört Så vem vet, du kanske kommer hem med ett litet pyre Skrattande
  • Natinati
    Lillafrökenfräken skrev 2011-11-21 16:03:06 följande:
    Min senaste graviditet (som slutade i MA) blev till på semestern Flört Så vem vet, du kanske kommer hem med ett litet pyre Skrattande
    Jo jag har fått några råd och det är många som har sagt att jag kanske bara stressar upp mig för mycket och att jag skulle behöva en semester. Så jooo jag har tänkt mycke på det :D men jag vill ju inte förväna mig något heller! Min tjejkompis försökte i 1½ år och bestämde sig för att ta semester o bara ta det lungt. hon kom hem gravid och fick en liten Nova som nu är 5 månader. :D
  • Jjossan

Tack gode gud för denna tråden! Så skönt att det finns fler som tänker som jag.
    Imorgon ska jag träffa en god vän, som är gravid i 4:e månaden. Dem lyckades på första besöket. Vi har försökt i över 1,5 år.. Så klagar hon över illamående mm. Men jag känner ingen sympati överhuvud taget! Vill ju vara glad för hennes skull, men det är svårt! Och alla bekanta som lägger ut bilder på sina nyfödda, det skär i hjärtat!

Semester låter skönt! Men snart är det ju iaf Jul, och lite ledighet. Hoppas det kan göra susen för oss alla!

Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?