• JAMC

Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?

Jag blir galen. Varför känns det som att alla andra - mot alla odds - utom jag blir gravida och allt går himla galant. Inga missfall. Dessutom trots hög ålder, grav övervikt, sällan ägglossning, diverse sjukdomar mm mm mm. Det är ju självklart inte så, men det känns så ibland när jag tycker synd om mig själv. Överallt ser jag bebismagar, mina jämngamla vänner har redan klarat av alla barn de planerat för längesedan. För några år sedan träffade jag min nuvarande man som är lite yngre än mig och varken han eller hans kompisar hade barn då. Men det har ändrat sig i rask takt medan vi försökt hela den tiden förgäves. Nu är de också inne på unge nr 2. Det känns minst sagt som déja vu!! En av mina vänner fick sitt första barn för några månader  trots en allvarlig sjukdom och jag orkar inte träffa varken henne eller andra med bebisar. Jag känner mig bitter, missunnsam, ledsen och undrar hur jag ska komma över det här. Det kanske aldrig blir några barn och jag är så rädd att vår relation ska ta skada. Jag är rädd att bli lämnad om vi om några år inser att det är kört, då min man fortfarande är ung och kan träffa en yngre tjej som han kan skaffa familj med.
    Det är blev en väldigt deppig tråd, sorry, men det är så mycket som far genom skallen emellanåt. Kan ni också känna så här? Vad gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?
  • mellii

känner som dej ( er andra med) visserligen jag e 24 och min sambo e 33 så d borde inte vara några problem.

men efter snart två år av ofrivillig barnölöshet e jag rätt bitter. en kompis till mej fick barn för ett tag sen. jag kunde inte ens säga grattis. en annan kompis e gravid nu och jag orkar inte se alla bilder på magen och alla bebisbilder överallt! likadant på stan gravida överallt.

man blir bitter

• Gaaaa

Efter 2 år gick jag till psykologen som hör till IVF avdelningen.
    Hon rekomenderade att vi skulle hitta på något roligt.
    Jag berättade att min man friat och att vi var förlovade.
    Hon tyckte inte att vi skulle vänta med bröllopet tills vi var klara med barn försöket
    (tack gode gud) Utan att planering och tänka på annat var bra.
    Gifta blev vi ett helt underbart bröllop för 2,5 år sedan men fortfarande inga barn.
    När min endometrios var som värst och hoppet totalt bortblåst på barn gick jag tillbaka till henne
    i ca 6 månader och det var min livlina till världen. Det var så skönt att få höra varför man reagerade som man gjorde osv. Hon rekomenderade mig att sluta facebooka för det bara suger energi ur en, med alla bilder och beklaganden om illa mående osv.
    Det gjorde mig faktiskt bättre och jag har inget behov att kolla facebook längre alls.
    Det finns ju faktiskt telefon till dem man vill/orkar prata med...

• JAMC
    Gaaaa skrev 2011-11-22 14:05:03 följande:
    Efter 2 år gick jag till psykologen som hör till IVF avdelningen.
    Hon rekomenderade att vi skulle hitta på något roligt.
    Jag berättade att min man friat och att vi var förlovade.
    Hon tyckte inte att vi skulle vänta med bröllopet tills vi var klara med barn försöket
    (tack gode gud) Utan att planering och tänka på annat var bra.
    Gifta blev vi ett helt underbart bröllop för 2,5 år sedan men fortfarande inga barn.
    När min endometrios var som värst och hoppet totalt bortblåst på barn gick jag tillbaka till henne
    i ca 6 månader och det var min livlina till världen. Det var så skönt att få höra varför man reagerade som man gjorde osv. Hon rekomenderade mig att sluta facebooka för det bara suger energi ur en, med alla bilder och beklaganden om illa mående osv.
    Det gjorde mig faktiskt bättre och jag har inget behov att kolla facebook längre alls.
    Det finns ju faktiskt telefon till dem man vill/orkar prata med...
    Ja du, det där med facebook har hon jäkla rätt i!! Jag har börjat fundera mer och mer sista halvåret om jag helt enkelt bara ska stänga ner mitt konto. Har många gånger undrat vad jag haft för glädje av facebook. Ibland kul men också ofta knäckande när alla lägger in sina nyfödda bebisar och graviduppdateringar hela tiden. Bra gjort!
  • hippsomhapp

Jag känner också igen mig i allt! Bitterhet, ilska, avundsjuka, sorg... Nu är min bästa vän gravid, det funkade på försök nr 2.
    Idag är en sån där fruktansvärt deppig dag då jag gråtit från det jag öppnade ögonen imorse och insåg att mensen kommit även denna månad.

Vi har prickat varenda ägglossning i 1,5 år och innan dess kört utan p-medel lika länge. Vi är unga, friska, har aldrig varit över- eller underviktiga, dricker inte, röker inte, äter sunt osv. VAD ska man göra???

Vi är precis klara med utredningen som inte visade något fel på någon av oss. Visst ska man vara glad för det men samtidigt så får man ju ingen hjälp då!! Nu sa läkaren att han skulle skiva en remiss så skulle hon som har hand om kötiderna bestämma OM vi skulle få stå i IVF-kö. Vaddå OM? Om inte då? Ska vi inte få nån hjälp då?
    Någon som vet hur länge man kan få vänta på IVF om man är ung (27) och det inte är något fel på någon av oss?

Hur ska man orka???

• Gaaaa
    hippsomhapp skrev 2011-12-09 10:24:00 följande:
    Jag känner också igen mig i allt! Bitterhet, ilska, avundsjuka, sorg... Nu är min bästa vän gravid, det funkade på försök nr 2.
    Idag är en sån där fruktansvärt deppig dag då jag gråtit från det jag öppnade ögonen imorse och insåg att mensen kommit även denna månad.

Vi har prickat varenda ägglossning i 1,5 år och innan dess kört utan p-medel lika länge. Vi är unga, friska, har aldrig varit över- eller underviktiga, dricker inte, röker inte, äter sunt osv. VAD ska man göra???

Vi är precis klara med utredningen som inte visade något fel på någon av oss. Visst ska man vara glad för det men samtidigt så får man ju ingen hjälp då!! Nu sa läkaren att han skulle skiva en remiss så skulle hon som har hand om kötiderna bestämma OM vi skulle få stå i IVF-kö. Vaddå OM? Om inte då? Ska vi inte få nån hjälp då?
    Någon som vet hur länge man kan få vänta på IVF om man är ung (27) och det inte är något fel på någon av oss?

Hur ska man orka???
    Vill bara säga att 27 är inte såååå ungt!!
    3 månader är maxtiden på kön till IVF och de kan inte näka dig att komma med.
    Jag har ju hållit på i 5 år totalt och ändå inte lyckats ännu så jag säger bara stå på er om de börjar krångla.  En vacker dag så är det försent!!
    Min mens är också på väg    Hade hoppats lite för mig själv att det skulle funka "normalt" för oss nu när jag äter levaxin mot sköldkörteln. men sån tur har man allså inte..
  • JAMC

Som om inte allt man gått igenom skulle vara nog! Nej, mer salt i såren ska man ha. Vi har nyligen gjort IVF nummer 3, fick tillbaka ett jättefint embryo med fin prognos. Blev gravid och hade skyhöga hormonnivåer jättetidigt, fint tänkte jag, denna gång känns det annorlunda. Till saken hör också att min bästa kompis och hennes kille bestämde sig för att skaffa barn trots att hon har en allvarlig sjukdom som är riskabel för graviditeten och hennes hälsa. Vad händer? Jo, hon blir gravid på första försöket exakt samtidigt som mig, bara med några dagars förskjutning. Sen bär det sig inte bättre än att mina gravsymptom nu börjar avta som de gjort tidigare innan jag fått missfall. Om jag jag förlorar detta embryo efter vårt sista IVF-försök och hon går igenom en normal graviditet så kommer detta bli helt outhärdligt. Jag vet inte hur jag ska stå ut och ens orka umgås med henne! Hur FAN kan livet vara så grymt? Det känns så djupt orättvist att jag mår illa.

• Marzenie o dziecko

JAMC...du nu ska du inte ta ut nått i förskott...jag hoppas verkligen att denna graviditeten går bra för dig. I vilken vecka är du nu?
    Grattis till graviditeten.

Själv så fick jag min mens sent igår kväll .. Men jag kan ju inte påstå att den inte var väntad...skulle ju bli helt paff om den nån gång skulle utebli....men det hoppet är förlorat.

• Marzenie o dziecko

Paniken ökar här...nästa månad blir jag 29.

• princess77

Vill vara hoppa in och ge er alla kämpartjejer en stor kram och lite hopp
    Vi var ofrivilligt barnlösa 2005-2011 och efter 6 misslyckade IVF försök och ett missfall gav vi upp och ställde oss i den långa adoptionskön.
    Jag var då bara 33 år men hade dåligt med ägg och nästan aldrig ägglossning..
    Förra sommaren blev jag helt plötsligt naturligt gravid och nu är jag mamma till världens underbaraste kille
    Förstår era känslor av missunsamhet,bitterhet och sorg men ge inte upp...mirakel händer ibland

• JAMC
    Marzenie o dziecko skrev 2011-12-11 22:23:01 följande:
    Paniken ökar här...nästa månad blir jag 29.
    Jisses, jag önskar att jag vore 29!! Jag är 38 nyss fyllda så min ålderspanik är ett faktum. Och nej - jag ska väl inte måla fan på väggen, det har du så rätt i. Men det är vid denna tid som det alltid har skitit sig förut så lite orolig blir man allt. Nu har jag gått in i vecka 7 och jag hoppas att tiden går fort. Nästa vecka ska jag på VUL och hoppas att jag får se ett litet hjärta där. Det vore i så fall första gången av alla graviditeter! Bara en sån sak skulle göra mig överlycklig.
Svar på tråden Är det fler än jag som känner sig som en bitterfi..a ibland?